Intranet-alustat Suomessa 2016

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 8 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

SharePoint on edelleen ylivoimaisesti suosituin intranet-alusta Suomessa: 71 % vastaajaorganisaatioista käyttää jotakin SharePointin versiota (ml. pilviversio Office 365:ssä) intranetinsä alustana. SharePointin käyttö on lisääntynyt merkittävästi kahden vuoden takaisesta.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

27.9.2016

Hanna P. Korhonen

Intranet-palvelut Suomessa 2016: Sharepointin markkinaosuus

Yksittäiset maininnat eksoottisista alustoista ja toteuttajien omista CMS-tuotteista ovat laskeneet huomattavasti. Organisaatiot ovat siirtyneet pääosin SharePointin maailmaan, mutta liikettä on ollut myös Confluencen suuntaan. Atlassianin Confluence on tuplannut markkinaosuutensa kahden vuoden takaisesta (v. 2016: 15 %; v. 2014: 7 %).

Intranet-palvelut Suomessa 2016: Intranet-alustat 2016

SharePoint-veturina O365-pilvi

Erityisesti SharePointin pilviversion (osana O365:ttä) suosio on kasvanut, kuten oletettavissa olikin (v. 2016: 23 %; v. 2014: 5 %). Mutta ennakko-odotuksista poiketen kasvu on ollut kuitenkin yllättävän vähäistä – niin moni organisaatio kun juuri tälläkin hetkellä pohtii SharePoint-intranetinsä siirtämistä pilveen.

Intranet-palvelut Suomessa 2016: Sharepoint-versiot
Vanhoista SharePointin versiosta (2010 tai vanhempi) on siirrytty aktiivisesti sekä uudempaan on-premise-versioon että pilveen; mahdollisesti myös muille alustoille.

Yammer jyrää, HipChat ja Slack piilosilla

Vastaajista viidennes käyttää Yammeria. Tämä näkyy intranetin ominaisuuksien vertailussa (ks. kääntöpuoli): vapaamuotoisen keskustelun suosio on kasvanut strukturoitujen kysymys-vastaus- ja ideointipalstojen kustannuksella. (Silti kuitenkaan kaikki O365-käyttäjät eivät ilmoita käyttävänsä Yammeria.)

Testasimme myös HipChatin ja Slackin yleisyyttä. Harva käyttää: HipChat mainitaan kerran; Slack kaksi. Monessa organisaatiossa niitä hyvin todennäköisesti silti käytetään, mutta niitä ei ole virallistettu organisaation yhteisiksi työvälineiksi tai niitä ei koeta osaksi ’intranetiä’ (kuten Yammeria).

Millä tahansa laitteella yli puoleen introista

Introjen tietoturvatasoja on selvästi höllennetty mobiililaitekäytön myötä. Introihin pääsee yhä useammin millä tahansa laitteella.

Intranet-palvelut Suomessa 2016: PääsymahdollisuudetKaksi vuotta sitten vain 40 %:iin introista pääsi millä tahansa laitteella; nyt jo yli puoleen (56 %). Työnantajan mobiililaitteilla intraan pääsee 62 %:ssa tapauksissa, kun kaksi vuotta sitten mobiilikäyttömahdollisuus oli vain 43 %:lla.

Myös etäkäyttömahdollisuudet työnantajan tarjoamilla välineillä ovat parantuneet hieman (v. 2016: 84 %; v. 2014: 78 %) sekä käyttömahdollisuudet yhteiskäyttöisillä päätteillä (v. 2016: 56 %; 2014: 47 %).

Pääsymahdollisuuksiin yhä useampi tyytyväinen

Vuoteen 2014 verrattuna yhä useampi on tyytyväinen nykyisiin mahdollisuuksiin päästä intranetiin. Nyt jo yli kolmannes ei laittaisi lisää kehityspanoksia pääsymahdollisuuksien parantamiseen (v. 2016: 38 %; v. 2014: 26 %).

Jos pääsymahdollisuuksia haluttaisiin parantaa, kohdistuu se edelleen mobiilikäytön kehittämiseen. Luku on aivan sama kuin vuonna 2014: 44 %! Laitehankintojen lisääminen, henkilökohtaisten käyttäjätunnusten luominen tai omien laitteiden käytön salliminen ovat yhtä marginaalisia kuin pari vuotta sittenkin.

Intranet-palvelut Suomessa 2016: Pääsynparantaminen

» Intranet-palvelut Suomessa 2016 -selvitys: Kaikki artikkelit

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Intranetit ja digitaaliset työympäristöt

Autamme intranettien ja muiden työympäristöratkaisujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Etsimme oikean palvelukonseptin ja siihen soveltuvimmat työkalut sisäiseen viestintään, tiedon etsimiseen, työtehtävien hallintaan, osaamisen jakamiseen, työn johtamiseen, vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun