North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Slackille tämä tuskin on kuitenkaan ongelma. Se on edelleen parempi chat-työkalu monella tapaa, ja on etenkin organisaatioiden välisessä käytössä selkeästi edellä Teamsia. Perinteisempien organisaatioiden sisäisen tietotyön tehostamisessa, ja etenkin kun puhutaan perinteisistä Office-dokumenteista, niin Teamsin tuomat hyödyt ovat kuitenkin selvästi Slackkia suuremmat.
Intranet-konseptit muuttuvat, ehkä painottuen enemmän tietovarastoiksi, sovellusmaisemmiksi ja keskittyen johtamisen tukeen ja tiedon löydettävyyteen. Teamsit ja muut sosiaaliset kanavat roolittuvat monessa paikassa yhä keskeisimmiksi työkaluiksi, usein ottaen roolia pois sähköpostilta ja muuttaen esimerkiksi projektien ja tiimien sisäisiä työtapoja. Näin eri maailmat täydentävät toisiaan.
Keskusteluryhmiin perustuva työnteko on myös monelle organisaatiolle niin iso muutos, että harva selviytyy prosessista ilman tukea ja apua. Tässä Microsoftin kumppanikenttä on erittäin vahvassa roolissa, ja Microsoft on myös ryhtynyt aktiivisesti palkitsemaan kumppaneita Office 365 -käytön lisäämisestä asiakasorganisaatioissa.
Microsoft porskuttaa laajemminkin tällä hetkellä. Asiakasorganisaatiot siirtävät Azureen hyvin laajalla rintamalla asioita, ja Office 365 ja Teams toimivat käyttöliittymäkerroksena monenlaisiin sovelluksiin.
Microsoft ei edelleenkään ole se trendikkäin vaihtoehto, ja edelleen on monia organisaatioita, jotka haluavat muita ratkaisuja, kuten tässäkin blogissa on käsitelty (esim. RocketChat yms työkalut vaihtoehtoina Teamsille ja Slackille).
Microsoft on kuitenkin osoittanut viime vuosina todella vaikuttavaa muuntautumiskykyä. SharePoint-keskeisestä portaalien aikakaudesta on siirrytty kompaktin kokoisiin pilvisovelluksiin ja rohkeasti tehty Teamsista Office-ekosysteemin sydän.
Tämä kehitys on jo muuttanut intranettienkin konsepteja monessa organisaatiossa, kun sosiaalinen kanava ja ryhmäkeskustelut ovat ottaneet enemmän intran tehtäviä osakseen. ”Teamsien ja Slackien maailma” ei kuitenkaan vielä ole mullistanut suurten yritysten intranet-konsepteja aivan valtavasti, ja tässäkin asiassa on kyse enemmän evoluutiosta kuin revoluutiosta. Intranet-konseptit muuttuvat, ehkä painottuen enemmän tietovarastoiksi, sovellusmaisemmiksi ja keskittyen johtamisen tukeen ja tiedon löydettävyyteen. Teamsit ja muut sosiaaliset kanavat roolittuvat monessa paikassa yhä keskeisimmiksi työkaluiksi, usein ottaen roolia pois sähköpostilta ja muuttaen esimerkiksi projektien ja tiimien sisäisiä työtapoja. Näin eri maailmat täydentävät toisiaan.
Intranet-asiantuntijoilta tämä kehitys vaatii yhä enemmän huomiota eri kanavien roolituksiin ja käyttäjien ohjaamiseen, jotta eri kanavia hyödynnetään niille parhaiten sopivilla tavoilla. Microsoftinkin paletissa on edelleen todella paljon eri palasia, ja näiden fiksu hyödyntäminen vaatii tarkkaa harkintaa. Ehkä Teamsin suosion kasvun myötä paletti selkiytyy hieman, ehkä. Toivomme ainakin.
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme:
Hyvä vaatimusmäärittely – työmenetelmät ja lopputulokset (26.2.2025 klo 10:00).
Ilmoittaudu webinaariin
Lue palveluistamme
Pyydä tarjous