Intranet-hankkeiden vaikeat kysymykset vuonna 2010

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 14 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Pidin syyskuussa IIR:n järjestämässä Intranet & Extranet Forum –seminaarissa tunnin puheenvuoron otsikolla “Intranet-hankkeiden vaikeat kysymykset vuonna 2010”.

Esityksessä tiivistin kohtaamiani merkittäviä haasteita ja markkinaongelmia, ja esitin näihin ratkaisuja.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Esitysmateriaali:

Tiivistettynä esityksen kymmenen keskeistä väitettä:

  1. Valitse ja määrittele hankkeen nimike jo alkuvaiheessa. “Intranet” ja “ryhmätyötilat” ovat hyviä käsitteitä, mutta joissain organisaatioissa tahrautuneita aiempien hankkeiden myötä. Jos päätät puhua sähköisestä työpöydästä, niin määrittele mitä se tarkoittaa organisaatiossasi.
  2. Ei kannata tavoitella kerralla liikaa. 2000-luvun alussa portaaleilla yritettiin ratkaista kerralla kaikki tiedonhallinnan ongelmat, ja tämä ei onnistunut. Ei kannata tehdä samaa virhettä sähköisen työpöydän kanssa. On ratkaisevaa tunnistaa oma taso, ja edetä vaihe kerrallaan.
  3. Tietotyöläisille on tarjottava laadukkaita, helppokäyttöisiä työkaluja, jotka helpottavat päivittäistä toimintaa. Tiedonhallintajärjestelmiä ei voi pakottaa käyttöön ja siksi on panostettava työntekijöiden kokemiin yksilöhyötyihin. Yksi portaaliaikakauden epäonnistumisten syynä ollut virhe oli, että yritettiin ratkaista liikaa ongelmia jotka olivat organisaation kannalta ongelmia, mutta eivät yksittäisten työntekijöiden kokemia ongelmia.
  4. Tee esitutkimus laajalla näkökulmalla. Älä pelkästään uudista intranettia vaan katso edes esitutkimusvaiheessa laajemmin sitä millaisia kipupisteitä organisaation tiedonhallinnassa ja ryhmätyössä on. Voit havaita, että intranetin uudistaminen ei olekaan se eniten hyötyjä tuova hanke.
  5. Priorisoi tiedonhallinnan kipupisteet. Kun olet tunnistanut kipupisteet, niin priorisoi ne rohkeasti ja lähde ratkaisemaan vain kriittisimpiä kipupisteitä. Jos haluat tehdä onnistuneen tuotevalinnan, niin tee kunnollinen liiketoiminnallinen vaatimusmäärittely.
  6. Vertaile tuotteita priorisoinnin perusteella. Testaa ja pilotoi kevyesti vähintään kahta eri tuotetta, jotta ymmärrät eri tuotteiden ajattelutapoja. Älä odota, että joku tuote ratkaisisi kaikki ongelmat. Keskity tärkeimpiin ongelmiin.
  7. Valitse tuote joka ratkaisee suoraan paketista tärkeimmät vaatimukset. Harvan organisaation kannattaa nykyisin enää räätälöidä intranettiaan alusta asti, mutta sekin vaihtoehto kannattaa pitää pöydällä jos mikään valmistuote ei vastaa omiin vaatimuksiin (silloin nimittäin kannattaa räätälöidä).
  8. Valitse käyttöönottostrategia käyttäjien näkökulmasta. Yleensä rinnakkaisstrategia on käyttäjille kaikkein miellyttävin ja edistää hankkeen onnistumista kokonaisuutena. Suoran vaihdon strategiaa käytetään edelleen liian paljon vaikka sen riskit tiedostetaan.
  9. Budjetoi ensimmäiselle kuudelle kuukaudelle kehitysrahaa 1/3 perustoteutuksen kustannuksista. Käytä se raha. Näin saat käyttäjien luottamuksen ja sitoutat käyttäjät mukaan tekemiseen, kun he näkevät palautteisiinsa vastattavan ja niiden pohjalta järjestelmää kehitettävän.
  10. Nimitä organisaatioon “Sähköisen työpöydän päällikkö”. Älä tee enää samaa virhettä, jonka takia nykyinen verkkolevykaaoksesi on olemassa. Ryhmätyötilojen ja vuorovaikutuskanavien puutarhurointi ja siivoaminen on isoissa organisaatioissa kokopäiväinen duuni. Henkilön sijaintina voi olla IT tai viestintä, mutta vastuu kokonaisuuden toiminnasta pitää olla selkeästi yhdellä henkilöllä.

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Perttu Tolvanen

KTM Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu konsultoi asiakkaita hankkeiden valmistelussa ja vaatimusten määrittelyssä sekä tukee asiakkaita teknologia- ja toteuttajakumppaneiden valinnassa.

Pertulla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisista web-, extranet- ja intranet-projekteista mm. projektipäällikön, suunnittelijan ja konsultin rooleissa. Aiemmassa työhistoriassaan Perttu on toiminut tilaajana ja projektipäällikkönä suuressa mediayhtiössä, sisällönhallintajärjestelmien konsulttina isossa IT-alan yrityksessä sekä itsenäisenä, riippumattomana konsulttina omassa yrityksessään. Hän on myös tunnettu kouluttaja ja bloggaaja. Perttu on myös päätoimittaja web-aiheisessa Vierityspalkki.fi -blogissa.

Intranetit ja digitaaliset työympäristöt

Autamme intranettien ja muiden työympäristöratkaisujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Etsimme oikean palvelukonseptin ja siihen soveltuvimmat työkalut sisäiseen viestintään, tiedon etsimiseen, työtehtävien hallintaan, osaamisen jakamiseen, työn johtamiseen, vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun