Intranet-projektit eivät tarvitse puhdasoppista ketterää kehitystä

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 11 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Ketterä kehitys on ollut yksi kuluneen vuoden hype-termejä. Jopa julkishallinnossa ollaan oltu innostuneita ketterästä kehittämisestä. IT-integraattorit ovat myös sankoin joukoin liittyneet tähän ylistyshuutoon. Moni ketteryyteen ”hurahtanut” suhtautuu tähän ohjelmistokehityksen malliin myös korostuneen innostuneesti, jopa uskonnollisesti. Ja miksipä ei – onhan ketteryys yksi isoimpia paradigmamuutoksia mitä IT-alalla on vähään aikaan koettu.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Mutta muuttaako se aivan kaiken tekemisen tavan? Ja pitääkö asiakkaidenkin muuttaa toimintatapansa? Vastaan tässä intranet-projektien näkökulmasta tähän kysymykseen.

Väitän nimittäin, että esimerkiksi intranet-projekteihin ketterä kehitys ei tällä hetkellä liity mitenkään luontevasti. Ketterät menetelmät ovat ensisijaisesti räätälöityjen sovelluksien kehitysmenetelmiä ja niiden soveltaminen intranet-projekteissa voi olla jopa ongelmallista.

Onnistuneimmat intranet-uudistukset ovat ensisijaisesti toimintatapamuutosprojekteja.

Isoimpana syynä tähän pidän sitä, että hyvä intranet-projekti on paljon muutakin kuin ohjelmistokehitystä. Väitän jopa, että onnistuneimmat intranet-projektit ovat vain pieneltä osin ohjelmistokehitysprojekteja – onnistuneimmat projektit ovat ennenkaikkea toimintatapamuutosprojekteja, joissa ihmisten koulutus ja sisältöjen organisointi saavat isoimman huomion. Eikä näihin osa-alueisiin tarvita ketterän kehityksen tuomaa intensiivistä ohjelmistokehityksen mallia automaattisine testauskäytänteineen ja jatkuvine tuotantoonsiirtoineen.

Ketteriä menetelmiä kannattaa intranet-hankkeissa harkita, jos ohjelmointityön ennakkoarviot menevät yli 200 henkilötyöpäivän.

Toisena merkittävänä syynä ketteryyden ja intranet-projektien huonoon yhteensopivuuteen pidän intranet-projektien tuotevetoisuutta. Riippumatta siitä otetaanko käyttöön SharePointtia vai vaikkapa Confluencea, niin hyvä intranet-projekti tapahtuu tuotetta kunnioittaen ja sen ominaisuuksia maksimaalisesti hyödyntäen. Tässä taas on kyse paljon enemmän vaikkapa ”ketterästä konsultoinnista” ja ”jatkuvasta pilotoinnista” kuin ketterästä kehittämisestä.

Kolmantena ketteryyden soveltamista rajoittavana asiana pidän intranet-palveluiden yleensä kovin maltillisia vuosittaisia kehitysbudjetteja. Vain maailman suurimmilla organisaatioilla on olemassa ”intranet-tiimejä”, jotka kehittävät palvelua jatkuvasti eteenpäin. Suurin osa intraneteista porskuttaa käyttöönoton jälkeen varsin pienillä kehitysbudjeteilla. Sisältöjä kyllä kehitetään ja uusia ominaisuuksia otetaan käyttöön jos päivitykset niitä tuovat, mutta aivan uutta ohjelmistokehitystä tehdään hyvin vähän vuosittain ”normaalille intranetille”.

Tosin tarkoitukseni ei tässä ole väittää, että ketterät menetelmät olisivat jotenkin epäyhteensopivia intranet-projektien kanssa. Uskon, että moni hyvä intranet voi syntyä aidon ketterän kehityksen kautta – ja olen pari tällaista isoa ja laadukasta projektia todistanutkin. En vain usko, että ketteryys auttaa ratkaisemaan niitä isoimpia ongelmia joita intranet-projekteissa on – enkä usko, että investoimalla ketteriin menetelmiin voidaan saavuttaa merkittävästi parempaa teknistä laatua intranetteihin – tai ainakaan sellaista laatua jolla olisi huomattavaa merkitystä käyttäjien näkökulmasta.

Hyvä intranet-toteutus tapahtuu valittua tuotetta kunnioittaen ja sen ominaisuuksia maksimaalisesti hyödyntäen – oli kyse Microsoftin ratkaisuista tai jostain muusta.

Nyrkkisääntönä sanoisinkin, että ketteriä menetelmiä kannattaa intranet-hankkeissa harkita jos toteutusprojektin ennakkoarviot tuntuvat menevän reilusti yli 200 henkilötyöpäivän. Tällöin alkaa todennäköisesti olla kyse jo varsin isosta ohjelmistokehitysprojektista, jonka hallittavuutta voivat ketterät menetelmät parantaa. Tosin tuolloinkin ensisijaisesti suosittelisin projektin pilkkomista pienempiin osiin, ja näin mahdollistaen paremman keskittymisen sisältöprojektiin ja toimintatapamuutoksiin.

Lue lisää: Ketterä hankinta vaatii valmistelua ja ensimmäisen vaiheen (MVP) suunnittelua

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Perttu Tolvanen

KTM Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu konsultoi asiakkaita hankkeiden valmistelussa ja vaatimusten määrittelyssä sekä tukee asiakkaita teknologia- ja toteuttajakumppaneiden valinnassa.

Pertulla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisista web-, extranet- ja intranet-projekteista mm. projektipäällikön, suunnittelijan ja konsultin rooleissa. Aiemmassa työhistoriassaan Perttu on toiminut tilaajana ja projektipäällikkönä suuressa mediayhtiössä, sisällönhallintajärjestelmien konsulttina isossa IT-alan yrityksessä sekä itsenäisenä, riippumattomana konsulttina omassa yrityksessään. Hän on myös tunnettu kouluttaja ja bloggaaja. Perttu on myös päätoimittaja web-aiheisessa Vierityspalkki.fi -blogissa.

Intranetit ja digitaaliset työympäristöt

Autamme intranettien ja muiden työympäristöratkaisujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Etsimme oikean palvelukonseptin ja siihen soveltuvimmat työkalut sisäiseen viestintään, tiedon etsimiseen, työtehtävien hallintaan, osaamisen jakamiseen, työn johtamiseen, vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun