Hyria.fi tuo käyttäjien tarpeet konseptin ytimeen – North Patrol muotoili uuden verkkopalvelun

Ammatillista koulutusta ja valmennus- sekä kuntoutuspalveluita nuorille ja aikuisille tarjoava Hyria uudisti verkkopalvelunsa 2021 lopussa. Verkkopalvelu yhdistää Hyria-konsortion koulutustarjonnan, valmennus- ja kuntoutuspalvelut ja muut oppilaitospalvelut sekä liike-elämän kasvupalvelut.

Uusi rohkea verkkopalvelukokonaisuus ottaa selkeän peräeron perinteisiin oppilaitossivustoihin ja säväyttää niin raikkailla konseptuaalisilla ja visuaalisilla erikoisominaisuuksillaan kuin oivaltavilla teknisillä toteutustavoillaankin.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Käyttäjien tarpeet edellä

Hyria.fi esittelee Hyrian monipuolisen palvelutarjonnan houkuttelevasti ja ymmärrettävästi ja mahdollistaa vaivattomat haku-, ilmoittautumis- tai ostoprosessit. Sivusto palvelee melko heterogeenistä käyttäjäkuntaansa erinomaisesti opiskelijoidensa parasta ajattelevan ja heitä tukevan ja opastavan opinto-ohjaajan tavoin.

Sivustouudistuksessa siirryttiin oppilaitossivustoille tyypillisestä organisaatiolähtöisestä sisällön jäsentämisestä käyttäjän tarve- ja tilannelähtöiseen selailuun. Aiemmin koulutustarjonta oli jäsennelty eri koulutusmuotojen mukaisesti ja itselle sopivien koulutusten tunnistaminen koko tarjonnasta oli paikoin työlästä ja hankalaa. Uusi palvelu tuo koko tarjonnan yhteen ja käyttäjät voivat hyödyntää erilaisia polkuja ja tapoja sisältöjen selaamiseen.

Erilaisten tarpeiden ja tilanteiden, kuten ”Haluan tutkinnon”, ”Haluan vaihtaa alaa”, ”Haluan valmiudet palata työelämään” tai ”Meillä on tarve henkilöstön lisäosaamiselle”, ympärille rakennettujen koontisivujen lisäksi mm. toimialakohtaisilla koontisivuilla esitellään Hyrian koulutustarjontaa ja muita palveluita. Esimerkiksi ”Auto, kone ja metalli” tai ”Kauneus ja hyvä olo” -koontisivut esittelevät alakohtaisen koulutustarjonnan sekä nostavat esiin opiskelijatöinä tarjottavia auton huolto- ja korjauspalveluita tai hyvinvointipalveluita.

Kuva: Koulutustarjonnan selailun lähtöpisteenä käyttäjän tarve tai elämäntilanne.

Toimivat ja nykyaikaiset tekniset ratkaisut

Yksi uuden palvelun suurimmista onnistumisista on koko Hyrian koulutustarjonnan kattava haku. Keskitetty koulutushaku mahdollistaa koulutusten hakemisen monipuolisia suodatus- ja lajittelukriteerejä hyödyntäen. Tarjontaa voidaan selata esimerkiksi alojen, tutkintotyyppien, paikkakunnan ja/tai opetusmuodon mukaan joustavasti ja nopeasti.

Kuva: Koulutushaku tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet laajan koulutustarjonnan selaamiseen.

Myös sivuston yleishaun teknisessä toteutuksessa on onnistuttu. Haku toimii nopeasti ja sitä on helppo käyttää. Hakutuloksia on mahdollista järjestää eri tavoin ja käyttäjä voi suodattaa tuloksia muun muassa sisältötyyppien, teemojen tai avainsanojen mukaan.

Evästekäytäntöjä koskevat viranomaisohjeistukset puhuttavat organisaatioita laajasti. Hyrian uudessa verkkopalvelussa myös evästeasioita on lähestytty hyvin onnistuneesti. Sen sijaan, että osa sisällöstä jäisi kokonaan näyttämättä käyttäjille, jotka ovat sivuille tullessaan hyväksyneet vain rajoitetut evästeet, sivuilla kerrotaan selkeästi mitä lisämateriaalia olisi tarjolla evästeasetuksia muuttamalla. Käyttäjä voi halutessaan muuttaa asetuksia ja saada joko kyseisen tyyppiset sisällöt tai kaikki verkkopalvelun sisällöt käyttöönsä helposti ja nopeasti.

Kuva: Sivusto kertoo käyttäjälle millaista lisäsisältöä olisi tarjolla evästeasetuksia muuttamalla.

North Patrol toimi Hyrian kumppanina verkkopalvelukokonaisuuden muotoilussa, teknologiavalinnassa sekä hankinnan kilpailutuksessa. Uuden sivuston toteutuksesta vastasi Siili Solutions Oyj. Sivuston raikkaan ja rohkean visuaalisen suunnittelun taustalla on Kuudes Helsinki.


Käytettävyys on aina muodikasta

North Patrolin suunnittelutyössä kiinnitetään johdonmukaisesti huomiota siihen, että digipalveluista tulee mahdollisimman ymmärrettäviä, opittavia, tehokkaita, asiakaskunnalle saavutettavia ja kaikin puolin miellyttäviä käyttää. Palvelumuotoilulla ja prototyypeillä haetaan toimivat ratkaisut, joiden havainnollista esittelyä organisaation sisällä tuetaan osuvilla mallinnuksilla.

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Noora Linnermo

KTM Noora Linnermo on verkkopalvelustrategioiden ja palvelukonseptien asiantuntija. Noora konsultoi asiakkaita verkkopalveluiden konseptoinnissa, hankkeiden valmistelussa sekä optimaaliseen käyttäjäkokemukseen tähtäävien vaatimusten määrittelyssä.

Nooralla on vuosien kokemus erilaisten verkkopalveluhankkeiden johtamisesta ja hän osaa auttaa hankkeiden suunnittelussa huomioiden sekä organisaation, loppukäyttäjien että ylläpitäjien tarpeet. Noora osaa tukea verkkopalvelun koko organisaatiolle tuomien hyötyjen tunnistamisessa, hankkeen vaiheistuksessa ja tavoitteiden asetannassa.

Aiemmin työurallaan Noora on osallistunut verkkopalveluprojekteihin sekä tilaajan, toimittajan että konsultoivan asiantuntijan rooleissa. Projekteissaan hän on vastannut mm. tarvekartoituksista, toiminnallisista sekä teknisistä määrityksistä, käyttäjätestauksista ja käyttöönotoista sekä koulutuksista. Hän on toiminut myös teknisenä tuotepäällikkönä sekä järjestelmä- ja kehityspäällikkönä osallistuen organisaation IT-ratkaisuiden kokonaisvaltaiseen suunnitteluun ja kehitykseen.

Markkinoinnin verkkopalvelut

Autamme innostavien markkinointiviestinnällisten digipalvelujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailutuksessa. Etsimme oikean sisältöstrategian ja digimarkkinoinnin keinot, joilla voit edistää brändiäsi, kerätä liidejä, ohjata vakuuttaville asiakaspoluille sekä innostaa yhteydenottoihin, tilauksiin ja sitoutuneeseen asiakkuuteen.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun