Verkkokauppojen tuotevalikoima

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 8 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Verkossa myytävien tuotteiden valikoima kytkeytyy sekä tuotteiden luonteeseen että kaupan myyntistrategiaan.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

17.11.2015

Virpi Blom

Joitakin tuotevalikoimia (vaikkapa kristallikruunuja, sisustustavaroita tai puhdistusaineita) on tehokasta pitää suuria määriä keskitetyssä varastossa ja myydä niitä verkossa eikä kivijalassa.

Suurikokoisia, särkyviä tai vaikeasti käsiteltäviä tuotteita taas ei kannata lähettää postitse, joten niitä myydään vain kivijalkamyymälässä.

Onko verkkokauppanne tuotevalikoima sama kuin muissa myyntikanavissa?

  • 28 % — Rajatumpi kuin muissa myyntikanavissa
  • 26 % — Sama kuin muissa myyntikanavissa
  • 23 % — Laajempi kuin muissa myyntikanavissa
  • 21% — Verkkokauppa on ainoa myyntikanavamme
  • 2% — En osaa sanoa

Kysymykseemme siitä, mitä prosesseja verkkokaupan perustaminen eniten muutti, vastasivat miltei kaikki: ”tuotetiedon hallinta”. Myös ”tuotevalikoiman suunnittelu” oli neljänneksi yleisin vastaus eniten muuttuneista sisäisistä prosesseista. Verkkomyyntiin soveltuvien tuotteiden valinta sekä se informaatio, joka tuotteista on tarjottava ostopäätöksen tekemiseksi, ovatkin keskeisiä strategisia kysymyksiä verkkokaupan onnistumisessa.

Myyntiartikkelit ovat useimmiten tavaroita

Kyselyyn osallistuneista verkkokaupoista valtaosa myy kuluttajatavaroita: myynnissä on erityyppisiä tavaroita vaatteista ja sisustusesineistä retkeilytarvikkeisiin ja elektroniikkaan. Muutamat verkkokaupoista myyvät myös elintarvikkeita tai digitaalisia sisältöjä (elokuvat, pelit, verkkokirjat) joko pääartikkeleina tai muiden myyntituotteiden joukossa. Palveluja myydään lähinnä myyntituotteisiin liittyvinä asennuksina tai konsultointeina.

Mitä verkkokauppanne myy? Valitse 1 tai useampi vaihtoehto.

Tavarat 90 %
Elintarvikkeet 8 %
Palvelut 8 %
Digitaaliset sisällöt 7 %

Kaipaatko neuvoa omaan verkkopalvelu-uudistukseesi? » Ota yhteyttä!

Virpi Blom

FM Virpi Blom on verkkopalvelustrategioiden, käyttökokemuksen ja palvelukonseptien asiantuntija. Virpi konsultoi asiakkaitaan strategisten linjausten, konseptoinnin, määrittelyn ja suunnittelun kysymyksissä. Hänen erityisosaamistaan on verkkopalvelujen hyötyodotusten kirkastaminen, positiivisen käyttäjäkokemuksen varmistaminen sekä hankittavien ratkaisujen konseptointi ja määrittely siten, että niin loppukäyttäjien kuin ylläpitäjienkin tarpeet täyttyvät.

Virpin 25-vuotinen kokemus verkkopalvelujen suunnittelusta sisältää satojen internet-, intranet- ja extranet-palvelujen määrittelyä, suunnittelua, toteutusta, käytettävyystestausta ja kehittämistä. Aiemmissa työpaikoissaan hän on mm. toiminut johtavana konsulttina, konsultoinut verkkopalvelujen suunnittelua ja toteutusta lukuisissa eri rooleissa ja vetänyt User Experience -tiimiä.

Myynti verkossa

Menestyvä verkkokauppa edellyttää asiakkaiden tarpeiden ymmärtämistä, liiketoiminnan vaatimusten ja tahtotilan selvittämistä, sekä näihin vastaavien digitaalisten ratkaisujen löytämistä. Parhaat edellytykset onnistumiselle saadaan, kun katsotaan kokonaiskuvaa ja valitaan oikeat keinot, kanavat ja tekniset ratkaisut tavoitteiden mukaisesti – tarvittavia resursseja unohtamatta.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

Tämä on North Patrol

Meitä on kymmenen konsulttia, olemme kokeneita suunnittelijoita ja teknologia-asiantuntijoita. Olemme vuosittain suunnittelemassa ja valmistelemassa yli 50:a erilaista digipalvelu-uudistusta ja tietojärjestelmää. Asiakastyytyväisyytemme on erittäin korkea (9,5/10), ja monia asiakkaitamme olemme auttaneet jo useiden erilaisten digipalveluiden uudistamisessa.

Lue lisää yrityksestämme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Erikoistumme suunnitteluun

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta, emme lisenssejä

    Moni ohjelmistotalo suosittelee asiakkailleen ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä ei ole näin. Meiltä ei voi ostaa toteutusprojektia, meillä ei ole kumppanuuksia teknologiatoimittajien kanssa. Meidän näkökulma markkinaan on laaja-alainen, kuten asiakkaillakin on syytä olla. Tavoitteena on aina löytää parhaiten sopiva ratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen koodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Olemme realistinen ja kaukonäköinen

    Suunnittelemme palvelukonsepteja, toteutustapoja ja arkkitehtuureja, jotka kestävät aikaa ja jatkokehittämistä. Meille tärkeätä on ratkaisujen toteutettavuus, hyvien kumppaneiden olemassaolo ja kustannusten ennustettavuus.

Siirry takaisin sivun alkuun