Ramirent Finland Oy on Suomen johtava rakennuskonevuokraamo, joka palvelee asiakkaitaan maanlaajuisesti yli 60 vuokraamon verkostollaan. Yhtiön asiakaskunta on laaja ja monimuotoinen. Rakennusala on Ramirentin suurin yksittäinen asiakasryhmä, mutta asiakkaisiin lukeutuu myös asennusliikkeitä, teollisuuslaitoksia, telakoita, kunnan ja valtion viranomaisia sekä yksityisiä kotitalouksia. North Patrol auttoi Ramirentiä laajassa digipalveluiden uudistuksessa tukien Ramirentin omaa työtä useassa eri vaiheessa.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Ramirent oli käynnistänyt hankkeen asiakaslähtöisyyden ja digitaalisen asiakaskokemuksen kehittämiseksi. Osana tätä kokonaisuutta pöydälle nousi myös ramirent.fi-verkkosivuston uudistustarve. Nykyisessä sivustossa oli tunnistettu erinäisiä konseptuaalisia ja teknisiä puutteita, eikä sivusto palvellut Ramirentin asiakaskuntaa halutulla tavalla. Myös ylläpidon ja jatkokehityksen toimintamalleissa koettiin olevan parantamisen varaa, joten oli selvää, ettei olemassa olevaa haluttu enää aktiivisesti kehittää, vaan tilalle tarvittiin aidosti liiketoimintaa ja Ramirentin markkinointiviestintää palveleva ratkaisu.
North Patrol tuli mukaan tukemaan uudistushanketta loppuvuodesta 2022. Ramirentillä taustoittavaa työtä oli tehty jo jonkin verran, mutta yhdessä asiat alkoivat edistyä uudella vaihteella. Keskityimme erityisesti seuraaviin, toisiinsa tiivisti nivoutuviin kokonaisuuksiin:
- Digitaalisen palvelukokonaisuuden kirkastaminen
- Asiakaslähtöisen verkkopalvelukonseptin luominen
- Soveltuvien teknologiaratkaisujen evaluointi ja kilpailutuksen fasilitointi
Tutustu tarkemmin verkkopalvelu-uudistuksen vaiheisiin Ramirentin artikkelista: Konevuokrauksen ykkönen sujuvoittaa digitaalista asiakaskokemusta
Digitaalisen palvelukokonaisuuden kirkastaminen
Vaikka verkkosivusto nostettiinkin akuutiksi kehityskohteeksi, tuli Ramirentin digipresenssiä tarkastella ensin kokonaisuutena. Ramirentillä on useita erilaisia digipalveluita, kuten työmaaportaali RamiSmart sekä kanta-asiakasjärjestelmä RamiKlubi, jotka on tarkoitettu hieman erilaiselle asiakaskunnalle. Vaikka Ramirentin liiketoiminta on hyvin pitkälle yritystenvälistä kaupankäyntiä, tuli sidosryhmistä huomioida myös esimerkiksi kuluttajat sekä työnhakijat. Lisäksi fyysisillä vuokraamoilla on suuri merkitys kokonaisuudessa, joten digitaalisen ja fyysisen maailman tuli tukea toisiaan mahdollisimman saumattomasti.
Lähestyimme kokonaiskuvaa asiakaskunnan tarpeiden ja motiivien kautta, jolloin saimme selkeytettyä eri kanavien, palveluiden ja järjestelmien välisiä roolituksia. Kokonaiskuvan hahmottamisen myötä myös verkkosivuston rooli alkoi kirkastumaan luontevaksi osaksi käyttäjäpolkuja.
Asiakaslähtöisen verkkopalvelukonseptin luominen
Konseptisuunnittelun yhteydessä toteutimme laajan haastattelukierroksen Ramirentin eri liiketoimintafunktioille. Saimme näistä sessioista paljon tärkeitä syötteitä konseptityössä huomioitaviksi asioiksi. Työpajoissa kävimme läpi eri toimialojen erityispiirteitä ja täydensimme jo aiemmin tunnistettuja ostajapersoonia. Näiden keskustelujen myötä työn lähtökohtana ollut asiakaslähtöisyys alkoi pikkuhiljaa konkretisoitua.
Pohdintojen lopputulemana syntyi kahdesta hyvin erilaisesta pääosiosta koostuva verkkopalvelukonsepti. Ostajapersoonista tekijöiden tarpeet ovat akuutteja kalustotarpeita, joten heille tulee mahdollistaa nopea ja sujuva laitevuokraus. Mahdollistajien, eritoten päätöksentekijöiden ja päätöksentekoon vaikuttavien toimijoiden tarpeet ovat enemmänkin tiedontarpeita. Heille Ramirent tulee esittää luotettavana liiketoimintakumppanina.
Uutta verkkopalvelukonseptia esiteltiin myös käyttöliittymäprototyypin avulla. Tämä auttoi sekä Ramirentin omaa väkeä ymmärtämään tuleva muutos konkreettisemmin että myös toteuttajakumppaniehdokkaita, joille linkki protoon välitettiin osana tarjouspyyntöaineistoa.
Soveltuvien teknologiaratkaisujen evaluointi ja kilpailutuksen fasilitointi
Uuden verkkopalvelun teknologiavalintoihin haluttiin kiinnittää erityistä huomiota. Aiemmat virheet haluttiin välttää. Kuten Ramirent Finlandin IT-kehityspäällikkö Jouko Jylhä taustoittaa: ”Nykyisestä web-alustasta, sen teknologiasta ja ylläpitomallista, oli muodostunut hidaste tai jopa este digipalveluiden kehittämiselle. Uudistuksen teknologiavalinnoilla haluttiin varmistaa, että näin ei kävisi uudessa ratkaisussa. Teknologiavalinnalle tuli olla tarjolla useita toimittajia toimittajalukon välttämiseksi.”
Evaluoimme erilaisia lähestymistapoja ja tarpeeseen soveltuvia teknisiä ratkaisuja. Näin ollen Ramirentillä oli jo ennen tarjouskilpailua hyvä ymmärrys erilaisten vaihtoehtojen hyvistä ja huonoista puolista. Itse tarjouskilpailu päätettiin kuitenkin järjestää ns. teknologiavapaana, jolloin kaikki osallistujat saivat esitetyin reunaehdoin esittää heidän mielestään Ramirentille soveltuvinta ratkaisua. Tämä aiheutti sen haasteen, että vastaanotettujen tarjousten ratkaisuehdotukset poikkesivat toisistaan huomattavasti. Osa ehdotuksista oli ns. headless-mallisia, osa nojautui kaupallisesti lisensoituihin ratkaisuihin ja osa oli avoimen lähdekoodin ohjelmistoihin perustuvia. Lopulta vertailun ja huolellisen evaluoinnin jälkeen verkkosivustouudistuksen alustateknologiaksi valittiin WordPress ja toteutuskumppaniksi digitoimisto Evermade.
Uudistusprojekti on parhaillaan käynnissä ja tavoiteaikatauluna on, että uusi verkkosivusto julkaistaan alkukesästä 2024. Katse on kuitenkin jo kauempana horisontissa. Kuten Ramirent Finlandin Marketing Development Manager Marika Salmi toteaa: ”Tämähän ei ole mikään kertarykäisy – sivuston kehitys ei tyssää julkaisuun. Tuloksia tullaan mittaamaan ja niiden perusteella jatketaan kehittämistä. Tekeminen tällä saralla on jatkuvaa.”
Lue Ramirentin artikkeli verkkopalvelu-uudistuksesta kokonaisuudessaan: Konevuokrauksen ykkönen sujuvoittaa digitaalista asiakaskokemusta