Åbo Akademi julkisti uudistetun verkkopalvelunsa alkuvuodesta 2018. Projektista on tehty CASE-esittely, mutta sivuston hakupohjainen käyttöliittymä on sen verran erikoinen, että se ansaitsee oman kirjoituksensa.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Åbo Akademin (ÅA) tavoitteena oli rakentaa rohkea ja visuaalinen verkkosivusto, joka erottuu edukseen kotimaisella ja kansainvälisellä korkeakoulukentällä. Inspiraatiota uudistukseen haettiin ympäri maailmaa, ja yhtenä inspiraation lähteenä toimi ruotsalainen Karlstads universitet, jonka sivuston hakutoimintoon ÅA:n projektiryhmä mieltyi. Vastaavanlainen haluttiin omille sivuille. Hakukoneen tuli olla nopea ja tehokas, ja sen tuli löytää ja segmentoida tietoa reaaliajassa niin, että hakutulos ja käytettävyys ovat parhaat mahdolliset.
Haun tulisi myös pitkälti korvata sivuston hierarkkinen navigaatio. Navigaatiovalikko on olemassa, mutta se on ikään kuin pelastusrenkaana, ellei käyttäjä halua käyttää hakua, tai ei haun avulla löydä hakemaansa. Riski jälkimmäiseen on kuitenkin minimaalinen – haku toimii loistavasti.
Rajapinta mahdollistaa nopean haun
Uusi abo.fi on rakennettu WordPressille ja sen on toteuttanut Valu Digital. Hakuratkaisuksi valikoitui SearchWP REST-pohjaisella hakukomponentilla. Kysyin asiakkuuspäällikkö Pertti Almqvistilta, kuinka monta vastaavanlaista hakukonetta Valu Digital on tehnyt – vastaus oli, että tämä oli ensimmäinen laatuaan.
– Yleensä olemme käyttäneet hakumoottorina AddSearchia tai tehty järeämpi haku ElasticSearchille, mutta tämä oli käytännössä ainut järkevä tapa toteuttaa Åbo Akademin haluama hakutoiminnallisuus, Almqvist toteaa.
Jotta saatiin haku toimimaan halutusti ja varmistettua suorituskyky päädyttiin käyttämää REST-rajapintaa järjestelmän sisäisesti. SearchWP indeksoi sisällöt mutta kysely kohdistuu rajapintaan joka palauttaa tulokset.
– Käytännössä haku tekee useamman haun samaan aikaan. Jokaisella haulla haetaan yhteensä 9 eri sisältötyypistä samanaikaisesti. Haku käynnistyy automaattisesti kolmannesta kirjoitetusta kirjaimesta, ja päivittyy sitä mukaa kuin käyttäjä kirjoittaa hakutermiä, Almqvist kertoo.
Alkuperäisessä suunnitelmassa oli tarkoitus myös ehdottaa käyttäjälle hakusanoja muutaman kirjaimen perusteella ikään kuin alasvetovalikkoon valittavaksi. Tämä oli Almqvistin mukaan haastavin ominaisuus toteuttaa. Toiminnallisuus ei kuitenkaan päätynyt lopulliseen verkkopalveluun.
– Totesimme, että toiminto ei anna käyttäjälle lisäarvoa, Åbo Akademin projektipäällikkö Mats Lundberg sanoo. Haku palautti relevantteja hakutuloksia samalla kuin se ehdotti hakusanoja, joten käyttäjän kannalta hakusanan valitseminen oli siinä kohdin aika turhaa. Lisäksi hakusanavalikko peitti relevantteja hakutuloksia, joten päädyttiin jättämään se pois, Lundberg jatkaa.
Rikas asiasanoitus tuottaa hyviä hakutuloksia
Hakumoottoreiden suurin ongelma on, että käyttäjän pitää tietää, mitä etsii ja osata vielä etsiä oikeilla sanoilla. Tämä ongelma tiedostettiin Åbo Akademissa, ja sitä lähdettiin taklaamaan rikkaalla asiasanotuksella.
– Hakua varten tehtiin oma metatietokenttä, joka indeksoituu vain abo.fi:n hakukoneeseen, Valu Digitalin Pertti Almqvist kertoo. Jokaiselle sisällölle, riippumatta sisältötyypistä voidaan siis antaa erillisiä asiasanoja, jotka eivät näy muualle. Ylläpito voi joustavasti lisätä uusia asiasanoja, jotka indeksoituvat hakukoneeseen reaaliaikaisesti, Almqvist jatkaa.
Hakutuloksissa listataan viisi parasta osumaa sisältötyyppikohtaisesti. ”Näytä kaikki tulokset” -painikkeesta käyttäjä pääsee katsomaan sisältötyypin kaikki osumat. Mitkä sisällöt nousevat kärkeen on puolestaan pääkäyttäjän ohjattavissa. Pääkäyttäjä voi säätää SearchWP:n tietokenttien painotuksia jokaiselle sisältötyypille erikseen.
– Käytännössä olemme painottaneet jokaisessa sisältötyypissä tätä räätälöityä metatietokenttää, ÅA:n Mats Lundberg kertoo. Asiasanoja säädetään jatkuvasti. Hakukoneen omasta statistiikkamoduulista saadaan myös tietoa siitä, millä hakusanoilla haetaan ja mitkä hakusanat eivät tuottaneet tulosta, joten meillä on hyvät mahdollisuudet parantaa halutuloksia entisestään, Lundberg jatkaa.
Suuri määrä hakuja
Sivusto on ollut pystyssä vain reilun kuukauden, mutta ensimmäisen kuukauden aikana hakuja on ollut viidestätuhannesta kahteenkymmeneentuhanteen päivittäin. Kevään yhteishakukierros oli verkkosivuston ensimmäinen testi, ja vaikka tarkkoja johtopäätöksiä uudistuneen verkkosivuston ja sen hakumoottorin vaikutuksesta hakijamääriin ei voi tehdä, niin varovaisen positiivisia voidaan olla, että satsaus on kannattanut, Mats Lundberg toteaa.
Lue lisää: Hyvä hakukone vaatii säätämistä – North Patrol taivutti Algolian käyttöönsä
Kaipaatko suunnittelijaa omaan verkkopalveluhankkeeseesi? » Ota yhteyttä!