North Patrolin selvitys isojen kotimaisten verkkokauppojen teknologiaratkaisuista sai Kauppalehden tarttumaan Magento1-alustojen haastavaan tilanteeseen. Kauppalehti korostaa erityisesti luottokorttiyhtiöiden kautta syntyvää riskiä, joka voi aiheuttaa kotimaisissakin verkkokaupoissa ongelmia maksupalveluvälittäjien kanssa.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
”Luottokorttiyhtiöt Visa ja Mastercard kehottivat huhtikuussa 2020 verkkokauppoja päivittämään alustansa pikaisesti. EU:n tietoturva-asetus GDPR edellyttää asiakastietojen turvallista käsittelyä, tuen ja päivitysten loppuessa alusta ei vastaa maksukorttien PCI DSS –vaatimuksia.” -Kauppalehti, 1.6.2020
Yhdessä ohjelmisto- ja e-business ry:n kanssa tehty selvitys arvioi riskisektorilla olevia merkittäviä kotimaisia kauppoja olevan useita kymmeniä, koska noin 10% selvityksen verkkokaupoista on Magento1-alustalla.
Joukossa on myös varsin tunnettuja brändejä, joka varmasti kiinnitti myös Kauppalehden huomion tuloksissa. Kauppalehti selvittikin useamman tunnetun verkkokaupan tilannetta omatoimisesti juttuunsa ja saikin kiinnostavia kommentteja verkkokauppojen vastuuhenkilöiltä.
Esimerkiksi Ruohonjuuren verkkokauppa on kuulemme parhaillaan siirtymässä Magento 1 -alustalta Shopify Plus -alustaan, mutta julkaisuajankohta ei ole vielä tiedossa. Pentik on kuulemma juuri rakentamassa uutta alustaa. Pentikin uusi verkkokauppa on tosin tulossa julki vasta tammikuussa, joten vanhentuneella Magento1-versiolla tullaan ajamaan ainakin puoli vuotta. Stockmann on Kauppalehden mukaan rakentanut uutta verkkokauppaa viime syksystä lähtien ja arvioi uuden kaupan avautuvan syksyllä. Netrauta Finlandilta kommentointiin Kauppalehdelle siirtymisen Magento 2 -alustaan olevan parhaillaan käynnissä, mutta julkaisusta ei ole vielä tietoa.
Magento1-alustasta siirtyminen eteenpäin ei ole mikään aivan suoraviivainen asia monelle organisaatiolle, joten Kauppalehden saamat kirjavat vastaukset ovat hyvin kuvaavia. Monelle toimijalle Magento1-tuen päättyminen on ollut hyvin vaikea asia, koska siirtyminen Magento 2 -alustalle edellyttää merkittävää investointiprojektia, jossa puhutaan useammista sadoista tuhansista euroista.
Monet vaihtoehtoiset alustat, kuten Ruohonjuuren valitsema Shopify Plus, ovat taas huomattavasti yksinkertaisempia järjestelmiä, joille ei välttämättä pystytä siirtämään kaikkia nykyisen verkkokaupan ominaisuuksia, automaattisia työnkulkuja ja integraatioita.
On toki silti erikoista, että kotimaisista tunnetuista verkkokaupoista niin monet ovat päättäneet ottaa riskin Magento1-tuen päättymisen kanssa, tai ovat yksinkertaisesti olleet kyvyttömiä käynnistämään uudistusta riittävän ajoissa. Olivat syyt mitkä tahansa, nyt on monessa paikassa kiire.
Myös Tivi ja Talouselämä kirjoittivat aiheesta Kauppalehden jutun julkaisun jälkeen:
- Suurilta suomalaisilta verkkokaupoilta vedetään matto alta – korttiyhtiöt varoittavat tietoturvariskistä – Tivi, 1.6.2020
- Joka kymmenes kotimainen verkkokauppa käyttää alustaa, joka on pian tietoturvariski – Joukossa Stockmann, Netrauta ja Pentik – Talouselämä, 1.6.2020
Perehdy selvityksen tuloksiin tarkemmin:
- Lue selvityksen tulokset: Isojen verkkokauppojen teknologiat Suomessa 2020
- Katso video julkistustilaisuudesta (YouTube)
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin