Konfiguraattoreiden tarkoituksena on konkretisoida kalliista ja monimutkaisesta ostoksesta haaveilevalle asiakkaalle sitä, miten hankinta kannattaa käytännössä toteuttaa. Konfiguraattorin käyttö lisää asiakkaan asiantuntemusta nopeasti ja helpottaa sitoutumista kalliiseenkin kauppaan. Samalla saadaan kerättyä helposti isojakin määriä kuumia liidejä, sillä asiakkaalle on pieni vaiva jättää yhteystietonsa vastineeksi hyvin toteutetun konfiguraattorin käytöstä. Kävimme läpi merkittävän määrän kuluttajille ja ammattilaisille tarkoitettuja konfiguraattoreita. Vain osa niistä mahtuu tähän artikkeliin mukaan. Käyttökokemukset vaihtelivat paljon.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Tietokonepaketin valinta
Moni 90-luvun nuori kokee nostalgisen tunteen nähdessään netissä työkaluun, jolla voi määrittää tietokoneen kokoonpanon. Esimerkiksi Multitronicin sivustolta löytyy klassinen esimerkki. Ajatus on yksinkertainen: voit valita tulevassa tietokoneessasi käytettävät komponentit ja näet sivulla jatkuvasti päivittyvän kokonaishinnan. Asiakas voi olla varma, että saa valitsemallaan budjetilla omasta mielestään parhaan mahdollisen kokoonpanon. Tällaiset yksinkertaiset konfiguraattorit edistivät 90-luvulla Suomen tietokoneistumista. Niiden avulla tehtiin paljon kauppaa.
Ajoneuvon räätälöinti
Monimutkaisempien konfiguraattoreiden uranuurtaja on Chevrolet, jolla on ollut yli viisitoista vuotta uuden auton yksilölliseen rakentamiseen tarkoitettu työkalu sivustollaan. Chevroletin konfiguraattorista näkyy, että sitä on kehitetty useamman versiosukupolven ajan. 2006 vuonna konfiguraattori oli suloisen kömpelö, mutta silti toimiva. Sivu vilkkui latausten vuoksi jatkuvasti ja esimerkiksi auton väri ei osunut aina aivan linjaan korin kanssa. Kaikki tarvittavat optiot sai kuitenkin valittua ja auton rakennettua. Näistä ajoista on tultu käytettävyydessä ja graafisessa ilmeessä loikka eteenpäin. Silti ongelmat esimerkiksi optiopakettien kanssa jatkuvat. Asiakkaan on vaikea ymmärtää, miksi jonkin lisävarusteen valinta poistaa aiemmin valittuja lisävarusteita.
Yhdysvalloissa uudetkin autot ostetaan liikkeistä siten, että niillä ajetaan heti kaupan teon jälkeen kotiin. Suomessa on totuttu odottamaan uutta autoa kuukausia tilauksen jälkeen. Varaston pitäminen diilereillä tulee kalliiksi. Asiakkaita pitää yrittää motivoida odottamaan uutta autoaan.
Tesla on ratkaissut lisävarustepaketteihin liittyvän päällekkäisyysongelman vähentämällä valintavaihtoehdot vain olennaisimpiin. Esimerkiksi S-mallia rakentaessa asiakas ei törmää ristiriitaisuuksiin tuotteistuksissa. Teslan tilaaminen on niin helppoa, että lapsikin sen osaisi.
Autoasiat ovat osin helppoja ja osin vaikeita – kuorma-autojen rakentamisessa enimmäkseen vaikeita. Scania on rakentanut oman konfiguraattorinsa tässä suhteessa loistavasti. Perusvalinnoissa käydään läpi auton käyttötarkoitus, kuljettajan työtilat, auton rungon rakenne, moottorin suorituskyky ja muutamia muita olennaisimpia asioita. Mikään ei toisaalta estä porautumasta valikoista hyvinkin syvälle teknologian syövereihin ja valitsemasta mitä yksityiskohtaisempia optioita tulevaan kuorma-autoonsa, jos vaan insinööritaidot riittävät. Sama konfiguraattori tarjoaa siis helpon kadunmiehen ratkaisun ja vaikeamman asiantuntijan ratkaisun yhdessä paketissa. Aika ihailtavaa! Jos tässä artikkelissa laitettaisiin konfiguraattoreita paremmuusjärjestykseen, Scania olisi ylivoimainen ykkönen.
Koti kuntoon itse suunnitellen
Kun Tesla seisoo pihassa, sille pitää saada aurinkosähköä. Aurinkopaneelien asennuttaminen talon katolle on suosittua, mutta tilaaminen vaatii yhden jos toisenkin nippelitiedon tuntemista. Avuksi on tuotu erilaisia työkaluja, joilla maallikko voi ottaa vaikean asian haltuun riittävällä tasolla melko helposti ja kilpailuttaa hankintansa kuin asiantuntija. Parhaimmat aurinkopaneelikonfiguraattorit eivät välttämättä kuitenkaan ole uusimpia. Salo Solarin laskuri on pienistä bugeistaan huolimatta erittäin helppotajuinen. Harmi vain, että se taitaa olla poistumassa käytöstä.
Voisi arvata, että heidän sivustonsa generoi kauppa aivan eri tavalla kuin vakiotuotteisiin perustuvat aurinkolaskurit.
Ikea on uusinut koko Suomen sivustonsa teknologian. Sivustolle on ilmestynyt myös konfiguraattoreita, joilla voi laittaa keittiön, ruokailuhuoneen ja muut tilat aivan uuteen uskoon. Maallikostakin näyttää helpolta piirrellä työkalulla oma keittiö ja alkaa tiputella sinne erilaisia kaapistoja, hyllyjä, pöytätasoja ja kodinkoneita. Mutta asia ei olekaan aivan näin yksinkertainen. Ikea leväyttää kaiken monimutkaisuuden heti käyttäjälle. Loppukäyttäjän pitäisi osata ottaa kantaa sellaisiin asioihin, kuin että mihin sähköpistokkeet laitetaan ja että tiskipöydän alle pitäisi osata sijoittaa viemärikin ilman eri mainintaa. Yhtäkkiä hommasta onkin fiilistely kaukana ja asiakas on viety syvään päähän. Lisäyllätys koittaa, kun suunnitelma on tekijän mielestä valmis. Se ei muodosta valmista tilausta verkkokauppaan. Sen sijaan voi tulostaa ostoslistan.
Kauniina päivänä hyvin suunnitellussa keittiössä laaditun ruoan tai konfiguraattorilla suunnitellun pizzan voi siirtyä syömään terassille. Terassi vain pitää ensin rakentaa. Apuun rientää Kestopuun terassilaskuri. Siihen syötetään terassin muoto ja mitat sekä perustusvalinta. Sitten valitaan kansilaudoituksen leveys. Ja katso, terassi on valmis! Tai ainakin suunnitelma ja lista tarvikkeista on valmis. Äkkiseltään tarkasteltuna tarvikkeita on aika paljon, mutta sehän voi hyvinkin olla yksi konfiguraattorin tehtävistä: myydä hieman enemmän. Terassilaskurikaan ei mahdollista tilaamista ei liioin liiditietojen keräämistä, mutta nätin PDF-tulosteen siitä saa.
Harrastevälineiden tuunaaminen
Aseita on räätälöity käyttäjille niin kauan kuin aseita on ollut. Ampumaurheilussa korostuu aseen sopivuus ampujalle. Lajin harrastajat osaavat myös arvioida, mikä heille voisi sopia. Blazer ja Sako ovat tehneet ampumaurheilijoille konfiguraattorit. Blazerin konfiguraattorin latautuminen kestää kauan. Käynnistyksen yhteydessä selaimessa ajettavaan sovellukseen tiputetaan tieto kaikista mahdollisista osista ja niiden yhteensopivuudesta. Ja niitä on paljon. Kokemus on saman tyyppinen kuin autoa konfiguroitaessa. Jos valitsee kaikki mieleisensä vaihtoehdot, saa ennen pitkää aikaiseksi ristiriitaisen tuotteen ja virheilmoituksen. Sakon näkemys samasta asiasta on piirun verran yksinkertaisempi. Tarina etenee vasemmalta oikealle ja sivun ylälaidassa näkyy jatkuvasti päivittyvä tuote. Jos teet muutoksia johonkin alkupään valintaa, nollautuvat sitä seuraavat valinnat. Tämäkään ei täysin poista valintojen tyhjentymistä seuraavaa ärsytystä, mutta on itseään selittävä ja opettaa käyttäjää.
Buster piilottaa venekonfiguraattorin tuotesivulleen diskreetisti asetukset -valikon alle. Se ei ole sivustolla pääroolissa. Olennaisinta on, että asiakas voi käydä eri venetyyppejä läpi. Konfiguraattori astuu kuvaan mukaan vasta, kun asiakas on vakuuttunut hänelle sopivimmasta venemallista. Tässäkin tapauksessa konfiguraattori tekee ostoslistan. Sen voi tosin lähettää samasta käyttöliittymästä jälleenmyyjälle tarjouspyyntönä.
Johtopäätökset
Niillä saadaan tunnepohjaiset valinnat näyttämään järkevältä kokonaisuudelta ja asiakas koulutettua ja vakuutettua. Parhaimmillaan konfiguraattori kouluttaa ja tuottaa mukavia elämyksiä. Muita tehtäviä voivat olla esimerkiksi jälleenmyyjien vaikutusvallan vähentäminen ja liidien kerääminen. Ammattilaisille konfiguraattorit ovat arkipäiväisempi työkalu. Niiden rooli on lähempänä muistilistaa. Ulkoasu ja käyttökokemus ei ole niin tärkeää kuin kuluttajilla, kunhan tiedon oikeellisuus vain on luotettavaa.
Konfiguraattori ei yksin tee käyttäjäkokemuksesta hyvää tai huonoa. Asiakaskokemukseen vaikuttaa myös tuotteistus ja tuotehallinta. Yksinkertainen tuotteistus on helpompi mallintaa ja loppuasiakkaan yksinkertaisempi tajuta. Miksi en voi ottaa erikoisväriä auton puskuriin, jos vaihdan vilkut erilaisiksi? Tämänkaltaisiin ongelmiin törmää jatkuvasti.
Voidaanko keittiön suunnittelu vastuuttaa kokonaan kuluttajan harteille? Tuskin! Siihen liittyy paljon laeissa ja asetuksissa säädettyjä asioita, joita kuluttajan ei tarvitse tietää ja joita on konfiguraattorin säännöstössä hankala ylläpitää. Esimerkiksi lämpöä säteilevien laitteiden suojaetäisyydet riippuvat myös lähellä olevista materiaaleista, eivät pelkästään itse laitteesta. Käyttäjälle pitäisi pystyä kertomaan, mitkä ovat mahdollisia valintoja ja miksi jotkin valinnat eivät ole mahdollisia jo ennen kuin hän tuhoaa suurella vaivalla kasaamansa tuotteen lisäämällä siihen jotain sellaista, joka poistaa merkittävän määrän aiempia valintoja.
Asiakas vakuuttuu siitä, että juuri tämän liikkeen tarjoama tuote on paras mahdollinen vaihtoehto. Kun myyjäliikkeen asiantuntemus on onnistuttu vakuuttavasti tiivistämään jopa automaattiseen konfiguraattoriin, myös hinnan merkitys kaupantekopäätökseen pienenee.
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin