Miksi verkkokauppa perustetaan?

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 8 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Yleisin syy verkkokaupan perustamiseen on ilmeinen: myyntiä halutaan lisää. Kolmannes kyselyymme vastanneista kaupoista perustui koko liikeidealtaan verkossa myymiseen, joten verkkokauppa on nähty tavaksi tehdä kustannustehokasta myyntityötä.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

17.11.2015

Virpi Blom

Strategisiakin lähtökohtia verkkokauppojen perustamiselle esitettiin: hyvin moni pyrkii saamaan edelläkävijän asemaa toimialallaan, ja neljännes tavoittelee tuotealueensa markkinajohtajuutta. Vajaa kolmannes vastaajista pyrkii verkkokaupalla ottamaan haltuun uusia markkina-alueita.

Jotta myymälän aukioloajat eivät rajoittaisi myyntityötä, on kolmannes vastaajista perustanut verkkokaupansa 24/7 saatavuuden varmistamiseksi. Muita keskeisiä syitä verkossa käytävälle kaupalle ovat myös valikoiman laajentaminen ja toiminnan tehostaminen.

Viidennes vastaajista on erikoistunut kapealle tuotealueelle, joten verkkokaupan avulla on mahdollista laajentaa potentiaalista asiakaskuntaa.

Kysymykseemme ”Miksi perustitte verkkokaupan?” pyydettin valitsemaan 1–4 tärkeintä syytä annetuista vaihtoehdoista. Monet vastaajista olivat kuitenkin valinneet paljon useampiakin vaihtoehtoja.

Miksi perustitte (tai olette perustamassa) verkkokaupan?

  • 61 % — Kokonaismyynnin lisääminen
  • 44 % — Edelläkävijyyden tavoittelu toimialallamme
  • 32 % — Koko liikeideamme perustuu myymiseen verkossa
  • 32 % — 24/7 saatavuuden varmistaminen
  • 29 % — Uuden markkina-alueen haltuunotto
  • 24 % — Markkinajohtajuuden tavoittelu tuotealueellamme
  • 22 % — Valikoiman laajentaminen
  • 22 % — Toiminnan tehostaminen
  • 20 % — Erikoistuminen kapealle tuotealueelle
  • 19 % — Asiakkaiden sitouttaminen ja osallistaminen
  • 14 % — Asiakasrekisterin kasvattaminen
  • 10 % — Myynnin lasku muissa kanavissa
  • 10 % — Säästöt myymäläkustannuksissa

Jokin muu, mikä/mitkä?

Kansainvälistyminen
Omnichannel
Infokanava kivijalkaan
Mahdollisuus myydä mainos- ja liikelahjavalikoimaa myös yksityisille asiakkaille
Asiakaslähtöisyyden kehittäminen
Kannattavuuden parantaminen suoramyynnillä suoraan loppuasiakkaalle

Kaipaatko neuvoa omaan verkkopalvelu-uudistukseesi? » Ota yhteyttä!

Virpi Blom

FM Virpi Blom on verkkopalvelustrategioiden, käyttökokemuksen ja palvelukonseptien asiantuntija. Virpi konsultoi asiakkaitaan strategisten linjausten, konseptoinnin, määrittelyn ja suunnittelun kysymyksissä. Hänen erityisosaamistaan on verkkopalvelujen hyötyodotusten kirkastaminen, positiivisen käyttäjäkokemuksen varmistaminen sekä hankittavien ratkaisujen konseptointi ja määrittely siten, että niin loppukäyttäjien kuin ylläpitäjienkin tarpeet täyttyvät.

Virpin 25-vuotinen kokemus verkkopalvelujen suunnittelusta sisältää satojen internet-, intranet- ja extranet-palvelujen määrittelyä, suunnittelua, toteutusta, käytettävyystestausta ja kehittämistä. Aiemmissa työpaikoissaan hän on mm. toiminut johtavana konsulttina, konsultoinut verkkopalvelujen suunnittelua ja toteutusta lukuisissa eri rooleissa ja vetänyt User Experience -tiimiä.

Myynti verkossa

Menestyvä verkkokauppa edellyttää asiakkaiden tarpeiden ymmärtämistä, liiketoiminnan vaatimusten ja tahtotilan selvittämistä, sekä näihin vastaavien digitaalisten ratkaisujen löytämistä. Parhaat edellytykset onnistumiselle saadaan, kun katsotaan kokonaiskuvaa ja valitaan oikeat keinot, kanavat ja tekniset ratkaisut tavoitteiden mukaisesti – tarvittavia resursseja unohtamatta.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol lyhyesti

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Vuosittain meillä suunnitellaan ja valmistellaan yli 50 erilaista digipalvelu-uudistusta ja tietojärjestelmähanketta. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Lue lisää meistä

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Realistisuus ja kaukonäköisyys

    Suunnittelemme digipalveluiden palvelukonsepteja, toteutustapoja ja arkkitehtuureja, jotka kestävät aikaa ja jatkokehittämistä. Me painotamme ratkaisujen toteutuskelpoisuutta, hyvien kumppaniehdokkaiden löytymistä ja kustannusten ennustettavuutta.

Siirry takaisin sivun alkuun