Veho tavoittelee viiden tähden asiakaskokemusta verkossa – North Patrol konsulttiapuna verkkosivu-uudistuksessa

Vehon verkkosivustot ovat viimeisen reilun vuoden aikana kokeneet ison muodonmuutoksen. Ensimmäisenä uudistui Veho.fi loppukeväästä 2024 ja kevään 2025 aikana ovat myös Baltian maiden uudistetut sivustot nähneet päivänvalon. Uudistusten taustalla on isompi mylläys, jossa asiakaskokemusta on pyritty parantamaan ja sivustojen lukumäärää vähentämään.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Veho on suomalaisen autoalan pitkäaikaisimpia toimijoita. Perheyritys on tuonut maahan Mercedes-Benz-merkkisiä autoja vuodesta 1939. Tänä päivänä Veho vastaa hiukan yksinkertaistettuna Mercedeksen henkilö- ja hyötyajoneuvojen maahantuonnista ja vähittäismyynnistä Suomen lisäksi myös Virossa, Latviassa ja Liettuassa sekä näiden vähittäismyynnistä Ruotsissa. Syksyllä 2024 Vehon valikoimaan tuli uutena lisäyksenä myös sähköiset smart-henkilöautot.

Autoala on ollut myllerryksessä viime vuosina, sähköistyminen yhtenä suurena tekijänä. Vaikka edelleen suuri osa asiakkaista haluaa tutustua autoihin fyysisesti ja ostaa auton myyjän avustuksella liikkeessä, kehityssuunta on se, että enenevässä määrin ostopäätös tehdään ja autoja ostetaan verkossa.

Vehon vanha verkkosivustoympäristö oli hyvin hajanainen, eikä tarjonnut asiakkaille selkeää ostokokemusta. Lisättynä siihen, että Veho haluaa tarjota asiakkailleen ensiluokkaista palvelua, oli verkkosivustouudistus paikallaan.

Isoja asioita ratkaistavana ennen kilpailutusta

Veho oli kirkastanut digitaalisen asiakaskokemuksen konseptia yhdessä DK&A:n kanssa ja North Patrolin ensisijainen toimeksianto oli auttaa Vehoa verkkopalvelun määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Verkkopalvelun näkökulmasta oli kuitenkin useita seikkoja, jotka vaativat tarkennusta ennen kilpailutukseen ryhtymistä. Tärkeitä ratkaistavia asioita oli käytännössä kaksi – toinen konseptuaalinen, toinen tekninen.

Veho oli päättänyt, että saman brändin alle tuodaan sekä henkilöautot että hyötyajoneuvot. Vanhassa ratkaisussa hyötyajoneuvot olivat olleet Veho Trucks -brändin alla omalla sivustolla, mutta uudistuksen yhteydessä nämä tuotaisiin mukaan Vehon henkilöautojen vähittäismyynnin sivustolle, Suomen osalta siis Veho.fi:hin. Lisäksi oli tärkeää, että molempia liiketoimintoja kohdeltaisiin verkkosivuilla samanarvoisesti.

Suurin haaste tässä oli se, että asiakaskunta ja asiakkaiden tiedontarpeet ja käyttötapaukset ovat hyvin erilaisia hyötyajoneuvoissa kuin henkilöautoissa. Kun Veho samalla tavoittelee verkossa viiden tähden asiakaskokemusta, verkkosivusisältöjen tuominen kaikki yhteen rakenteeseen, ei ollut hyvä ratkaisu.

Palvelukonseptiin löytyi kompromissi työpajoissa

Vaihtoehtoisia lähestymistapoja työstettiin työpajoissa yhdessä Vehon avainhenkilöiden kanssa. Vehon aikaisemmin tunnistamat asiakasprofiilit toimivat työn pohjana, ja tiedontarpeita ja palvelutapoja työstettiin näiden kautta. Erilaisia palveluskenaarioita käytiin läpi konkreettisten esimerkkien kautta.

Henkilöautojen ja hyötyajoneuvojen sovittaminen samalle sivustolle ratkaistiin lopulta niin sanotulla wayfinderillä, jossa kävijä valitsee etusivulta kumpaa kokonaisuutta hän haluaa katsoa, ja vasta tämän jälkeen hänelle tarjotaan sisältöjä ja palveluita.

Ison konseptuaalinen haaste saatiin näin ratkaisua, mutta tämän lisäksi projektiryhmä sai ottaa kantaa moneen muuhun pienempään kysymykseen, joilla on kuitenkin iso vaikutus asiakaskokemukseen. Verkkopalvelun konsepti mallinnettiin vielä Figma-prototyypiksi, jotta sivuston idea olisi helpommin ymmärrettävissä.

Konseptuaaliset kysymykset oli saatu ratkaisua, mutta jotta voitaisiin kirjoittaa hyvä vaatimusmäärittely, piti vielä ottaa kantaa toiseen tärkeään kysymykseen, eli arkkitehtuuriin ja teknologiaan.  

Teknologiavalinnassa sisällöntuottajan kokemus tärkeä

Vehon vähittäismyynnillä oli vanhasta lukuisia sivustoja eri maissa, eri teknologioilla ja eri kumppaneiden hoidettavana. Tätä kokonaisuutta haluttiin selkeyttää. Verkkopalveluihin kytkeytyi lisäksi paljon toiminnallisia järjestelmiä, kuten autohakua ja huollon varausta, jotka piti uudistuksessa saada saumattomasti toimimaan yhteen uusien verkkosivujen kanssa.

Projektissa arvioitiin useita erilaisia teknisiä lähestymistapoja, ja teknologiaratkaisuja punnittiin näiden ominaisuuksien ja kyvykkyyksien kautta, mutta myös kustannusten, toimittajakentän ja sisällöntuottajan kokemuksen kautta. 

Alustavissa keskusteluissa headless oli nostettu pöydälle yhtenä ratkaisumallina. Äkkiseltään puhtaasti headless CMS-ratkaisu olisi voinut olla hyvä valinta, huomioiden lukuisat taustajärjestelmät ja datavarannot, mutta samalla olisi jouduttu tekemään kompromisseja sisällöntuottajan näkökulmasta. Uuden alustan tulisi olla mahdollisimman helppokäyttöinen ja samalla tarjota sisällöntuottajalle riittävästi vapauksia luoda rikkaita markkinoinnillisia verkkosivuja.

Yksinkertaista ratkaisua ei ollut tarjolla, vaan sitä piti hakea itsestään selvien laatikoiden ulkopuolelta.

WordPress on syystä maailman suosituin julkaisujärjestelmä ja Gutenberg-lohkoeditorin myötä se on sisällöntuottajille entistä helppokäyttöisempi. Sellaisenaan se ei kuitenkaan palvele Vehon tarpeita, mutta kun siihen yhdistetään toiminnalliset sovellukset JavaScript-upotuksina, saadaan aikaiseksi työkalu, joka tarjoaa sisällöntuottajille joustavuutta ja ratkaisee samalla tekniset tarpeet mahdollistaen asiakkaiden palvelemisen yhdessä paikassa.

Kilpailutuksen kautta sisällöntuotantoon ja toteutusvaiheeseen

Kun isot kysymykset oli saatu ratkaistua, päästiin vihdoin North Patrolin alkuperäisen tehtävän pariin, eli sivustokokonaisuuden määrittelyyn ja kilpailutukseen. North Patrolin konsultit tuottivat vaatimusmäärittelyn ja tarvittavat dokumentit tarjouspyyntökierrosta varten. North Patrol tuki Vehoa toimittajavalintaprosessissa arvioimalla tarjoukset ja tarjoamalla taustatukea toimittajatapaamisiin.

Kattavan kilpailutusprosessin jälkeen Veho valitsi uudeksi verkkopalvelukumppanikseen Hion Digitalin. Myös Vehon pitkäaikaisella kumppanilla Crasmanilla on ollut iso rooli uusien verkkopalveluiden tuottamisessa.

Samalla, kun Hion ja Crasman käärivät hihat ja ryhtyivät valmistelemaan teknistä toteutusta sekä suunnittelemaan designiä, aloitettiin Vehon päässä suunnittelemaan sisältöjä North Patrolin avustuksella.

Jatkuvaa kehitystä myös sisältöjen osalta

Tekninen uudistus on ollut valtava mutta myös konseptuaalinen muutos on ollut iso. Verkkosivu-uudistus on vaatinut ison ponnistuksen Vehon markkinoinnilta ja sisällöntuottajilta.  Vaikka Suomen ja nyt myös Baltian maiden sivustot ovat julki, ei sisältötyö lopu siihen. Vehon tavoite on tarjota asiakkailleen paras mahdollinen kokemus verkossa. Tämän saavuttaminen edellyttää, että verkkosivuston analytiikkaa seurataan, palautetta otetaan vastaan ja sivustoa ja sen sisältöjä kehitetään näiden mukaisesti.

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Webinaari: ERP-järjestelmät Suomessa ja vinkit onnistuneeseen uudistukseen (3.9.2025 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Camilla Heikkilä

VTM, IT-tradenomi Camilla Heikkilä on digipalveluiden suunnittelun ja palvelukonseptien asiantuntija. Camilla konsultoi asiakkaita erityisesti julkisten ja sisäisten verkkopalveluiden ratkaisujen muotoilussa ja sisältökonseptoinnissa, sekä niiden hankintaan liittyvissä asioissa.

Camillalla on vahva viestinnällinen osaaminen ja hän auttaa kiteyttämään organisaation tarpeet ja sisällöt toimivaksi digipalvelukokonaisuudeksi, jossa myös loppukäyttäjän tarpeet on huomioitu. Teknisen osaamisen ansiosta, Camilla pystyy sujuvasti yhdistämään asiakkaan viestinnälliset tarpeet ja eri teknologioiden tarjoamat mahdollisuudet.

Palvelu- ja sisältökonseptien suunnittelun lisäksi, Camilla auttaa hankkeiden valmistelussa sekä optimaaliseen käyttäjäkokemukseen tähtäävien vaatimusten määrittelemisessä.

Camillalla on vuosien kokemus verkkopalveluiden suunnittelusta sekä sitä ennen yli kymmenen vuoden kokemus erilaisista verkkoviestintätehtävistä järjestösektorilla ja julkishallinnossa. Aikaisemman työuran aikana Camilla on vastannut useasta verkkopalveluprojektista ja toiminut myös tuoteomistajan roolissa.

Tutustu Camillaan

Markkinoinnin verkkopalvelut

Autamme innostavien markkinointiviestinnällisten digipalvelujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailutuksessa. Etsimme oikean sisältöstrategian ja digimarkkinoinnin keinot, joilla voit edistää brändiäsi, kerätä liidejä, ohjata vakuuttaville asiakaspoluille sekä innostaa yhteydenottoihin, tilauksiin ja sitoutuneeseen asiakkuuteen.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on yhdeksän konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 40 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miksi valita North Patrol?

  • Me teemme laadukasta dokumentaatiota

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden suunnittelutyöhön ja laadukkaaseen vaatimusmäärittelyyn. Tehtävämme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Me myymme kokemusta ja fiksuja päätöksiä

    Me emme myy koodausta emmekä lisenssejä. Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Me olemme tehokkaita

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta. Me myös pidämme huolen, että oma organisaatiosi tekee päätöksiä sovitussa aikataulussa ja dokumentit valmistuvat annetuissa työmäärissä.

Siirry takaisin sivun alkuun