Kunnan mobiilisovellukset – turhake vai tulevaisuutta?

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 7 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Noin puolet kunnan verkkosivuston käyttäjistä päätyy sivustolle mobiileilla laitteilla – tableteilla tai älypuhelimilla. Onneksi yli 70 prosenttia kuntien sivustoista on jo toteutettu responsiivisesti.Mobiilikäyttäjiä halutaan palvella myös erilaisilla mobiilisovelluksilla. Kaikkien kuntalaisten käyttöön on tarjolla ainakin Enisoftin Mobiilikuntaa, Future Dialogin osallistumissovellus ja Valun Digitalin mobiilisovellusta. Lisäksi kaupungit ovat tehneet kaupunkilaistensa käyttöön omia ratkaisujaan kuten Helsinki ja Tampere.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

19.12.2017

Anna Availa

Erilaiset sovellut ratkaisevat erilaisia asioita. Tiedon jakoon ovat erityisesti Enisoftin Mobiilikunta ja Valun mobiiliratkaisu. Future Dialogin sovellus on taas tehty osallistamista varten. Helsingin sovelluksessa ideana on, että keskiössä on kaupunkilainen, jota palvellaan asuinpaikan tai mielenkiinnon mukaan. Tällä hetkellä Helsingin sovellus keskittyy palautteisiin. Niitä voi antaa, selata ja seurata.

Sovelluksesta on oltava hyötyä

Kaupungin näkökulmasta tärkein ratkaistava asia on se, miksi sovellus ylipäätään tarjotaan kaupunkilaisten käyttöön. Kuntalaki edellyttää tiedon jakoa ja osallistamista, mutta onko mobiilisovellus oikea väline.

Mobiilisovellusten käyttäjät ovat tarkkoja siitä, mitä sovelluksia puhelimiinsa lataavat. Sovelluksesta on oltava hyötyä. Mobiiliappi on helppo tapa seurata kotikaupungin uutisia ja tapahtumia, kun sovellus muistuttaa uusista asioista. Mutta erityisen kätevä se on silloin, kun tekee vikailmoitusta esimerkiksi sammuneesta katulampusta. Iltalenkillä on helppo kaivaa kännykkä taskusta ja ottaa kuva. Vikailmoitusta tehdessä GPS-sijaintitieto osoittaa automaattisesti tarkan paikan.

Osallistuminen kaupungin toimintaan vaatii jo enemmän aktiivisuutta. Kynnystä osallistumiseen laskee, kun osallistuminen on helppoa ja hauskaa. Vaikka koko kaupungin asiat eivät kiinnostaisikaan, lähiympäristön asiat ovat jokaiselle tärkeitä: mitä rakennetaan naapuriin, milloin lähikatu avataan tai mitä tapahtuu lähimmän koulun korjauksille.

Ovatko tiedonjako, palautteenanto tai osallistuminen riittävät syyt sovelluksen lataamiseen ja etenkin käyttöön? Joka tapauksessa sovellukset eivät kaikkien käytettävissä, sillä ne vaativat modernin älylaitteen ja osaamisen.

Yksi sovellus ei ratkaise kaikkia tarpeita

Mobiilikunta soveltuu silloin, kun halutaan välittää ajankohtaisia asioita ja tarjota kevyt ratkaisu asiointiin ja palautteisiin. Ylläpitäjiä helpottaa, että pääsisältö siirtyy automaattisesti verkkosivustosta ja kohtuu harvoin päivitettävät asiat ylläpidetään yhteishenkilön kautta. Valun tietoa jakavassa sovelluksessa sisältö päivitetään erillisen julkaisujärjestelmän avulla.

Osallistumissovellus on parhaimmillaan osallistavan kampanjan tarpeisiin, esimerkiksi strategiaa tehdessä tai aktiivisen kaupunkiraadin työkaluksi. Pelkkä viestintä ei yhteisöä pyöritä, vaan sisällöntuottoon on saatava kunnollista substanssiapua toimialueilta. Uutisten välittäminen osallistumissovelluksen avulla tuntuu keinotekoiselta.

Itse rakennettavat sovellukset vaativat resurssia, mutta silloin mahdollisuudet ovat luonnollisesti aivan toiset. Tällöin ei tarvitse sopeutua olemassa oleviin ratkaisuihin, vaan voi suunnitella oman kaupungin lähtökohdista sopivan ratkaisun. Oma sovellus on kuitenkin aina investointi, johon ei alle 100 000 euron budjetilla kannata ryhtyä. Jo pelkästään ylläpito ja puhelimien käyttöjärjestelmien muutoksiin reagointi maksavat koko ajan.

Pelkkä sovellukseen käyttöönotto ei vielä riitä, vaan on oltava valmis satsaamaan sovelluksen löydettävyyteen, lataamiseen houkutteluun ja käytön koukuttamiseen. Näyttävä lanseeraus tai uusien asukkaiden tervetulokirjeessä mainostaminen eivät takaa, että sovellusta käytetään aktiivisesti.

Riihimäki halusi parantaa tavoitettavuutta

Riihimäen kaupunki otti Mobiilikunnan käyttöönsä vuonna 2014. Sovelluksen ladanneita on noin 16 prosenttia kaupunkilaisista, ja käyttäjien määrä on kasvanut joka kuukausi. Mobiilinkunnan käyttöön päädyttiin siksi, että haluttiin olla paremmin tavoitettavissa.

Kaikkien kuntalaisten tavoittaminen on tällä hetkellä yhä helpompaa, mutta samalla haastavampaa, koska kanavat ovat pirstaloituneet. Kaikki kaupunkilaiset eivät lue paikallismediaa, kaikkia ei tavoiteta asukaslehdellä eivätkä kaikki todellakaan säännöllisesti käy kaupungin verkkosivuilla.

Perinteisillä keinolla heikoimmin tavoittaa esimerkiksi nuoria, ulkomaalaisia, kaupungissa vain nukkumassa käyviä tai muualle muuttaneita. Keinoja täytyy olla useita, ja tietoa pitää tyrkkiä muutenkin kuin verkkosivustolla.

Mobiilisovellus on turhake, jos sillä ei ole käyttäjiä. Mutta kuinka paljon käyttöä pitää olla, että satsaus kannattaa?

Tulevaisuus näyttää onko koko kunnan appseille käyttöä vai ratkaistaanko omilla appseilla tiettyä täsmätarvetta tai älykännykän toimintoja hyödyntävää erikoistarvetta. Mediatalot ovat panostaneet tänä syksynä käyttäjän itsensä personoimiin sovelluksiin, jotka seulovat suorilla käyttäjälle kiinnostavaa sisältöä. Kaupungeilla tämä olisi myös hyödyllinen ominaisuus.

  • Enisoftin Mobiilikuntaa pääsevät käyttämään riihimäkeläiset, jyväskyläläiset, kuopiolaiset, maskulaiset ja uusikaupunkilaiset.
  • Future Dialogin sovellusta tarjoavat jo yli 15 kaupunkia, kuten Oulu, Tampere, Kouvola ja Hollola.
  • Lahti tarjoaa asukkailleen sekä Valun tekemän LahtiMobin että Future Dialogin Porukan.

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Webin teknologiat ja digimarkkinoinnin työkalut 2024 – ja mikä sopii mihinkin tilanteeseen? (29.5.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Anna Availa

FM, KK Anna Availa on verkkoviestinnän sekä sisäisten ja ulkoisten verkkopalvelujen asiantuntija. Anna konsultoi asiakkaita verkkohankkeiden valmistelussa, vaatimusten määrittelyssä ja konseptisuunnittelussa.

Anna on työskennellyt verkkoviestinnän parissa useissa organisaatioissa julkisella ja yksityisellä sektorilla. Yritysten ja kaupunkiorganisaation viestintäpäällikkönä hän on kehittänyt voimakkaasti verkkoviestintää ja luonut organisaatioiden sähköisen viestinnän kokonaisuuksia, joista ovat löytyneet verkkopalvelujen ja introjen lisäksi muun muassa verkkolehdet, -vuosikertomukset ja -lehdet sekä sisäiset ja ulkoiset sosiaaliset mediat.

Annalla on parinkymmenen vuoden ajalta kokemusta lukuisista järjestelmistä, teknologioista ja toimittajista. Johtoryhmätyöskentely useissa organisaatioissa on antanut ymmärryksen siitä, miten liiketoimintaa tuetaan verkkoviestinnän keinoin.

Työssään Anna on vastannut viestintäjärjestelmistä ja toiminut useissa eri rooleissa kehittäessään ja ylläpitäessään niitä niin projektien vetäjänä kuin sisällöntuottajana.

Tietosivustot

Autamme laajojen tietosivustojen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Muotoilemme konseptin, tietorakenteet, käyttökokemuksen ja toiminnot hyötypalveluksi, jota on miellyttävä käyttää, helppoa ylläpitää ja kustannustehokasta kehittää koko elinkaarensa ajan.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun