Verkkokaupan perustaminen on monelle yritykselle vaikeaa, mutta verkkokauppamaisempaan suuntaan voi silti mennä. Esimerkiksi jälleenmyyjien kautta toimiville yrityksille voi oman verkkokaupan perustaminen olla todella ison henkisen ja liiketoiminnallisen kynnyksen takana.Illuusio verkkokaupasta on kuitenkin kohtuullisen helppo tehdä, ja sellainen voi olla hyvin tehokasta.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Kansainväliset firmat ovat jo tehneet näin pidempään. Esimerkiksi Thulella on hinnat esillä omalla sivustollaan avoimesti, ja tuotteita voi lisätä muistilistalle. Jonkinlaisten listahintojen näyttäminen ja muistilista-toiminnon tarjoaminen onkin ollut se peruskonsepti, jolla moni on toiminut. Thulen sivusto edustaa laadukasta perustoteutusta tästä konseptista.
>> Esimerkissä oleva tuotesivu Thulen sivustolla
Pidemmällekin voi mennä. Esimerkiksi nyt keväällä uudistunut Buster.fi on hieno esimerkki hyvin verkkokauppamaisesta sivustosta, jossa tuodaan hintoja reilusti esille, ja tuotteita voi lisätä ostoskoriin. Tosin tarkkaan ottaen sivusto ei puhu ostoskorista, mutta toimii aivan kuten laadukas verkkokauppa. Erilaisia kokoonpanoja voi valita ja lisätä ostoskoriin, ja ostoskorin valitsemalla voi edetä ostoprosessissa.
Ostoprosessissa eteneminen tarkoittaa valitun kokoonpanon ja yhteystietojen lähettämistä sopivimmalle jälleenmyyjälle, joten käytännössä kyse on liidien keräämisestä jälleenmyyjille. Ostajan kannalta tällä tuskin on kuitenkaan suurta väliä, hän pääsee ostoprosessissa eteenpäin, ja harva tuskin odottaa saavansa isoa venettä lähimpään postin toimipisteeseen muutenkaan.
>> Esimerkissä oleva tuotesivu Busterin sivustolla
Myös toinen keväällä uudistunut tuotevetoinen sivusto toimii hyvänä esimerkkinä tästä trendistä. Vaisalalla on huikea tuotevalikoima, ja heidän pääsivustonsa esittelee koko tarjonnan. Pääsaitin kyljessä oleva verkkokauppa kattaa vain osan heidän tuotevalikoimastaan. Silti pääsivustokin sisältää ostoskoritoiminnon (tosin se vie takana olevaan verkkokauppaan) ja viestii näin käyttäjille mahdollisuudesta ostaa tuotteita suoraan Vaisalalta. Osaan sivuista on myös tuotu ”Buy Now” -linkit, jotka vievät samaan, sivuston takana toimivaan verkkokauppaan.
>> Esimerkissä oleva tuotesivu Vaisalan sivustolla
Vaisalan toteutuksessa on myös kiinnostavaa, että palvelut on tuotu samalla tavalla tuotehaun piiriin, joten niitä pystyy suodattamaan ja selailemaan aivan samalla tavalla kuin tuotteita. Tämäkin lisää entisestään verkkokauppafiilistä.
Verkkokauppamaistuminen on ollut kansainvälinen trendi jo pitkään, nyt se tuntuu saavuttaneen myös Suomen. Yhä useampi tuotevalmistaja ja jopa palveluiden myyjä uskaltaa tuoda ohje- tai esimerkkihintojaan sivustolle, ja sivustoista tehdään verkkokauppamaisempia, jolloin ne ovat myyvempiä ja ostajia aktivoivempia. Suuntaus on hyvä, moni sivusto voi olla hyvin verkkokauppamainen ilman että sivustolla voi oikeasti luottokorttia käyttää.
Esimerkiksi Busterin kohdalla harva ostaja edes todennäköisesti haluaisi käyttää luottokorttiansa ja ostaa veneen samantien, jälleenmyyjien kautta asioiminen on varmasti monelle se miellyttävin malli. Silti hintatiedot ja lisävarustetarjonta ja verkkokauppamaisuus ovat perusteltuja ja auttavat paremman ostokokemuksen luomisessa.
(Disclaimer: North Patrol on auttanut Vaisalaa digikanavien esiselvityksessä, jonka asettamien uudistustavoitteiden myötä Vaisala toteutti yhtenä hankkeena verkkopalvelunsa uudistuksen.)
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin