Kuluttajien extraneista tulee mobiilisovelluksia

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 8 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Verkkopankit ovat jo siirtyneet mobiilisovelluksiksi. Sama kehitys on edessä monen muunkin päivittäisasiakkuuden kanssa. S-ryhmän ja Keskon mobiilisovelluskehitys on samaa linjaa. Kuluttajien päivittäisasioinnissa mobiilisovellukset ovat tulevaisuus. 

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Web-pohjainen ”extranet” tai asiointipalvelu jää toki edelleen olemaan, koska sitä tarvitaan etenkin desktop-käytössä. Käytännössä myös nämä extranetit ”mobilisoituvat”, eli päivittyvät responsiivisiksi. B2B-extranettien puolella tämä kehitys on yleensä myös täysin riittävää, B2B-puolella eivät extranetit ole menossa mobiilisovelluksiksi samalla tavalla kuin B2C-puolella.

Eivätkä kuluttajienkaan palvelut mene täysin mobiilisovelluksien sisälle. Mobiilisovelluksien sisälle menevät ne toiminnot, joita käytetään a) usein ja b) jotka hyötyvät älypuhelimen erityisominaisuuksista, kuten pääsystä kameraan.

Mobiilisovelluksista tulee vaihtoehtoinen käyttöliittymä moneen asiointipalveluun, ja etenkin aktiivisimpien asiakkaiden palvelussa mobiilisovelluksella on merkittävä rooli.

Käytännössä moni mobiilisovellus ohjaa käyttäjiä myös web-kanavaan, koska moni asia on järkevää rakentaa vain web-sovelluksen puolelle.

Seuraava kuva havainnollistaa mobiilisovelluksen roolia web-sovelluksen rinnalla, mahdollistaen nopean pääsyn kaikkein eniten käytettyihin extranetin toimintoihin.

Appsikuvitus - 8

Voisi jopa sanoa, että mobiilisovelluksista on tulossa kanta-asiakkaiden kanava asiointipalveluihin. Esimerkiksi Taksiliiton Valopilkku on hyvä esimerkki tällaisesta aktiiviasiakkaiden sovelluksesta. Satunnaiset taksin käyttäjät käyttävät edelleen puhelin- tai tekstiviestitilausta, mutta moni paljon taksia käyttävä osaa arvostaa mobiilisovelluksen nopeutta ja lisätoimintoja.

Terveystalo, Diacor ja monet muut työterveystoimijat ajattelevat myös hyvin samalla tavalla. Ajan voi varata edelleen monia eri kanavia pitkin, mutta kanta-asiakkaille tarjotaan parempaa palvelua mobiilisovelluksen avulla. Mobiilisovelluksessa ei myöskään tarvitse tarjota aivan kaikkea mahdollista, vaan ainoastaan ne asiat, joihin asiakas haluaa päästä usein käsiksi. Harvemmin käytetyt toiminnot voivat olla webin puolella edelleen.

Verkkopankit ovat toki se klassisin esimerkki tästä kaikesta. Pankkien sovellukset auttavat maksamaan laskuja, tarkistamaan tilitietoja ja vaikkapa tekemään nopeita siirtoja omien tilien välillä. Harvemmin käytetyt asiat, kuten vaikkapa lainahakemuksen täyttäminen, voidaan jättää verkkopankin web-version puolelle – nyt ja jatkossa.

Seuraava kuva laajentaa aiempaa kuvaa havainnollistamalla sitä miten kanta-asiakkaiden mobiilisovellukseen tehdään tyypillisesti eniten käytetyt toiminnot, mutta muutoin sovellus linkittää web-kanavan puolelle. Satunnaisille asiakkaille web-kanava (tai muut kanavat) ovat edelleen se ensisijainen kanava.

Appsikuvitus - 7

Kaikkien kuluttajia palvelevien yrityksien ei toki mobiiliappseja jatkossakaan tarvitse tehdä. Ensimmäinen pohdittava asia on varmasti kanta-asiakkaiden merkitys – kuinka tärkeässä roolissa on kanta-asiakkaiden parempi palvelu? Toinen pohdinnan kohde on asioinnin toistuvuus – kuinka usein asiakkaat asioivat kanssamme? Vaikkapa parturiajan varaaminen tuskin on menossa appsien sisälle jatkossakaan, koska harva meistä käy viikottain parturissa. Ruokaa taas ostamme viikottain, jopa päivittäin, joten sen alueen ”appsiutuminen” on helppo ennustaa (ja jo tapahtumassa).

Myös esimerkiksi monivaiheiset asiointiprosessit saattavat hyötyä merkittävästi appseista, joten esimerkiksi auton vuokraamisessa appsien yleistyminen on ymmärrettävää.

Appsit ovat siis tulleet jäädäkseen, ja etenkin kuluttajien extranet-palveluiden saralla tulemme näkemään lähivuosina paljon uusia avauksia. On kuitenkin tärkeä huomioida, että appsit eivät ole korvaamassa perinteisiä web-kanavia, vaan ennen kaikkea täydentämässä kokonaisuutta – tarjoten etenkin kanta-asiakkaille aavistuksen parempaa palvelua.

PS. Aiempia juttuja samasta aiheesta: Aina appsin ei tarvitse olla oikea appsi, Milloin ei kannata tehdä mobiiliappseja, Milloin kannattaa tehdä mobiiliappseja.

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Perttu Tolvanen

KTM Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu konsultoi asiakkaita hankkeiden valmistelussa ja vaatimusten määrittelyssä sekä tukee asiakkaita teknologia- ja toteuttajakumppaneiden valinnassa.

Pertulla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisista web-, extranet- ja intranet-projekteista mm. projektipäällikön, suunnittelijan ja konsultin rooleissa. Aiemmassa työhistoriassaan Perttu on toiminut tilaajana ja projektipäällikkönä suuressa mediayhtiössä, sisällönhallintajärjestelmien konsulttina isossa IT-alan yrityksessä sekä itsenäisenä, riippumattomana konsulttina omassa yrityksessään. Hän on myös tunnettu kouluttaja ja bloggaaja. Perttu on myös päätoimittaja web-aiheisessa Vierityspalkki.fi -blogissa.

Asiointipalvelut ja ekstranetit

Autamme digitaalisten asiointikanavien suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailutuksessa. Etsimme asiakasystävälliset itsepalveluratkaisut, virtaviivaiset asiointiprosessit ja kustannustehokkaat teknologiat asiointiin, jäsenpalveluihin ja ekstranettiin.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun