Verkkokaupan johtaminen

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 9 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

North Patrol järjesti kesällä 2015 yhteistyössä Verkkoteollisuus ry:n kanssa avoimen verkkokyselyn suomalaisten verkkokauppojen kehittämisen ja johtamisen tilasta.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

17.11.2015

Virpi Blom

Selvitys suomalaisten verkkokauppojen kehittämisestä

Kyselyssä esitettiin 36 moniulotteista kysymystä, joilla selvitettiin vastaajien näkemyksiä verkkokauppojensa perustamisen, johtamisen ja hallinnoinnin lähtökohdista. Kyselyssä pyydettiin arviot siitä, mitkä verkkokauppojen ominaisuuksista ovat olleet tärkeimpiä menestyksen kannalta, mitkä ovat olleet erityisen haasteellisia, ja mihin aiotaan tulevaisuudessa panostaa enemmän.

Kyselyn tulosartikkelit

Verkkokauppojen tila ja tulevaisuus:

Verkkokaupan perustaminen:

Ylläpito:

Kehittäminen:

Teknologia:


Vastaajien taustatiedot

Kyselymme 60 vastaajaa edustivat 56 nimettyä, parhaillaan toimivaa verkkokauppaa. (Kahdella vastaajista kauppa oli vasta rakenteilla.)

Kyselyyn vastanneiden yritysten joukossa oli liikevaihdoltaan monenkokoisia yrityksiä useilta toimialoilta. Vastanneista joukossa oli myös suuryrityksiä ja kansainvälisestikin toimivia yrityksiä. Puolet vastanneista edustivat mikroyrityksiä, joiden vuosittainen liikevaihto on alle 2 miljoonaa euroa.

Yrityksenne vuosittainen liikevaihto:

  • 48 % — alle 2 M euroa
  • 15 % — 2–10 M euroa
  • 12 % — 10–50 M euroa
  • 10 % — 50–200 M euroa
  • 7 % — yli 200 M euroa

Kyselyyn vastanneista 38% prosenttia edusti liiketoimintaa, jonka ytimessä on kaupankäynti verkossa. Ainoaksi myyntikanavakseen verkkokaupan ilmoitti 21%. Täten noin neljäsosa verkkokauppayrityksistä on sellaisia, joilla ei ole minkäänlaista kivijalkamyymälää tai palvelupistettä.

  • 38 % — Kaupankäynti verkossa on ydinliiketoimintaamme.
  • 33 % — Verkkokauppamme myynti on pienempi kuin muiden myyntikanaviemme, mutta silti kohtalaisen merkittävä.
  • 21 % — Verkkokauppa on ainoa myyntikanavamme.
  • 13 % — Verkkokauppamme osuus liikevaihdostamme on lähes merkityksetön.
  • 5 % — Verkkokauppamme myynti on merkittävämpi kuin muiden myyntikanaviemme.

Kävijämäärät

Kyselyyn osallistuneista verkkokaupoista vajaa viidennes oli isoja verkkokauppoja, joiden kuukausittaiset kävijämäärät ovat satoja tuhansia, suurimmissa yli miljoonan. Toinen viidennes edusti verkkokauppoja, joiden kävijämäärät voidaan laskea kymmenissä tuhansissa. Viidenneksen verran verkkokaupoista oli sellaisia, jotka saavat kuukausittain hieman enemmän tai vähemmän kuin 10 000 kävijää. Kymmeneksessä kävijämäärät ovat muutaman tuhannen luokkaa, kymmeneksessä selvästi sen alle. Reilu kymmenes ei ilmoittanut kauppansa kävijämääriä.

Verkkokauppojen ikä

Iältään verkkokaupat olivat hyvin kirjavia: kolmannes oli ollut toiminnassa 2–5 vuotta ja toinen kolmannes 6–10 vuotta. Reilu kuudesosa kaupoista oli kahta vuotta nuorempia tai vasta suunnitteilla. Muutama verkkokauppa oli jo toiminut yli 15 vuotta.
Kauanko olette myyneet verkossa?

  • 33 % — 2–5 vuotta
  • 30 % — 6–10 vuotta
  • 12 % — 11–15 vuotta
  • 15 % — alle 2 vuotta (tai vasta syntymässä)
  • 5 % — yli 15 vuotta

Kauppojen myyntiartikkelit

Kaupoissa oli myynnissä monentyyppisiä tavaroita vaatteista ja sisustusesineistä retkeilytarvikkeisiin ja elektroniikkaan. Muutama kyselyn kaupoista myi digitaalisia sisältöjä ja muutama elintarvikkeita, mutta suurin osa kaupoista tarjosi kuluttajatavaroita.

Varsinaisia B-to-B-verkkokauppoja kyselyyn osallistui muutama, mutta kolmannes kyselyn verkkokaupoista suuntaa tuotteitaan yhtäläisesti myös yritysasiakkaille. Lue lisää: B2B-verkkokaupat – kaikki artikkelit

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Hakukoneoptimointi sisällöntuottajille ja uuden sivuston suunnittelijalle (30.10.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Virpi Blom

FM Virpi Blom on verkkopalvelustrategioiden, käyttökokemuksen ja palvelukonseptien asiantuntija. Virpi konsultoi asiakkaitaan strategisten linjausten, konseptoinnin, määrittelyn ja suunnittelun kysymyksissä. Hänen erityisosaamistaan on verkkopalvelujen hyötyodotusten kirkastaminen, positiivisen käyttäjäkokemuksen varmistaminen sekä hankittavien ratkaisujen konseptointi ja määrittely siten, että niin loppukäyttäjien kuin ylläpitäjienkin tarpeet täyttyvät.

Virpin 25-vuotinen kokemus verkkopalvelujen suunnittelusta sisältää satojen internet-, intranet- ja extranet-palvelujen määrittelyä, suunnittelua, toteutusta, käytettävyystestausta ja kehittämistä. Aiemmissa työpaikoissaan hän on mm. toiminut johtavana konsulttina, konsultoinut verkkopalvelujen suunnittelua ja toteutusta lukuisissa eri rooleissa ja vetänyt User Experience -tiimiä.

Verkkokaupat

Autamme verkkokaupan suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailutuksessa. Etsimme tavoitteisiisi oikeat strategiat, kanavat ja teknologiat - olit sitten uudistamassa tai jatkokehittämässä, voimme auttaa sinua.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun