North Patrol on digipalvelujen ja tietojärjestelmien suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Muotoilemme ideoista vision ja palvelukonseptin, löydämme parhaat arkkitehtuuri- ja teknologiaratkaisut, suunnittelemme toimivan käyttökokemuksen ja kilpailutamme ihannekumppanin toteutustyöhön. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Suomalaiset intranet-tuotteet valloittavat maailmaa – Esittelyssä Valo
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 7 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:
Ei ole muuten Suomen kilpailukyky intranetien saralla mitenkään huono! Suomalaiset tuotteistetut intranet- ja digitaalisen työskentelyn ratkaisut, Valo ja Universe, tahkoavat nyt huimia myyntilukuja maailmalla. Esittelemme nämä kaksi suomalaista huippuvientituotetta, Suomi100 -hengessä.
Haastattelimme Universen ja Valon tuote-edustajia, annoimme vapaat kädet kehua tuotteitaan, mutta toisaalta myös arvioida kilpailua alalla ja kertoa tuotekehitysfilosofiastaan. Tässä osassa esittelyvuorossa on Valo.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
22.8.2017
Hanna P. Korhonen
SharePointiin pohjautuva Valo
Office 365:een pohjautuva Sinisen Meteoriitin Valo on ollut markkinoilla huomattavasti Universeä pidempään, ensin on-premise Sharepointiin pohjautuen. Aivan viime vuosina Sininen Meteoriitti on rekrytoinut globaalin partneriverkoston Valon myynnin tueksi, kumppaneita on nyt 100 kpl 30 eri maassa. Verkosto alkaa kantaa hedelmää: Valoa on myyty 21 eri maahan, eniten Suomen lisäksi USA:an, Hollantiin, Saksaan, Belgiaan ja Australiaan.
Valoa käyttää nyt mm. hollantilainen puhelin- ja laajakaistaoperaattori VodafoneZiggo ja globaali kosmetiikkayhtiö Oriflame. Asiakkaita on yli 200, loppukäyttäjiä noin puoli miljoonaa. European SharePoint Community valitsi Valon parhaaksi intranet-/extranet-tuotteeksi v. 2016.
Haastattelimme Sinisen Meteoriitin tuotepäällikkö Juha Koivulaa.
Valo on toteutettu Microsoftin ekosysteemin päälle, erityisesti Valo hyödyntää SharePointia. Valoa käyttävien organisaatioiden digitaalinen työskentely tapahtuu siis Microsoftin ekosysteemissä. Valo rakentaa SharePointin päälle yhtenäisen viestinnällis-sosiaalisen intranetin, joissa on tyypillisimmät intranet-toiminnallisuudet, sekä kollaborointiryhmät, joiden osalta tuotteessa on paranneltu erityisesti työtilojen hallintaa.
Juha Koivula, mitkä ovat asiakkaidenne mielestä Valon tärkeimmät ominaisuudet?
”Valon tärkeimmät ominaisuudet ovat:
Uutiset: vaivaton julkaisu, kohdentaminen käyttäjäprofiilin mukaan.
Sisältösivut: Valmiit sivupohjat, joiden avulla sisällöntuottaja voi keskittyä nopeasti sisältöön ja ”konffailu” jää minimiin.
Ryhmätyöskentely: Työtilamallit, työtilojen koontisivu ja elinkaarimalli. Koostaa kaikki Office 365:n erinäiset ryhmätyöskentelytyökalut yhteen siistiin näkymään.
Mobiili: Responsiivisuus on nykyään oletus, mutta useimmat osaavat jo vaatia mobiiliappsia, joka mahdollistaa paremman käytettävyyden ja mm. notifikaatiot.
Sosiaalisuus: sisältöjen kommentointi ja tykkäys. Mahdollisuus postata päivityksiä olematta virallinen intran sisällöntuottaja.
Ihmiset: henkilöhaku, uuden työntekijän esittely, käyttäjäprofiili.”
Mitkä näkisit teidän suurimpina kilpailijoina?
”Suurimmat kilpailivat ovat muut SharePointille tehdyt paketti-intrat, joista tosin yksikään ei ole toistaiseksi rantautunut Suomeen. Näitä ovat mm. Wizdom Tanskasta, Unily UK:sta, Bonzai Kanadasta, Rise USA:sta, Powell 365 Ranskasta, sekä kymmeniä muita. Suomessa kilpailijoitamme ovat lähinnä SharePointin päälle räätälöidyt intranet-toteutukset. Ja voihan sitä sanoa, että jopa sähköposti ja muut kivikautiset viestintäjärjestelmät ovat Valon kilpailijoita, niillä on usein edelleen merkittävä rooli hyvin pienissä organisaatioissa.”
Miten erotutte kilpailijoistanne? Mitkä ovat teidän tuotteenne merkittävimmät erottautumistekijät?
”Globaalin menestyksemme taustalla on ilman muuta Valon poikkeuksellisen vahva kumppaniverkosto ja sen taustalla oleva kumppanimalli. Tämä erottaa meidät selkeästi globaaleista kilpailijoistamme. Tuotteellamme on kumppanille selkeä business case, joka auttaa heitä tekemään parempaa bisnestä ja kasvamaan. Panostuksemme markkinointiin yhdessä kumppaneiden kanssa on monipuolista. Tuotteen toimittaminen on tehty mahdolliseksi kumppanille ilman, että se vaatii Siniseltä Meteoriitilta mitään työtä. Olemme lisäksi tehneet mahdolliseksi sen, että kumppanit räätälöivät tuotetta hyvin monipuolisesti, jolloin he voivat vastata vaativien asiakkaidensa toiveisiin, jälleen ilman SiMen väliintuloa.”
”Mitä tulee itse tuotteeseen, se on täynnä innovatiivisia ja alati kehittyviä ratkaisuja kuten pelillistävä ideapankki, sosiaalinen mobiiliappsi push-notifikaatioineen sekä ylläpitäjän työkalupakki, jonka avulla intranetin ylläpitäjä voi katsoa intran statistiikkoja ja parantaa tiedon löydettävyyttä. Näiden lisäksi kaikki edellä mainitut tärkeimmät ominaisuudet.”
”Erään kumppanimme mielestä Valon tärkein myyntivaltti on ns. Fresh-tilaus, eli jatkuva tilaus, jonka ansiosta asiakkaidemme intranetit kehittyvät ja pysyvät tuoreena jatkuvasti, ilman että jatkokehittämisestä tarvitsee maksaa tuntityönä. Valoa kehittämässä on tällä hetkellä 15 täysipäiväisen huippuasiantuntijan joukko – jota tukee SiMen 100 SharePoint-osaajan armeija sekä edellämainittu kumppaniverkosto – joten asiakkaidemme intrat ovat hyvissä käsissä.”
Tuotekehitys
Lisensoituun intranet-tuotteeseen sisältyy lupaus, että tuote kehittyy fiksusti eteenpäin ja asiakas saa lisenssihinnalla (Valossa Fresh-tilaus) käyttöön uusia hyödyllisiä ominaisuuksia. Näppärää ja kustannustehokasta! Tuotteesta on tyypillisesti yksi alati kehittyvä perusversio (jonka päälle tuotemyyjä voi toki tehdä asiakaskohtaisia räätälöintejä). Tuotteen perusversion kehitystyössä haasteena voi olla lukuisten sidosryhmien, erityisesti erilaisten asiakasorganisaatioiden toiveiden yhteensovittaminen ja perustuotteen pitäminen selkeänä.
Tuotepäällikkö Juha Koivula, miten teillä Sinisessä Meteoriitissä Valon tuotekehitys on organisoitu? Miten asiakkaat pääsevät käytännössä vaikuttamaan tuotekehitykseen? Kuinka usein asiakas voi odottaa saavansa uusia toiminnallisuuksia?
”Näen oman tuotepäällikön roolini ensisijaisesti fasilitoijana, joka käyttää ideoiden jalostukseen massiivista joukkoaivoa, joka koostuu paitsi Valo-tiimistä, SiMen porukasta ja kumppaneista niin myös loppuasiakkaista. Saamme jatkuvasti signaaleja ja ideoita siitä, mitä pitäisi tehdä seuraavaksi. Valo-tiimin työ on priorisoida tekeminen sellaiseksi, että siitä olisi mahdollisimman paljon arvoa mahdollisimman monelle asiakkaalle maailmanlaajuisesti. Erona asiakasprojekteihin meillä on aivan erilaiset mahdollisuudet suunnitella uusien ominaisuuksien käytettävyyttä ja varmistaa niiden laatu.”
”Asiakkaille meillä on Valo Inner Circle, joukko aktiivisia asiakkaita, joita kiinnostaa antaa inputtiaan tuotekehitykseen. Järjestimme viimeksi kesäkuussa tälle konklaaville innovaatiopäivän, jossa nähtiin todella aktiivista keskustelua ja saatiin korvaamattomia tuotekehitysideoita. Inner Circle kokoontuu kaksi kertaa vuodessa.”
”Uusia releaseja julkaistaan neljä kertaa vuodessa. Näiden välillä julkaisemme tarvittaessa pienempiä releaseja tai hotfixeja, jos esim. jokin muutos Microsoftin alustassa tai muu löydös sellaista edellyttää. Erittäin positiivinen asia asiakkaan näkökulmasta on se, että ongelmat tulevat ratkaistuksi erittäin nopeasti; samaa koodia ja samoja toiminnallisuuksia käyttävät sadat asiakasorganisaatiot ympäri maailman.”
”Asiakas voi toki myös jättää ottamatta päivityksiä, mikäli ei niitä halua. Varsinainen SaaS-tuote tämä ei siis ole, vaan kaikki sovelluskomponentit asennetaan asiakkaan omaan ympäristöön, oli se sitten pilviympäristö tai omille palvelimille asennettu. Asiakas voi myös erittäin vapaasti teettää Valon päälle omia toiminnallisuuksia. SharePointin filosofiahan on itsepalvelu; ylläpitäjien pitää pystyä mukauttamaan rakennetta, sivujen asetteluja, käyttöoikeuksia, ulkoasua, jopa tekemään uusia räätälöintejä tai ottamaan käyttöön kolmannen osapuolen valmiskomponentteja.”
Mitä kehitysaskeleita Valossa on odotettavissa seuraavaksi?
”Visuaalinen facelift. SharePointin modernien ominaisuuksien (modernit sivut, modernit dokumenttikirjastot jne.) ottaminen mukaan ratkaisuun.”
”Työryhmäkokonaisuuden laajentaminen kattamaan kaikki uudet työkalut Office 365:ssa kuten Groups, Teams ja Planner.”
”Lisäksi backlogilla on satoja pienempiä kehityskohteita nykyisiin ominaisuuksiin liittyen, esimerkiksi mobiiliappsin jatkokehittämistä, lisää KPI:ta analytiikkaan ja monipuolisempi tapahtumakalenteri.”
Mitä Valo sitten maksaa? Millainen lisensointimalli teillä on?
”Valon lisenssi on kiinteähintainen kertamaksu, joka on 5000 – 34 000 euroa riippuen käyttäjien määrästä ja valituista ominaisuuksista. Tämän päälle tulee toimitusprojekti, joka voi pienimmillään olla vain parin tunnin asennustyö, tai isoimmillaan useita kymmeniä päiviä, mikäli halutaan mukautuksia, sisällön migraatiota vanhasta intrasta, muutoshallinnan konsultointia tai muita Sinisen Meteoriitin ja kumppaneidemme konsultointipalveluita. Jatkuvan kehittymisen Valoon saa Fresh-tilauksella.”
North Patrolin suunnitteluprojekteissa määritellään toimivimmat työkaluratkaisut kuhunkin intranet-ympäristöön. Lisäksi intranetin palvelumuotoilulla ja prototyypeillä suunnitellaan sellaiset sisältöratkaisut, jotka tukevat sisäistä viestintää, tiedon löydettävyyttä ja arkisista työsuorituksista selviämistä.
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme:
Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00).
Ilmoittaudu webinaariin
Autamme intranettien ja muiden työympäristöratkaisujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Etsimme oikean palvelukonseptin ja siihen soveltuvimmat työkalut sisäiseen viestintään, tiedon etsimiseen, työtehtävien hallintaan, osaamisen jakamiseen, työn johtamiseen, vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.
Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.
Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.
Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.
Emme myy koodausta emmekä lisenssejä
Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.
Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus
Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.