Miten toimii verkkokauppojen organisoituminen ja työnjako?

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 8 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Surin osa verkkokauppatoimijoista kokee, että heidän sisäinen yhteistyönsä on sujuvaa ja organisaation ylin johto on sitoutunut verkkokaupankäyntiin.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

17.11.2015

Mikko Jokela

Ylimmän johdon sitoutumista kuvastaa myös se, että verkkokaupan omistaja on yleensä myös johtoryhmän jäsen.

Moni verkkokauppiaista on tyytyväinen kumppaneihinsa, mutta lähes joka neljäs kokee, etteivät kumppanit ymmärrä tarpeeksi heidän liiketoimintaansa tai ole tarpeeksi asiantuntevia. Haasteelliseksi kumppaneiden osaamisen on kokenut joka viides.

70% vastaajista on sitä mieltä, että heillä on omasta takaa riittävä asiantuntemus verkkokaupankäyntiin. Haasteena on enemmänkin resurssien riittämättömyys. Verkkokauppiaista 60% on sitä mieltä, että verkkokaupan pyörittämisen ja ylläpidon resurssit ovat riittävät, mutta kehittämisen osalta tätä mieltä on vain 45%. Voidaankin todeta, että nykyisen kaupan ylläpito vielä hoituu jollain tavalla, mutta kehittämiseen ei tahdo riittää paukkuja. Haasteelliseksi resursoinnin on kokenut melkein puolet vastaajista ja tähän aiotaankin jatkossa panostaa enemmän.

Organisoitumisen ja työnjaon väittämät

  • 88% — Yhteistyö omien yksikköjen ja henkilöiden kesken on sujuvaa
  • 85% — Ylin johtomme on sitoutunut verkkokaupankäyntiin
  • 83% — Verkkokauppamme omistaja on johtoryhmän jäsen
  • 77% — Kumppanimme ymmärtävät liiketoimintaamme
  • 75% — Kumppanimme ovat asiantuntevia
  • 70% — Riittävä asiantuntijuus löytyy omasta talosta

Kaipaatko neuvoa omaan verkkopalvelu-uudistukseesi? » Ota yhteyttä!

Mikko Jokela

KTM Mikko Jokela on digitaalisen liiketoiminnan asiantuntija. Hänen erityisalueitaan ovat myynnilliset verkkopalvelut, verkkokaupat ja ylipäätään asiakasrajapinnan digitaaliset kosketuspisteet. Mikko konsultoi asiakkaitaan hankkeiden valmistelussa, konseptien kirkastamisessa, vaatimusten määrittelyssä, teknologia- ja kumppanivalinnoissa sekä digitaalisten kanavien tehokkaassa hyödyntämisessä.

Mikolla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisten verkkopalveluiden teknologia- ja ratkaisukonsultoinnista, sekä kaiken kaikkiaan yli 20 vuoden kokemus IT-alan työtehtävistä. Hän on mm. vetänyt verkkopalveluprojekteja toteuttavaa tulosyksikköä sekä vastannut verkkopalveluliiketoiminnan kehityksestä työskennellessään aiemmin IT-toimittajalla.

Myynti verkossa

Menestyvä verkkokauppa edellyttää asiakkaiden tarpeiden ymmärtämistä, liiketoiminnan vaatimusten ja tahtotilan selvittämistä, sekä näihin vastaavien digitaalisten ratkaisujen löytämistä. Parhaat edellytykset onnistumiselle saadaan, kun katsotaan kokonaiskuvaa ja valitaan oikeat keinot, kanavat ja tekniset ratkaisut tavoitteiden mukaisesti – tarvittavia resursseja unohtamatta.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

Tämä on North Patrol

Meitä on kymmenen konsulttia, olemme kokeneita suunnittelijoita ja teknologia-asiantuntijoita. Olemme vuosittain suunnittelemassa ja valmistelemassa yli 50:a erilaista digipalvelu-uudistusta ja tietojärjestelmää. Asiakastyytyväisyytemme on erittäin korkea (9,5/10), ja monia asiakkaitamme olemme auttaneet jo useiden erilaisten digipalveluiden uudistamisessa.

Lue lisää yrityksestämme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Erikoistumme suunnitteluun

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta, emme lisenssejä

    Moni ohjelmistotalo suosittelee asiakkailleen ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä ei ole näin. Meiltä ei voi ostaa toteutusprojektia, meillä ei ole kumppanuuksia teknologiatoimittajien kanssa. Meidän näkökulma markkinaan on laaja-alainen, kuten asiakkaillakin on syytä olla. Tavoitteena on aina löytää parhaiten sopiva ratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen koodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Olemme realistinen ja kaukonäköinen

    Suunnittelemme palvelukonsepteja, toteutustapoja ja arkkitehtuureja, jotka kestävät aikaa ja jatkokehittämistä. Meille tärkeätä on ratkaisujen toteutettavuus, hyvien kumppaneiden olemassaolo ja kustannusten ennustettavuus.

Siirry takaisin sivun alkuun