Kuntasivustoja käytetään samankaltaisesti

Vertailemme artikkelissa 11 kuntasivuston analytiikkatietoja. Analytiikkatarkastelussa on erikokoisia ja erilaisia kuntia: toisaalta on pieni muutaman tuhannen asukkaan kuntia, mutta myös isoja kymmenien tuhansien asukkaiden kaupunkeja. Kunnan koosta huolimatta verkkosivustoa käytetään samankaltaisesti.

Tämä ei ole yllättävää, koska kaikilla kunnilla on samanlaiset tehtävät hoidettavinaan, joten kuntalaiset etsivät verkkosivustoilta samankaltaisia sisältöjä.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

9.2.2023

Anna Availa

Vertailun analytiikkatietoja on käytetty kuntasivustouudistusten esiselvitysvaiheen taustoitusvaiheessa, jossa on perehdytty uudistettavan sivuston senhetkiseen käyttöön. Data on kerätty viiden viime vuoden aikana, joten siinä näkyy muun muassa sosiaali- ja terveydenhuollon alaan liittyvät sisällöt. Uudistusten jälkeen kuntasivustot ovat luonnollisesti muuttuneet paljon – ja sitä myötä myös analytiikkatieto.

Massapalvelut suosituimpia sivuja

Statistiikkavertailu osoittaa, että kuntien käydyimpien sivujen top 10 -listalta löytyy jotain

  • vapaa-ajasta (kirjastot, liikunta)
  • terveydestä (terveysasemahaku, ajanvaraus)
  • koulutuksesta (ruokalista, työ- ja loma-ajat)
  • yhteystiedoista.

Top 10 -listan perusteella voi päätellä, onko kunta matkailukunta (nähtävyydet, tapahtumat), muuttovoittaja (avoimet työpaikat, omakotitalotontit) tai organisaatiotaan palvelemassa (ohjeistukset, pöytäkirjat). Suosituimmat sisällöt osoittavat sen, että kuntasivustoa käytetään tietopalveluna, josta haetaan täsmätietoa palvelusta kertovalta verkkosivulta.

Vaikka terveyteen liittyvät asiat löytyvät jatkossa pääosin hyvinvointialueiden sivustoilta, kuntalaiset tulevat taatusti etsimään tietoja tutuilta kuntien sivustoilta – ja vielä hyvän aikaa Googlen ohjaamanakin.

Sivustoon laskeudutaan hakukoneen kautta

Kuntasivustoon tullaan tyypillisesti hakukoneen kautta, keskimäärin 64 %:sesti. Kunnasta riippuen hakukoneen kautta laskeutuvien osuus on 54–75 %. Hakukoneisiin turvautuminen ei ole ihme, koska ensinnäkin hakukoneet tykkäävät isoista ja paljon käytetyistä kuntasivustoista ja toiseksi käyttäjät taas saattavat epäillä ison sivuston navigaation tai haun toimivuutta. Googlesta hakiessaan kuntakäyttäjät ovat tottuneet hakemaan tarvitsemaansa tietoa sanaparin avulla esimerkiksi ”Rauma kirjasto” tai ”Lahti uimahalli”. Tällöin hakutulos vie suoraan täsmätiedon äärelle, mistä sivuston selailu alkaa.

Suoraan kuntasivustolle tullaan 26 %:sesti. Tällöin on esimerkiksi kirjoitettu url-osoite suoraan selaimeen tai käytetty selaimen kirjanmerkkiä, jotta pääsee nopeasti vaikka vilkaisemaan viikon ruokalistaa. Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta kunnan verkkosivuston osoite on kunnan nimi, joten se on helppo muistaa ja päätyä suoraan etusivulle.

Kuntasivustojen eri osioita käytetään eri tavalla: osaan osioista laskeudutaan liki pelkästään haun kautta ja osaan linkittävien sivustojen kautta, esimerkiksi yrittämiseen liittyviin palveluihin päädytään haun kautta ja opetukseen liittyviin palveluihin suorien linkkien.

Sosiaalisen median kautta kuntasivustolle tullaan 5 %:sesti. Liki kaikki somen kautta tuleva liikenne on Facebookista, poikkeuksetta yli 90 %.  Linkittävien sivustojen kautta kuntasivustolle tullaan 3 %:sesti. Kuntasivustolle linkittäviä sivustoja ovat tyypilliset sisäiset sivustot ja paikalliset mediat. Matkailuun satsaavissa kunnissa linkittävien sivuston ja sosiaalisen median kautta tulevien osuus on suurempi.

Nopeaa vilkuilua parilla sivulla

Kuntien sivustoilla käydään keskimäärin 2,6 sivulla ja keskimääräinen kesto on 2 minuuttia. Matkailukunnissa eri sivuilla käydään hieman enemmän, noin 3 kertaa, mutta sivustolla käynnin kestoon sillä ei ole vaikutusta. Uusia kävijöitä kuntasivustoilla on noin 70 %, mutta luku vaihtelee melko paljon eri kuntien ja sivuston osien välillä.

Kuntasivustoilla välitön poistumisprosentti on noin 50 %, joka on melko korkea. Kävijä siis laskeutuu sivulle – ja poistuu nopeasti ilman, että tekee sivustolla mitään. Kuntakävijä joko löysi nopeasti esimerkiksi uimahallin aukioloajan tai ei löytänyt ja palasi takaisin hakutuloksiin kokeillakseen seuraavaa hakukoneen osumaa.

Eniten sivustoja käytetään mobiilisti

Kuntien sivustoja käytetään useimmiten mobiililla laitteella: puhelimella tai tabletilla. Mobiilikäyttäjien osuus on noussut koko sivuston näkökulmasta 55 %:iin ja vuosittain se hivuttautuu prosentti kerrallaan ylöspäin. Vähimmillään tietokoneella tullaan 46%:isesti ja enimmillään 65 %:isesti.

Kuntien sivustoja käytetään kuitenkin erilaisiin tarkoituksiin. Suhteellisen isoa tietokoneella käyttävien joukkoa kasvattaa ammatillisesta näkökulmasta sivustoa käyttävät – työntekijät, luottamushenkilöt ja kollegat muista kunnista – sekä sivustolla asioivat, esimerkiksi varatessaan venepaikkaa tai ilmoittaessaan vesimittarin lukemaa.

Mobiilivälineiden käyttö korostuu esimerkiksi bussiaikatauluja etsiessä tai uutisia lukiessa tilanteissa, joissa tietokoneen käyttö ei ole luontevaa. Tällöin mobiilikäyttö saattaa nousta jopa 70 %: iin.

Analytiikasta vihjeitä uudistamiseen ja ylläpitoon

Analytiikasta on hyötyä verkkosivustoa uudistettaessa tai sivuston laatua parantaessa. Kun opitaan, miten sisältöjä oikeasti käytetään, voidaan fokusoitua oikeisiin viesteihin ja syventyä niiden esittämiseen verkossa. Arvokasta tietoa saa navigaatiomekanismien, sivupohjien ja sisältöjen suunnitteluun ja petraamiseen esimerkiksi seuraavien vinkkien avulla:

Erilaiset käyttäjät

  • Paljon hakukonetta käyttäville > Tee selkeä navigaatio, jotta sivuston uumeniin laskeutuneen on helppo hahmottaa reitti muualle sivustoon.
  • Selaileville käyttäjille > Tarjoile houkuttelevaa silmänruokaa, joka koukuttaa jatkamaan eteenpäin.
  • Parilla sivulla piipahtaville > Luo silmäiltäviä, jopa rakenteistettuja sisältösivuja esimerkiksi palvelujen kuvauksiin.
  • Täsmälaskeutujille > Tarjoa täkyjä selailun jatkamiseen ja vältä erityisesti umpikujia.
  • Mobiilisti käytettäville > Siirrä kiinnostavimmat sisällöt kärkeen ja huolehdi mobiilikäytettävyydestä toteuttajan kanssa.

Erilaiset sisällöt ja reitit

  • Eniten kulutetut ja käydyt sivut > Luo kiinnostavia ja rikkaita laskeutumissivuja; muokkaa sisältösivujen asioiden esittämisjärjestystä kiinnostavimpien sisältöjen mukaan; rakentele koontisivuja vuosirytmin mukaisesti.
  • Toivottuja sisältöjä ei kuluteta niin paljon kuin haluttaisiin > Ohjaa tärkeiden sisältöjen äärelle kategorioiden tai nostojen avulla.
  • Vähiten kulutetut ja käydyt sivut > Kiinnitä huomiota otsikoiden muotoiluun; jaa sivua muihin kanaviin; poista tarpeettomat sivut.
  • Sisäiset ja ulkoiset hakusanat > Varmista, että eniten etsityt asiat on kerrottu selkeästi ja että ne löytyvät useampaa eri reittiä.
  • Sivustojen reitit, esim. sisältösivulta etusivulle palaavat > Muuta tai lisää sivun sisältöjä tai järjestystä.

Parhaimman hyödyn analytiikasta saa, kun seuraa analytiikkaa säännöllisesti. Koko sivuston analytiikan näkökulmasta kävijöiden lukumäärän tai sivustossa vietetyn ajan kasvattaminen ovat vaikeita tavoitteita petrattavaksi, mutta sisältökokonaisuuksien suhteen jo mielenkiintoisia. Lisäksi sisältökokonaisuuksissa muutosten tekeminen on palkitsevampaa, koska eri kokonaisuuksien käyttäjiä on  helpompi palvella esimerkiksi aikataulua etsivää mobiilikäyttäjää tai desktopilla tonttia etsivää.

Näin kuntakäyttäjä käyttää sivustoa

  • Etsii täsmätietoa vapaa-aikaan, terveyteen, koulutukseen tai yhteystietoihin liittyvistä asioista.
  • Laskeutuu hakukoneen kautta täsmätiedon äärelle sivuston sisälle.
  • Vierailee nopeasti parilla sivulla ja poistuu sen jälkeen.
  • Käyttää sivustoa kännykällä.
  • Käyttäytyy eri osioissa eri tavalla.

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Anna Availa

FM, KK Anna Availa on verkkoviestinnän sekä sisäisten ja ulkoisten verkkopalvelujen asiantuntija. Anna konsultoi asiakkaita verkkohankkeiden valmistelussa, vaatimusten määrittelyssä ja konseptisuunnittelussa.

Anna on työskennellyt verkkoviestinnän parissa useissa organisaatioissa julkisella ja yksityisellä sektorilla. Yritysten ja kaupunkiorganisaation viestintäpäällikkönä hän on kehittänyt voimakkaasti verkkoviestintää ja luonut organisaatioiden sähköisen viestinnän kokonaisuuksia, joista ovat löytyneet verkkopalvelujen ja introjen lisäksi muun muassa verkkolehdet, -vuosikertomukset ja -lehdet sekä sisäiset ja ulkoiset sosiaaliset mediat.

Annalla on parinkymmenen vuoden ajalta kokemusta lukuisista järjestelmistä, teknologioista ja toimittajista. Johtoryhmätyöskentely useissa organisaatioissa on antanut ymmärryksen siitä, miten liiketoimintaa tuetaan verkkoviestinnän keinoin.

Työssään Anna on vastannut viestintäjärjestelmistä ja toiminut useissa eri rooleissa kehittäessään ja ylläpitäessään niitä niin projektien vetäjänä kuin sisällöntuottajana.

Tietosivustot

Autamme laajojen tietosivustojen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Muotoilemme konseptin, tietorakenteet, käyttökokemuksen ja toiminnot hyötypalveluksi, jota on miellyttävä käyttää, helppoa ylläpitää ja kustannustehokasta kehittää koko elinkaarensa ajan.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun