Rejlers uudisti North Patrolin avulla verkkopalvelunsa paremmin tukemaan kasvua

Tekninen suunnittelu- ja konsultointiyhtiö Rejlers kohtasi keväällä 2023 haasteen: yritys halusi uudistaa verkkosivustonsa, mutta tarvitsi ulkopuolista asiantuntemusta ja strategista näkemystä laajan kokonaisuuden rakentamiseen. Rejlers kääntyi North Patrolin puoleen saadakseen apua uuden verkkopalvelun suunnitteluun. Yhteistyö sujui erinomaisesti, ja North Patrol tuki Rejlersiä koko prosessin ajan aina sivuston julkaisuun saakka.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Rejlers on yksi johtavista teknisen alan suunnittelu- ja konsultointiyhtiöistä Pohjoismaissa. Rejlers on Ruotsissa listattu pörssiyhtiö, joka toimii teollisuuden, rakentamisen, energian ja infran hankkeissa sekä johdon teknisenä neuvonantaja kestävissä energiaratkaisuissa. Ruotsin lisäksi toimintaa on myös Suomessa, Norjassa ja Yhdistyneissä arabiemiraateissa.  

Rejlersin verkkosivujen lähtötilanne oli hyvin haastava, sillä liiketoiminnan sivustoja oli useita, jopa saman toimintamaan sisällä. Lisäksi työnantajamielikuvaa rakennettiin erillisillä maakohtaisilla sivustoilla, kasvattaen sivustopalettia entisestään. Teknologioita oli käytössä useita, kuten myös kumppaneita. Uudistustarve oli ilmeinen, mutta kysymys kuului – mitä pitäisi tehdä ja miten.

Palvelukonseptin kirkastaminen avainasemassa

Työkalujen päivitys ja sivustojen lukumäärän vähentäminen olivat ilmiselviä kehittämiskohteita, mutta vähintään yhtä tärkeää oli kirkastaa, mitä Rejlers haluaa saada verkkopalveluillaan aikaiseksi. Usean sivuston uudistus vaatisi paljon resursseja, joten alusta alkaen tulisi varmistaa, että resurssit kohdistuvat oikein ja uusi verkkopalvelu saadaan parhaimmalla mahdollisella tavalla tukemaan niin Rejlersin liiketoiminnan tavoitteita, kuin asiakkaiden tarpeita.

Näitä kysymyksiä lähdimme ratkomaan konseptityöpajoissa, joihin osallistui edustajia kaikista Rejlersin toimintamaista ja eri liiketoiminnoista.

Yksi konseptityöpajojen tärkeä havainto oli, että verkkosivustojen tulisi puhutella selkeästi erilaisia kohderyhmiä. Verkkosivuilla tulisi palvella heitä, jotka tarkastelevat suuria linjoja, sekä heitä, jotka ovat ostamassa konkreettisia palveluita – potentiaalisia työntekijöitä ja sijoittajia unohtamatta.

Kaikilla käyttäjäryhmillä on toisistaan poikkeavia tiedontarpeita, joiden yhdistäminen yhdelle sivustolle ei olisi helppoa.

Vanhoilla sivustoilla varsinainen palvelutarjonta oli hyvin kuvattuna, mutta Rejlersin osaaminen ei käynyt yhtä hyvin ilmi, saati se, minkä eteen Rejlers tekee töitä. Rejlersin tahtotila on olla eturintamassa edistämässä energiamurrosta, tukemassa uudistuvaa teollisuutta ja kirittämässä kestävän yhteiskunnan rakentamista. Tämä viesti piti saada uudella verkkosivustolla keskiöön, kuitenkin niin, että eri toimialoille tarjottavat palvelut olisivat jatkossakin helposti löydettävissä.

Uusi verkkopalvelu koostuu selkeistä osioista, joiden kautta eri käyttäjäryhmät voivat löytää juuri itselleen tärkeitä sisältöjä. Operatiivisella tasolla työskenteleville tarjotaan palveluita toimialakohtaisesti ja strategisella tasolla työskenteleville kerrotaan laajemmin siitä, minkä asioiden eteen Rejlers tekee työtä ja millä eri tavoin Rejlers voi olla avuksi. Potentiaaliset työntekijät tunnistavat itsensä Ura-osiosta ja sijoittajat omasta osiosta. Kaikki nämä nivottiin kuitenkin yhteen verkoksi niin, että sivusto johdattelee käyttäjää sisällöstä toiseen myös silloin, kun hän on astunut ”väärästä ovesta” sisään sekä tarjoaa kävijälle myös sellaista tietoa, jota hän ei tiennyt tarvitsevansa.

Yksi yhtenäinen yritys – myös verkossa

Palvelukonseptin lisäksi, esiselvityksessä tuli ratkaista, millä tavoin eri maiden sivustot tulisi toteuttaa teknisesti.

Teknisesti hajanaisesta ympäristöstä tuli päästä pois, mutta tämä jätti silti useita mahdollisuuksia pöydälle.

Vaihtoehtoisia toteutustapoja tarkasteltiin työpajoissa eri skenaarioiden ja konkreettisten analogioiden kautta. Toisessa ääripäässä oli vanhan mallin mukaisesti täysin erilliset sivustot, kuitenkin vain yhdellä teknologialla ja yhden kumppanin kanssa. Toisessa ääripäässä oli yksi jättimäinen konsernisivusto kieliversioineen. Eri mallien hyötyjä ja haasteita työstettiin, ja lopulta päädyttiin hybridimalliin, joka työpajoissa kulki nimellä ”kauppakeskus”. 

Tässä mallissa kaikki sivustot luotaisiin samaan ympäristöön erillissivustoina mutta yhteisellä ilmeellä ja mahdollisimman pitkälle samalla rakenteella, mutta kuitenkin niin, että kukin maa vastaa omista sisällöstään. Mallissa tulee huomioiduksi maiden osittain toisistaan poikkeava palvelutarjonta ja samalla Rejlers kokoaa voimansa verkossa ja osoittaa olevansa isompi kuin yksittäiset maaorganisaatiot yksin.

WordPress nousi vertailussa voittajaksi

Kun sivustokonsepti oli päätetty, voitiin siirtyä arvioimaan soveltuvia teknologioita. Tärkein vertailukriteeri teknologiaa valittaessa on sen soveltuvuus palvelukonseptiin. Tällöin ei tarkastella pelkästään järjestelmän ominaisuuksia, vaan peilataan sitä suunniteltuun konseptiin ja arvioidaan, millä tavoin verkkopalvelu voidaan toteuttaa kyseisellä teknologialla. Lisäksi tarkastellaan mm. kustannuksia, kumppanikenttää sekä toki organisaation osaamista ja nykytilaa.

Rejlersillä oli käytössä entuudestaan sekä Optimizely että WordPress. Vaikka Optimizely on alustana erittäin kyvykäs ja monipuolinen, ja suunniteltu sivustokokonaisuus olisi ollut sillä toteutettavissa, Rejlers kuitenkin koki sen liian järeäksi tarpeisiinsa ja kaipasivat yksinkertaisempaa ja helpommin hallittavaa työkalua. Parhaimmaksi ratkaisuksi tässä arvioitiin WordPress.

Kun konsepti oli kirkas ja teknologia valittu, North Patrolin konsultit laativat tarvittavat asiakirjat kilpailutusta varten. Tarjouspyyntö lähetettiin valikoiduille ruotsalaisille ja suomalaisille WordPress-toimittajille, ja lopulta suomalainen KnowIt Experience vakuutti Rejlersin osaamisellaan ja ideoillaan.

North Patrol varmistamassa onnistuneen lopputuloksen

North Patrolin konsultti jatkoi Rejlersin apuna toteutusvaiheen läpi, tukemalla mm. sisällöntuotannon suunnittelua ja huolehtimalla teknisenä projektipäällikkönä, että uudistus onnistuu ja kaikki tekijät voivat kokea onnistuneensa.

Pitkä projekti tuli päätökseensä lokakuussa 2024, kun tekninen toteutus oli saatu päätökseen ja Rejlers Groupin englanninkielinen sivusto julkaistiin ensimmäisenä. Rejlersin osalta työ jatkuu vielä. Joulukuussa 2024 julkaistiin Rejlersin Suomen sivusto ensimmäisenä maasivustona ja Ruotsin sivusto heti perään tammikuussa. Norjan ja Yhdistyneiden Arabiemiraattien sivustot ovat myös työn alla.  

Tämä artikkeli on myös englanniksi

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: B2B-asiakkaan ostoprosessi verkossa – miten saada verkkopalvelu tukemaan myyntiä? (26.3.2025 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Camilla Heikkilä

VTM, IT-tradenomi Camilla Heikkilä on digipalveluiden suunnittelun ja palvelukonseptien asiantuntija. Camilla konsultoi asiakkaita erityisesti julkisten ja sisäisten verkkopalveluiden ratkaisujen muotoilussa ja sisältökonseptoinnissa, sekä niiden hankintaan liittyvissä asioissa.

Camillalla on vahva viestinnällinen osaaminen ja hän auttaa kiteyttämään organisaation tarpeet ja sisällöt toimivaksi digipalvelukokonaisuudeksi, jossa myös loppukäyttäjän tarpeet on huomioitu. Teknisen osaamisen ansiosta, Camilla pystyy sujuvasti yhdistämään asiakkaan viestinnälliset tarpeet ja eri teknologioiden tarjoamat mahdollisuudet.

Palvelu- ja sisältökonseptien suunnittelun lisäksi, Camilla auttaa hankkeiden valmistelussa sekä optimaaliseen käyttäjäkokemukseen tähtäävien vaatimusten määrittelemisessä.

Camillalla on vuosien kokemus verkkopalveluiden suunnittelusta sekä sitä ennen yli kymmenen vuoden kokemus erilaisista verkkoviestintätehtävistä järjestösektorilla ja julkishallinnossa. Aikaisemman työuran aikana Camilla on vastannut useasta verkkopalveluprojektista ja toiminut myös tuoteomistajan roolissa.

Markkinoinnin verkkopalvelut

Autamme innostavien markkinointiviestinnällisten digipalvelujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailutuksessa. Etsimme oikean sisältöstrategian ja digimarkkinoinnin keinot, joilla voit edistää brändiäsi, kerätä liidejä, ohjata vakuuttaville asiakaspoluille sekä innostaa yhteydenottoihin, tilauksiin ja sitoutuneeseen asiakkuuteen.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun