Intranetin rooli työyhteisöviestinnän kanavapaletissa

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 9 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Intranet pystyy korvaamaan työyhteisöviestinnän kanavapaletista hyvin monta perinteistä sisäisen viestinnän kanavaa: ilmoitustaulut, viikkokirjeet, sähköpostijakelut ja henkilöstölehdet. Se pystyy toimimaan välityskanavana henkilöstöinfoille tai se voi olla kahvihuonemainen kohtaamispaikka. Intranet välittää sulassa sovussa työnantajan strategiat ja lomaohjeet, prosessien toimintaohjeet sekä tiedon kaikentasoisista muutoksista ja menestyksistä sekä tarjoaa näiden ruotimiseen koko organisaation yhteisen kohtaamispaikan.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

25.11.2015

Hanna P. Korhonen

Esimiestä intranet ei kuitenkaan koskaan pysty korvaamaan. Esimiehen harteilla on paljon sellaista työtehtävien suorittamiseen ja organisoitumiseen liittyvää päätöksentekoa ja tilannetajua, jota intranet voi vain tukea, ei korvata. Esimies on tärkein motivaattori ja lähin työnantajan tulkki. Intranet voi välittää esimiehille infoa ja työkaluja tukemaan tätä. Intranet voi olla myös vertaistuen paikka fyysisesti hajalleen sijoittuneille esimiehille – aivan kuten mille tahansa muullekin henkilöstö- tai ammattiryhmälle.

Esimies on kuitenkin aina työntekijän tärkein sisäisen viestinnän kanava ja tulkki.

Kävin puhumassa Työyhteisöviestintä 2015 -seminaarissa monikanavaisuuden ja digin mahdollisuuksista sisäisessä viestinnässä.

Sisäinen viestintä on aina ollut monikanavaista!

Sosiaaliset, analogiset ja digitaaliset kanavat ovat käytössä rintarinnan ja tukevat toisiaan. Tarjontaa ja mahdollisuuksia on paljon; viestinnän prosesseista sopiminen ja kanavien selkeä roolittaminen on tärkeää.

Sosiaaliset kanavat ovat ihmiselle luonnollisesti aina tärkeimmät. Analogisten eli pitkälti paperisten kanavien korvaamiseksi on etsitty digitaalisia ratkaisuja viimeisen parin vuosikymmenen ajan, koska ne välittävät viestin massoille nopeasti ja vähemmällä vaivalla kuin paperiset serkkunsa. Organisaatiot ovat käyneet läpi faksi- ja sähköpostijakelut, info-tv:t ja intranetit. Silti paperiset kanavat eivät ole täysin poistuneet, koska aina on ollut työntekijäryhmiä, joita ne eivät tavoita.

Nyt elämme uutta murrosvaihetta. Sisäisen viestinnän kanavapaletti on valtavassa mullistuksessa älypuhelinten kehityksen myötä.

Mitä tapahtuu sisäisen viestinnän kanavapaletille, kun kaikilla työntekijöillä on digitaalinen väline, älypuhelin? Älypuhelin, joka on samalla sekä massojen tavoittamisen väline, että hyvin henkilökohtainen; samalla työnteon ja samalla vapaa-ajan väline; samalla sosiaalisen kanssakäymisen väline ja samalla sosiaalisen eriytymisen väline. Sellaista ei ole ollut aiemmin.

Työnteon applikaatioita syntyy älypuhelimiin kuin sieniä sateella: työajanseuranta, matkalaskut, raportointi, sosiaaliset kanavat – miten kaikkien työntekijäryhmien tavoitettavuuden mahdollisuus hyödynnetään työyhteisöviestinnässä?

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Intranetit ja digitaaliset työympäristöt

Autamme intranettien ja muiden työympäristöratkaisujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Etsimme oikean palvelukonseptin ja siihen soveltuvimmat työkalut sisäiseen viestintään, tiedon etsimiseen, työtehtävien hallintaan, osaamisen jakamiseen, työn johtamiseen, vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun