Intranet on aina kompromissi

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 10 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Ja se on ihan hyvä asia. Intranet on parhaimmillaan organisaation digitaalisen työympäristön sydän. Ja sydämenhän pitää sykkiä vähän kaikille.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Parhaat intranetit ovat yhdistelmä käyttäjien vaatimuksia, liiketoiminnan tarpeita ja selkeää suhdetta muihin käytössä oleviin työkaluihin. Etenkin jälkimmäisin näkökulma on erityinen intranet-konseptoinnille, koska intranet elää aina keskellä muita organisaation tietojärjestelmiä. Intranetin tulee kunnioittaa niitä toimintamalleja ja sovittuja pelisääntöjä, joita organisaatiossa on jo olemassa.

Yllä oleva kuva heijastaa intranetin asemaa keskellä tyypillisen organisaation tietojärjestelmäpalettia. Se, kuinka ison palan, ja millaisen palan, intranet haukkaa kokonaisuudesta, on kuitenkin hyvin organisaatiokohtainen asia.

Esimerkiksi dokumenttienhallinta on monella organisaatiolla hoidettu jollakin siihen erikoistuneella dokumenttienhallintajärjestelmällä. Tällöin intranetin ei kannata astua tämän tosiasian varpaille. Intranetin kannattaa miettiä ennemminkin, miten saada dokumenttienhallintajärjestelmälle enemmän käyttöä tai miten dokumenttien löytämistä voisi intranetin avulla helpottaa.

Toinen usein vastaan tuleva osa-alue ovat organisaation raportit. Monelle organisaatiolle intranet on hyvä paikka pintauttaa koko organisaatiolle keskeisiä liiketoiminnan raportteja. Joskus organisaatiossa on kuitenkin jo olemassa olevat työkalut raportoinnin hoitamiseen ja raporttien selailuun, joten mikään itsestäänselvä toiminto tämäkään ei intranetille ole.

Kolmas tyypillinen intranet-konsepteja erotteleva asia ovat erilaiset HR:n lomakkeet, esimerkiksi esimiehille. Osalla organisaatioista näihin on olemassa selkeät käytänteet ja erilliset järjestelmät. Toiset haluaisivat sijoittaa nämä lomakkeet osaksi intranettia. Riippuu erityisesti olemassa olevien järjestelmien soveltuvuudesta, että onko tällainen intranetin laajentaminen lomakkeilla järkevää vai ei. Kaikkiin tilanteisiin pätevää yleissääntöä on hyvin vaikea antaa.

Tämä sopivimman roolin löytäminen on kenties isoin asia, mikä erottaa intranetin konseptisuunnittelun esimerkiksi verkkosivustojen tai verkkokauppojen konseptisuunnittelusta. Toimiva intranetin rooli ei määrity pelkästään käyttäjävaatimuksien ja liiketoimintavaatimuksien kautta, vaan myös organisaation olemassa olevien työkalujen ja niiden jo aiemmin sovittujen pelisääntöjen mukaisesti.

Tunne siis oman organisaatiosi järjestelmät ja pelisäännöt ennenkuin päätät, millaisen intranetin organisaatiosi tarvitsee.

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Webin teknologiat ja digimarkkinoinnin työkalut 2024 – ja mikä sopii mihinkin tilanteeseen? (29.5.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Perttu Tolvanen

KTM Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu konsultoi asiakkaita hankkeiden valmistelussa ja vaatimusten määrittelyssä sekä tukee asiakkaita teknologia- ja toteuttajakumppaneiden valinnassa.

Pertulla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisista web-, extranet- ja intranet-projekteista mm. projektipäällikön, suunnittelijan ja konsultin rooleissa. Aiemmassa työhistoriassaan Perttu on toiminut tilaajana ja projektipäällikkönä suuressa mediayhtiössä, sisällönhallintajärjestelmien konsulttina isossa IT-alan yrityksessä sekä itsenäisenä, riippumattomana konsulttina omassa yrityksessään. Hän on myös tunnettu kouluttaja ja bloggaaja. Perttu on myös päätoimittaja web-aiheisessa Vierityspalkki.fi -blogissa.

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun