Yhdenmukaistuvat kuntasivustot

Viimeisen puolen vuoden aikana ainakin yli 15 kuntaa on uudistanut verkkosivustonsa. Suurin osa uudistajista on pieniä, muutaman tuhannen asukkaan kuntia, mutta joukossa on myös isoja kaupunkisivustoja, kuten Vaasan ja Kotkan sivustot.

Silmiinpistävintä uusissa sivustoissa on se, että ne on kaikki tehty avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmillä ja vain muutamaan poikkeusta lukuun ottamatta WordPressillä. Päällisin puolin sivustot ovat hyvinkin samankaltaisia yhdenmukaisine etusivuineen. Isoimmat erot käyttökokemukseen tuovat sivustojen rakenne ja sivustolla liikkuminen.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

24.3.2020

Anna Availa

WordPress-sivustot valtaavat alaa entisestään

WordPressin valta-asema kuntasivuistoilla kasvaa entisestään, sillä vuoden aikana jopa 31 kuntaa on vaihtanut julkaisujärjestelmäkseen WordPressin. Tällä hetkellä 98 kuntaa käyttää WordPressiä, joten se on vallannut 32 % kuntien käyttämistä julkaisujärjestelmistä. Myös Drupal (nyt 50 kuntaa) ja Liferay (nyt 20 kuntaa) ovat saaneet uusia kuntakäyttäjiä.

Viime aikojen uudistajista vain kolme kuntaa oli valinnut julkaisualustakseen muun kuin WordPressin. Nämä kolme muuta sivustoa oli tehty Drupalilla, Joomlalla ja Liferaylla, joten avoin lähdekoodi on kuntasivustoilla voimissaan.

Tällä hetkellä kunnille WordPress-sivustoja tehneitä toimittajia löytyy jo nelisenkymmentä ja yhä useammalla alkaa olla kokemusta useamman kuntasivuston tekemisestä. Aivan uusia WordPress-kuntasivustojen tekijöitä ovat esimerkiksi Kotkan kaupungin sivuston tehnyt Avidly ja Joutsan kunnan Flo Apps.

Samankaltainen Look and Feel

Ensisilmäykseltä uudet kuntasivustot ovat hyvin samankaltaisia. Sivustojen etusivut ovat tyypillisesti pitkiä erilaisista elementeistä koottuja sivuja, joihin on aseteltu näyttävä hero-kuva, linkit suosituimpiin/tärkeimpiin sisältöihin ja kohderyhmiin, sisältötyypeittäin jaotellut uutiset, tapahtumat, kuvalliset sisältönostot ja someseinät. Tyylipuhtaita esimerkkejä löytyy Loimaalta ja Nurmijärveltä.

Kuntasivustot vahvistavat omalta osaltaan visuaalisuuden trendiä: kuvat ovat isoja (Parainen), kauniita (Salla), karuselleissa (Kangasniemi) ja korttien koristeina (Kotka). Videoilla peruskuntasivustot eivät koreile, vaikka matkailusivustojen vetonauloja ne ovatkin, kuten upouusilla Visit Sallan verkkosivuilla.

Sivuston rakenne nojaa palvelukokonaisuuksiin

Tyypillisimmin kunnan verkkosivuston rakenne nojaa palvelukokonaisuuksiin, jotka mukailevat kunnan toimialoja. Suurimmalla osalla päänavigaatioista löytyykin asumisen, koulutuksen, soten, vapaa-ajan, hallinnon ja elinkeinoelämän pääosiot hieman eri tavalla nimettyinä tai rytmiteltyinä. Katso esimerkiksi Loimaa, Joutsa tai Masku.

Koska kuntasivustojen päänavigaatioon on tunkua, ovat Ulvila ja Salla niputtaneet ”Palvelut” yhden otsakkeen alle; Vaasa ja Nurmijärvi kohdistaneet sisältönsä kohderyhmäjaottelua mukaillen asukkaalle, matkailijalle ja yrittäjälle. Totutun rakenteen on täysin rikkonut Vaala, joka on jakanut sisällöt kolmen teeman alle: elinvoima, hyvinvointi sekä hallinto ja päätöksenteko.

Alatunnisteissa on tyypillisesti yhteystietojen lisäksi muutama tärkeä linkki. Alatunnisteeseen Vaasa on sijoittanut Vaasan kaupunkia käsittelevät linkit ja Pieksämäki avannut sinne koko meganavigaation.

Navigaatio tukee sivustolla liikkumista

Sivustolla liikkumisessa luotetaan paljon navigaatioon ja etenkin meganavi-tyyppiseen ratkaisuun, jossa pääosioita on avattu kymmenillä eri sanoilla kuten esimerkiksi Kangasniemellä ja Maskussa.

Pelkistetympi ratkaisu on tukea pääosion sisältöä muutamalla tukisanalla kuten esimerkiksi Sievi ja Utsjoki ovat tehneet. Pelkästään pääosion sanan voimaan luottaa Joutsa, ja vain Savukoski on uskaltautunut pelkästään hampurilaisnavigaation taakse. Lapinjärvi on erottanut palvelunavigaation hampurilaiseen ja muut yhteiset sisällöt päänavigaatioon.

Kuntasivustot ohjaavat käyttäjäänsä liikkumaan sivuston osissa sivunavigaation avulla. Ainoastaan Multia on luopunut kaikista sivuvalikoista ja sivujen käyttäjä selailee verkkosivuja pelkkien sivuilla olevien linkkien avulla.

Helmiä ja huumoria

Kunnat eivät ole keskenään samanlaisia, joten eivät ole niiden verkkosivustotkaan. Tässä kymmenen mielenkiintoista ja mukavaa yksityiskohtaa sivustoista:

  1. Paraiselta löytyy toinen tukinavigaatio vasemmalta palstalta ylätunnisteen sijaan.
  2. Parainen kohdentaa sisältöä myös asuinalueiden mukaan.
  3. Sievillä on yhtenä kohderyhmänä työikäiset.
  4. Kangasniemi on nimennyt yhdeksi pääosiokseen ”Mökki ja matkailu”.
  5. Pieksämäki on nostanut erilliset sivustot tukinavigaatioon, josta löytyy mm. yhteisöllinen ”Meidän Pieksämäki” ja virtuaalinen tavaratalo ”Pieksämäki shopping”.
  6. Kotka tukee koontisivujen käyttöä täydentämällä meganavin pääotsaketta ”etusivu”-sanalla.
  7. Joutsa on hyödyntänyt pitkiä sivuja ”one pagerina”, jossa ankkurilinkit johdattavat sivulla syvemmälle
  8. Masku on yhdistänyt WordPress-sivustoonsa intranetin mukaan.
  9. Ypäjä luottaa kieliversioinnissa Googleen.
  10. Uurainen saa hymyn huulille osioiden sloganeilla: ”Vielä ehdit tekemään u-käännöksen.”, ”Uurainen on kaunis luonnostaan.”

Yhdenmukaiset ratkaisut eivät ole huono asia

Se, että WordPressillä tehdään niin paljon kuntasivustoja, ei ole huono asia, sillä tällä hetkellä WordPress on usein kuntien tarpeisiin nähden sopiva julkaisualusta. Kuntasivustot ovat hyvin sisältövetoisia, niihin ei tehdä juurikaan integraatioita eikä asiointia ole yhdistetty perussivustoihin. Usein kunnilla on tarpeita muutamiin erillissivustoihin, joiden tekemiseen WordPress sopii hyvin. Lisäksi sivustojen pitää olla ylläpitäjille yksinkertaisia eikä käyttöoikeuksien rajoittamiselle ole kunnissa suurta tarvetta. Kaiken tämän lisäksi WordPressillä toteutetut verkkopalveluprojektit ovat edullisimpia.

Koska WordPressillä julkaistaan paljon sivustoja, on myös kuntasivustojen toteuttajien WordPress-osaaminen lisääntynyt – niin kokeneiden kuntasivustojen kuin WordPress-osaajien.

On totta, että kuntasivustojen samankaltaisuus vähentää niiden erottumista toisistaan. Mutta kun käyttökokemus on samankaltainen, kuntalaiset paikkakunnasta riippumatta osaavat käyttää intuitiivisesti myös toisten kuntien sivustoja. Joka kunnassa sivustoa kun käytetään pääasiassa tietopalveluna, josta haetaan tietoa akuuttiin tarpeeseen. Itse sisältö – kiinnostava kerronta ja kauniit kuvat – tekee jokaisesta kunnasta sitten omanlaisen ja ainutlaatuisen.

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Parhaat muotoiluratkaisut tuote- ja palvelusivuille (15.5.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Anna Availa

FM, KK Anna Availa on verkkoviestinnän sekä sisäisten ja ulkoisten verkkopalvelujen asiantuntija. Anna konsultoi asiakkaita verkkohankkeiden valmistelussa, vaatimusten määrittelyssä ja konseptisuunnittelussa.

Anna on työskennellyt verkkoviestinnän parissa useissa organisaatioissa julkisella ja yksityisellä sektorilla. Yritysten ja kaupunkiorganisaation viestintäpäällikkönä hän on kehittänyt voimakkaasti verkkoviestintää ja luonut organisaatioiden sähköisen viestinnän kokonaisuuksia, joista ovat löytyneet verkkopalvelujen ja introjen lisäksi muun muassa verkkolehdet, -vuosikertomukset ja -lehdet sekä sisäiset ja ulkoiset sosiaaliset mediat.

Annalla on parinkymmenen vuoden ajalta kokemusta lukuisista järjestelmistä, teknologioista ja toimittajista. Johtoryhmätyöskentely useissa organisaatioissa on antanut ymmärryksen siitä, miten liiketoimintaa tuetaan verkkoviestinnän keinoin.

Työssään Anna on vastannut viestintäjärjestelmistä ja toiminut useissa eri rooleissa kehittäessään ja ylläpitäessään niitä niin projektien vetäjänä kuin sisällöntuottajana.

Tietosivustot

Autamme laajojen tietosivustojen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Muotoilemme konseptin, tietorakenteet, käyttökokemuksen ja toiminnot hyötypalveluksi, jota on miellyttävä käyttää, helppoa ylläpitää ja kustannustehokasta kehittää koko elinkaarensa ajan.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun