Opiskelijoille intranet vai verkkosivusto vai portaali vai appsi?

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 10 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Oppilaitokset ovat aika omanlainen kokonaisuus tietojärjestelmien ja sisäisen viestinnän osalta. Etenkin korkeakoulujen verkkosivustojen ja intranettien suunnittelussa on aina omat oppilaitoksiin liittyvät erityisyytensä.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.


Yksi näistä erityisyyksistä on hyvin monenlaisia muotoja saava ’opiskelijaintranet’, ja onko sellainen edes ylipäätään tarpeellinen asia. Nimikin voi vaihdella. Kaikille ’intranet’-sana ei toimi, joten voi olla fiksumpaa puhua vaikka opiskelijoiden aloitussivusta, tai ponnistuslaudasta.

Tässä jutussa en oikeastaan edes yritä sanoa mikä on järkevä malli tehdä opiskelijaintranet tai opiskelijaportaali. Vaikka olemme North Patrolissa auttaneet lukuisia korkeakouluja ja toisen asteen oppilaitoksia, niin opiskelijaintranetin äärellä olemme nähneet kovin monenlaisia käytänteitä – ja olemme myös suunnitelleet aika erilaisia, mutta yhtä lailla toimivia palveluita.

Opettajien ja opiskelijoiden suhde vaihtelee. Osa oppilaitoksista on hyvin ’koulumaisia’, osassa taas henkilökunta ja opiskelijat ovat enemmän samaa perhettä.

Erottavat tekijät eri oppilaitoksien välillä ovat tyypillisesti seuraavat kolme asiaa: 1) olemassa olevat opiskeluun liittyvät järjestelmät, 2) opettajien ja opiskelijoiden yhteistyön luonne ja käytänteet sekä 3) tavoiteltava avoimuuden taso.

Esimerkiksi kurssien suorittamiseen ja tulosten hallinnointiin liittyvät järjestelmät vaihtelevat oppilaitoksien välillä paljon. Osalla on käytössä opiskelijaportaali-tyyppisiä ratkaisuja, toisilla on pistemäisiä, jopa omia ratkaisuja. Opiskelijoiden kannalta näiden käytettävyys vaihtelee aika paljon. Näitä järjestelmiä ei kuitenkaan yleensä vaihdella kovin helposti, joten hyvän intranetin tai ’aloitussivun’ pitää sopeutua nykytilaan – mikä tahansa se olikin. Myös opiskelijoiden tarvitsemat sisällöt sijoittuvat eri oppilaitoksissa eri tavoin. Joskus sisältöjä on järkevää keskittää opiskelijaintraan, joskus intra voi vain linkittää jo hyvässä kunnossa oleviin sisältöihin, kuten opinto-oppaisiin.

Avoimuuden linja voi vaihdella paljon. Toiset vaativat ehdottomasti kirjautumista, toiset julkaisevat koko intran avoimesti verkossa.

Opettajien ja opiskelijoiden suhde myös vaihtelee koulusta toiseen varsin paljon. Osa oppilaitoksista on hyvin ’koulumaisia’, osassa taas henkilökunta ja opiskelijat ovat enemmän samaa perhettä.

Osa oppilaitoksista myös painottaa nopeata valmistumista enemmän kuin toiset. Tämäkin voi näkyä niin nykyisissä järjestelmissä kuin opiskelijaintranetin konseptissa.

Avoimuuden tasossa on myös isoja eroja eri organisaatioiden välillä. Ammattikorkeissa esimerkiksi asiat yleensä ovat intraneteissa tunnuksien takana. Yliopistoissa taas usein ajatellaan, että opiskeluun liittyvät sisällöt tulisi olla avoimesti kaikkien saatavilla (esim. Aalto-yliopiston Into). Tämä avoimuuslinjakin vaikuttaa eri palveluiden konsepteihin yllättävän paljon.

Luonnollisesti myös teknologialinjaukset vaikuttavat. On aivan eri asia miettiä hienoa opiskelijaportaalia Liferay-portaalin päälle kuin Office 365:ttä hyödyntäen. Kaikki ei edes ole mahdollista kaikilla järjestelmillä. Siksikin opiskelijaintra-ajatuksen kohdalla on pakko sanoa se konsulttien valitettavan paljon käyttämä sanonta: ’ratkaisu riippuu tilanteesta’.

Tekninen ratkaisukin sanelee konseptin mahdollisuuksia. Office 365 esimerkiksi ei salli sivustojen julkaisua avoimesti verkossa.

Oppilaitoksien tarpeisiin ei ole myöskään syntynyt kovin paljon omia ohjelmistoja, joten tilanne on kovin erilainen kuin esimerkiksi yrityksillä. Oppilaitoksien nykytilanteeseen vaikuttavat paljon enemmän vanhat ja nykyiset tietojärjestelmät, joita on vuosien saatossa tullut itse koodattua tai jostain ostettua. Yhdelläkään oppilaitoksella ei myöskään ole sellaisia rahoja vuosibudjeteissaan, että kerralla voisi uudistaa useita järjestelmiä. Täten evoluutiomainen kehitys korostuu oppilaitosten kohdalla.

Yhteistä opiskelijaintroille on, että niiden tehtävä on auttaa opiskelijaa löytämään tarvitsemansa tiedot ja etenemään opinnoissaan – ja ylipäätään tukemaan opiskelijaa päivittäisessä työssään. Tapahtuuko tämä sitten näppärän mobiilisovelluksen, massiivisen opiskelijaportaalin, ketterän mobiiliappsin vai kevyen responsiivisen aloitussivun kautta, aidosti vaihtelee organisaatiosta toiseen.

Yhteistä on myös se, että opiskelijoiden ohjeistus ja maailma menee väistämättä sinne kännykkään ja digitaalisiin kanaviin. Kysymys oppilaitoksien suhteen on enää miten ja milloin.


Suunnittelemme toimivan intranetin

Digitaalisen työympäristön ratkaisuissa on työkaluvalintojen rinnalla aina kyse myös konsepteista, sisällöistä, strategiasta ja toimintakulttuurista. Intranetin suunnittelutyössä painottuu kokonaisuuden hahmottaminen ja hyvän sisältökonseptin luominen: digitaalisen työympäristön työkalujen keskinäiset roolit ja käyttötavat on kirkastettava.

Intranetit ja digitaaliset työympäristöt ovat North Patrolin konsulttien ydinosaamista. Suunnittelussamme lähtökohtana ovat aina sekä työntekijöiden tarpeet että organisaation tavoitteet ja toimintatavat. Autamme mahdollisimman hyvän työntekijäkokemuksen tarjoamisessa loppuun asti suunnitelluilla tiedonhallinnan, ryhmätyön ja yhteisöllisyyden luomisen ratkaisuilla.

Tutustu myös viimeisimpään intranet-selvitykseemme, joka sisältää runsaasti tietoa kotimaisten isojen organisaatioiden intranettien ja tiedonhallinnan tilasta.

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Webinaari: ERP-järjestelmät Suomessa ja vinkit onnistuneeseen uudistukseen (3.9.2025 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Perttu Tolvanen

KTM Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu konsultoi asiakkaita hankkeiden valmistelussa ja vaatimusten määrittelyssä sekä valvoo toteutusprojekteja ja avustaa jatkokehityksen suunnittelussa.

Pertulla on yli 20 vuoden kokemus erilaisista verkkopalvelu-, verkkokauppa- ja CRM-projekteista mm. projektipäällikön, suunnittelijan ja konsultin rooleissa. Aiemmassa työhistoriassaan Perttu on toiminut tilaajana ja projektipäällikkönä suuressa mediayhtiössä, sisällönhallintajärjestelmien konsulttina isossa ohjelmistoalan yrityksessä sekä itsenäisenä, riippumattomana konsulttina omassa yrityksessään. Hän on myös tunnettu kouluttaja ja bloggaaja. Perttu on myös päätoimittaja ohjelmistoprojekteihin ja web-teknologioihin keskittyvässä Vierityspalkki.fi -blogissa.

Jos olet kiinnostunut North Patrolin konsultointipalveluista, voit varata Pertulta 30 minuutin palaverin keskustelua varten. Varaa 30 minuutin Teams-palaveri Pertun kalenterista.

Tutustu Perttuun

Palvelumuotoilu ja konseptisuunnittelu

Autamme ideoimaan, suunnittelemaan ja mallintamaan erinomaisen digipalvelun. Syvennämme asiakasymmärryksen, joka sovitetaan liiketoiminnan vaatimuksiin ja palvelulupauksen realiteetteihin. Autamme hahmottamaan konseptiskenaariot ja käyttökokemuksen vaihtoehdot. Rautalankamallimme ja klikkailtavat prototyyppimme auttavat havainnollistamaan suunnitelmat.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on yhdeksän konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 40 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat laadukasta vaatimusten määrittelyä, sopivimman konseptin ja ratkaisun muotoilua, tarjouskilpailun läpivientiä tai toteuttajan valvontaa ja apua testaukseen.

Ota selvää firmastamme

Miksi valita North Patrol?

  • Laadukasta dokumentaatiota lopputuloksena

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden suunnittelutyöhön ja laadukkaaseen vaatimusmäärittelyyn. Tehtävämme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Kokemuksen tuomaa tietoa päätöksentekoon

    Me emme myy koodausta emmekä lisenssejä. Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Projekti etenee aikataulussa

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta. Me myös pidämme huolen, että oma organisaatiosi tekee päätöksiä sovitussa aikataulussa ja dokumentit valmistuvat annetuissa työmäärissä.

Siirry takaisin sivun alkuun