Selvitys: Digitaalisessa työympäristössä Microsoft jyrää – happanevat alustat huolenaiheena

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 6 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Intranet ja digitaalinen työympäristö 2018 -selvityksemme osoittaa, että Suomi on vahvasti Microsoft-vetoinen maa, kun tarkastellaan intranettejä ja digitaalisia työympäristöjä. Tässä Microsoft-maassa Office 365 -pilven käyttö kasvaa koko ajan, mutta intranettien tyypillisin alusta on silti edelleen omalla palvelimella pyörivä SharePoint.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

SharePoint dominoi, muut eivät pääse lähellekään

46 prosenttia selvitykseen osallistuneiden organisaatioiden intraneteistä (tai niiden osista) on omalla palvelimella pyöriviä SharePoint -toteutuksia, josta yllättävän suuri osa vielä hyvinkin vanhalla SharePointin versiolla. 27 prosenttia intraneteistä on Office 365 -introja, eli pilvessä pyöriviä SharePoint-sivustoja. Mikään muu teknologia-alusta ei pysty Suomessa kilpailemaan Microsoftin kanssa. SharePointin kärkisijojen jälkeen markkinassa on laaja hajonta hyvin erilaisia alustoja uusimmista sosiaalisista työkaluista aivan elinkaarensa loppupäässä oleviin julkaisujärjestelmiin.​

Episerver on kolmanneksi suosituin intranet-teknologia kyselyyn vastanneiden keskuudessa, mutta sillä on vain 8 prosentin osuus introista. Confluence-introja on noin 6 prosenttia ja Liferayn päälle tehtyjä intranettejä noin 4 prosenttia. Mikään näistä ei alustoista ei uhkaa Microsoftin etumatkaa. Mielenkiintoinen vertailukohta saadaan, kun katsotaan lahden toiselle puolelle Ruotsiin, jossa 39 prosenttia intraneteistä on Episerveriä, 23 prosenttia SharePointia ja 22 prosenttia SiteVisionia.  Ruotsi on Episerverin kotimaa, mikä selittänee markkinaosuutta, mutta SiteVision on kuronnut SharePointia kiinni viime selvityksissä, ja painelee mahdollisesti kohta ohi.

Muita selvityksessä vähintään kaksi mainintaa saaneita Suomessa käytössä olevia intranet-teknologioita olivat Drupal, Fujitsu NetCommunity, ​Google G Suite, IBM Connections, P4, WordPress ja Workplace by Facebook. Myös itse kehitettyjä intranetratkaisuja näkyy vielä.

Happaneva alusta huolettaa

On huolestuttavaa, että moni viestinnällinen intranet pyörii elinkaarensa lopussa olevalla alustalla. Myös niiden saavutettavuus mobiililaitteilla on heikko muihin digitaalisen työympäristön osa-alueisiin verrattuna, kertoo digitaalisten työympäristöjen asiantuntija Hanna P. Korhonen.

Eniten Korhosta huolettaa vanhat ei-responsiiviset on-premise SharePointit, jotka ovat jääneet viestinnällisen intranetin alustaksi siinä, missä ryhmätyötilat ja sisäinen some ovat siirtyneet joustavampiin moderneihin, mobiilikäytettäviin ratkaisuihin.

Toki ryhmätyötiloissa näkyy vielä paljon omilla palvelemilla pyöriviä SharePoint-työtiloja, mutta viestinnälliseen intranettiin verrattuna O365 on ryhmätyötiloissa huomattavasti yleisempi ratkaisu.

Ryhmätyötiloissa ja sisäisessä somessa enemmän haastajia

Microsoftin ratkaisut ovat kärjessä myös ryhmätyötiloissa ja sisäisessä somessa, mutta näissä haastajat ovat viestinnälliseen intranettiin verrattuna vahvempia.

Ryhmätyötiloissa Microsoftia haastaa Atlassian Confluence, Google G Suite sekä M-files ja muut pienemmät ratkaisut.

Sisäisenä somena käytetään Yammerin ja Teamsin lisäksi Slackiä, Google G-plussaa ja Workplace by Facebookia. Sisäinen some voi olla myös osa ryhmätyötiloja tai viestinnällistä intranettiä, mutta trendinä on, että sosiaalinen vuorovaikutus irroitetaan viestinnällisestä intranetistä omaksi kokonaisuudeksi. Viestinnällisten introjen keskustelupalstat ovat laskusuunnassa.

Mobiilikäytössä viestinnällinen intranet jää jalkoihin

Sisäisessä somessa on tärkeää, että sitä voidaan käyttää joustavasti eri laitteilla, etenkin mobiililaitteilla. Mobiilikäytössä viestinnällinen intranet on jäämässä digitaalisen työympäristön muista osa-alueista jälkeen, mikä selittynee sillä, että viestinnällinen intra pyörii monessa organisaatiossa vanhalla alustalla, jota ei ole alun perin ajateltu käytettävän mobiilisti.

Selvityksen mukaan sekä ryhmätyötiloihin että sisäiseen someen pääsee paremmin miltä tahansa koneelta tai mobiililaitteilla kuin viestinnälliseen intraan. Tässä piilee riski, että työntekijät jäävät pelkästään sisäiseen someen ja työtiloihin, eivätkä käy viestinnällisessä intrassa kuin satunnaisesti.

– Silloin organisaation viralliselle sisäiselle tiedottamiselle koituu vakavia ongelmia. Henkilöstöä ei tavoiteta enää luotettavasti ja laajasti. Mitä tässä tilanteessa sitten pitäisi tehdä? Uudistaa viestinnällinen intranet responsiiviseksi ja toivoa, että henkilöstö palaa sen äärelle. Tai siirtää virallinen tiedottaminen sisäiseen someen, Hanna P. Korhonen pohtii.


Intranet ja digitaalinen työympäristö 2018 -selvitys

Selvityksen tulokset perustuvat 125 verkkokyselyvastaukseen. Kysely oli avoinna 8.5.-10.6.2018. ja se oli kohdennettu organisaationsa intranetistä ja/tai digitaalisesta työympäristöstä vastaaville. Selvityksen teemoina ovat digitaalisen työympäristön roolit, tehtävät, ominaisuudet, teknologia sekä sen johtaminen ja kehittäminen. Selvitys toteutettiin nyt kolmannen kerran: vertailuaineistot ovat vuosilta 2014 ja 2016.

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Camilla Heikkilä

VTM, IT-tradenomi Camilla Heikkilä on verkkopalvelusuunnittelun ja palvelukonseptien asiantuntija. Camilla konsultoi asiakkaita erityisesti julkisten ja sisäisten verkkopalveluiden ratkaisujen muotoilussa ja sisältökonseptoinnissa, sekä niiden hankintaan liittyvissä asioissa.

Camillalla on vahva viestinnällinen osaaminen ja hän auttaa kiteyttämään organisaation tarpeet ja sisällöt toimivaksi verkkosivukokonaisuudeksi, jossa myös loppukäyttäjän tarpeet on huomioitu. Teknisen osaamisen ansiosta, Camilla pystyy sujuvasti yhdistämään asiakkaan viestinnälliset tarpeet ja eri teknologioiden tarjoamat mahdollisuudet.

Palvelu- ja sisältökonseptien suunnittelun lisäksi, Camilla auttaa hankkeiden valmistelussa sekä optimaaliseen käyttäjäkokemukseen tähtäävien vaatimusten määrittelemisessä.

Camillalla on vuosien kokemus verkkopalveluiden suunnittelusta sekä sitä ennen yli kymmenen vuoden kokemus erilaisista verkkoviestintätehtävistä järjestösektorilla ja julkishallinnossa. Aikaisemman työuran aikana, Camilla on vastannut useasta verkkopalveluprojektista ja toiminut myös tuoteomistajan roolissa.

Intranetit ja digitaaliset työympäristöt

Autamme intranettien ja muiden työympäristöratkaisujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Etsimme oikean palvelukonseptin ja siihen soveltuvimmat työkalut sisäiseen viestintään, tiedon etsimiseen, työtehtävien hallintaan, osaamisen jakamiseen, työn johtamiseen, vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun