Verkkokauppojen tuotevalikoima

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 9 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Verkossa myytävien tuotteiden valikoima kytkeytyy sekä tuotteiden luonteeseen että kaupan myyntistrategiaan.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

17.11.2015

Virpi Blom

Joitakin tuotevalikoimia (vaikkapa kristallikruunuja, sisustustavaroita tai puhdistusaineita) on tehokasta pitää suuria määriä keskitetyssä varastossa ja myydä niitä verkossa eikä kivijalassa.

Suurikokoisia, särkyviä tai vaikeasti käsiteltäviä tuotteita taas ei kannata lähettää postitse, joten niitä myydään vain kivijalkamyymälässä.

Onko verkkokauppanne tuotevalikoima sama kuin muissa myyntikanavissa?

  • 28 % — Rajatumpi kuin muissa myyntikanavissa
  • 26 % — Sama kuin muissa myyntikanavissa
  • 23 % — Laajempi kuin muissa myyntikanavissa
  • 21% — Verkkokauppa on ainoa myyntikanavamme
  • 2% — En osaa sanoa

Kysymykseemme siitä, mitä prosesseja verkkokaupan perustaminen eniten muutti, vastasivat miltei kaikki: ”tuotetiedon hallinta”. Myös ”tuotevalikoiman suunnittelu” oli neljänneksi yleisin vastaus eniten muuttuneista sisäisistä prosesseista. Verkkomyyntiin soveltuvien tuotteiden valinta sekä se informaatio, joka tuotteista on tarjottava ostopäätöksen tekemiseksi, ovatkin keskeisiä strategisia kysymyksiä verkkokaupan onnistumisessa.

Myyntiartikkelit ovat useimmiten tavaroita

Kyselyyn osallistuneista verkkokaupoista valtaosa myy kuluttajatavaroita: myynnissä on erityyppisiä tavaroita vaatteista ja sisustusesineistä retkeilytarvikkeisiin ja elektroniikkaan. Muutamat verkkokaupoista myyvät myös elintarvikkeita tai digitaalisia sisältöjä (elokuvat, pelit, verkkokirjat) joko pääartikkeleina tai muiden myyntituotteiden joukossa. Palveluja myydään lähinnä myyntituotteisiin liittyvinä asennuksina tai konsultointeina.

Mitä verkkokauppanne myy? Valitse 1 tai useampi vaihtoehto.

Tavarat 90 %
Elintarvikkeet 8 %
Palvelut 8 %
Digitaaliset sisällöt 7 %

Kaipaatko neuvoa omaan verkkopalvelu-uudistukseesi? » Ota yhteyttä!

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Onnistu verkkopalvelu-uudistuksen läpiviennissä (20.11.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Virpi Blom

FM Virpi Blom on verkkopalvelustrategioiden, käyttökokemuksen ja palvelukonseptien asiantuntija. Virpi konsultoi asiakkaitaan strategisten linjausten, konseptoinnin, määrittelyn ja suunnittelun kysymyksissä. Hänen erityisosaamistaan on verkkopalvelujen hyötyodotusten kirkastaminen, positiivisen käyttäjäkokemuksen varmistaminen sekä hankittavien ratkaisujen konseptointi ja määrittely siten, että niin loppukäyttäjien kuin ylläpitäjienkin tarpeet täyttyvät.

Virpin 25-vuotinen kokemus verkkopalvelujen suunnittelusta sisältää satojen internet-, intranet- ja extranet-palvelujen määrittelyä, suunnittelua, toteutusta, käytettävyystestausta ja kehittämistä. Aiemmissa työpaikoissaan hän on mm. toiminut johtavana konsulttina, konsultoinut verkkopalvelujen suunnittelua ja toteutusta lukuisissa eri rooleissa ja vetänyt User Experience -tiimiä.

Verkkokaupat

Autamme verkkokaupan suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailutuksessa. Etsimme tavoitteisiisi oikeat strategiat, kanavat ja teknologiat - olit sitten uudistamassa tai jatkokehittämässä, voimme auttaa sinua.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun