Intranetien tyypillisimmät sisällöt ja toiminnallisuudet 2016

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 7 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Intranet-palvelut Suomessa 2016 -selvityksessä oli arvioitavana 44 ominaisuutta neljässä teemassa: 1. Yhteiset sisällöt ja toiminnallisuudet; 2. Työnteon johtaminen ja ohjaaminen; 3. Ryhmätyö; ja 4. Osallistaminen ja yksilöllisyys. Teemat sisältivät sekä sisältökokonaisuuksia että toiminnallisuuksia. Tarkastelimme myös näiden kehittymistä kahden vuoden takaiseen vastaavaan selvitykseen verrattuna.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

27.9.2016

Hanna P. Korhonen

Tulosdata

Olemme koonneet kaikkien 44 ominaisuuden tiedot:

Tyypillisimmät ominaisuudet

Käytännössä kaikissa introissa on ohjeita, tiedotteita ja linkkejä työkaluihin. Intranetit ovat myös yhä sosiaalisempia: lähes kaikissa introissa voi kommentoida ja/tai tykätä sisältöjä.

  • 98 %  Sisäisten palvelujen/tukitoimintojen ohjeistot
  • 97 %  Sisäiset tiedotteet ja uutiset
  • 97 %  Henkilöstöohjeet
  • 97 %  Linkit järjestelmiin ja työkaluihin
  • 94 %  Perustiedot, strategia ja toimintaperiaatteet
  • 89 %  Sisällön kommentointi ja/tai tykkääminen
  • 88 %  Puhelinluettelo
  • 82 %  Vapaamuotoinen keskustelu
  • 81 %  Ruokalistat
  • 80 %  Tapahtuma- ja/tai koulutuskalenteri

Nousijat ja laskijat

Videoiden käyttö sisältömuotona on kasvanut huimasti kahden vuoden takaisesta ja vastaajat aikovat edelleen lisätä panostuksiaan niihin. Yksittäisistä ominaisuuksista myös palvelu- ja/tai tuotetietojen julkaisu intranetissä on kasvanut kahven vuoden takaiseen verrattuna. Yhä useammissa voi myös keskustella vapaamuotoisesti sekä kannustaa ja kiittää julkisesti.

Pienessä laskussa ovat strukturoidut palstat: kysymys/vastaus-palsta sekä aloitelaatikko. Näiden laskua selittänee Yammerin käytön kasvu, jossa keskustelu on vapaamuotoista.

Personoinnin laskua selittää sama ilmiö: Office 365 -alustan ja yleisestikin SharePointin käytön kasvu. SharePoint ei varsinaisesti ole personointia tukeva alusta.

Laskussa kahden vuoden takaisesta ovat myös johdon päätösten perustelut sekä strategisten tunnuslukujen ja mittarien intranetissä näyttämisen yleisyys. Kertooko tämä intranetien strategisuuden laskusta vai onko kyseessä vain hetkellinen notkahdus? Tosin erityisesti jälkimmäiseen aiotaan lähivuosina lisätä panostuksia.

Intranet-palvelut Suomessa 2016: Nousijat ja laskijat 2014 vs. 2016

Tyypillisimmät panostuskohteet

Pyysimme vastaajia arvioimaan, mihin näistä 44 ominaisuudesta he aikovat intraneteissään panostaa lähivuosina (% vastaajista ilmoittaa panostavansa tähän intranetin ominaisuuteen tulevaisuudessa):

  • 33 %   Videot
  • 32 %   Strategiset tunnusluvut/mittarit
  • 31 %   Ryhmäkeskustelut/-viestintä (esim. Yammer, Slack, HipChat)
  • 28 %   Yksikköjen tai tiimien ryhmätyötilat
  • 27 %  Projektiryhmien/työryhmien ryhmätyötilat
  • 27 %   Tunnelmien ja fiilisten jakaminen työarjesta (esim. kuvina ja videoina)
  • 26 %   Sosiaalisen median virta/virtoja näytetään intranetin sivuilla
  • 25 %   Työdokumenttien yhteistyöstäminen
  • 24 %   Johdon päätösten perustelut
  • 24 %   Integraatio yhteen tai useampaan liiketoimintajärjestelmään

Entä sitten? Mihin suuntaan intranetit ovat kehittymässä?

Lue myös Intranet-megatrendit 2016 -artikkeli, joka jatkaa näiden ominaisuuksien pureskelua.

Digitaaliset työympäristöt

Digitaalinen työympäristö tarjoaa hyvin toteutettuna työntekijöille välineet viestintään, tiedon etsimiseen, työtehtävien hallintaan, sisäiseen vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön. Intranet erityisesti on sisäisen viestinnän väline, mutta mahdollistaa myös työn johtamisen ja mahdollistaa osaamisen jakamisen ja sitouttaa työntekijöitä.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

Tämä on North Patrol

Meitä on kymmenen konsulttia, olemme kokeneita suunnittelijoita ja teknologia-asiantuntijoita. Olemme vuosittain suunnittelemassa ja valmistelemassa yli 50:a erilaista digipalvelu-uudistusta ja tietojärjestelmää. Asiakastyytyväisyytemme on erittäin korkea (9,5/10), ja monia asiakkaitamme olemme auttaneet jo useiden erilaisten digipalveluiden uudistamisessa.

Lue lisää yrityksestämme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Erikoistumme suunnitteluun

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta, emme lisenssejä

    Moni ohjelmistotalo suosittelee asiakkailleen ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä ei ole näin. Meiltä ei voi ostaa toteutusprojektia, meillä ei ole kumppanuuksia teknologiatoimittajien kanssa. Meidän näkökulma markkinaan on laaja-alainen, kuten asiakkaillakin on syytä olla. Tavoitteena on aina löytää parhaiten sopiva ratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen koodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Olemme realistinen ja kaukonäköinen

    Suunnittelemme palvelukonsepteja, toteutustapoja ja arkkitehtuureja, jotka kestävät aikaa ja jatkokehittämistä. Meille tärkeätä on ratkaisujen toteutettavuus, hyvien kumppaneiden olemassaolo ja kustannusten ennustettavuus.

Siirry takaisin sivun alkuun