Kokeilukulttuuri, villi vapaus ja tekemisen riemu jäivät päällimmäisenä mieleen Intranet & digitaalinen työympäristö SUMMIT 2015 -seminaarista tällä viikolla. Oli aivan mahtavaa kuulla onnistumisista intranet-hankkeissa ja tuntea esiintyjien energia!
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Tekemisen riemu
Miki Kuusi keynotasi salin täyteen Slushin tarinaa, energiaa ja hulluja ideoita, joita ei ammuta alas. Skanskan Hanna Karppi ja Sari Perento kertoivat kahden vuoden intranet-projektistaan – pitkä taival, mutta törkeän hyvä tiimi, jota tuli jälkikäteen ikävä. Kaisa Pelkonen ja Helsingin kaupunginteatterin lanseerausbileet serpentiinisateineen saivat yleisöltä spontaanit aplodit. VR Trackin Hanni Marinin ja Henrietta Lehtosen riemu Yammer- ja videokokeiluista tarttui.
Upeaa nähdä, että intranetien tekijöiden työstä paistaa tekemisen riemu! Työtä myös arvostetaan. Enää intranetin tekeminen ei ole hallinnollisten ohjelinjausten ja tiedotteiden pakkotuuttausta. Intranetin tekeminen on sisäisen jakamisen ja yhteisöllisyyden mahdollistamista. Se voi avata kaikkien organisaation jäsenten työhön aivan uusia näkökulmia, ideoita sekä tuoda arkeen kivuutta.
Siinä on intran tekijän suola, hunaja ja kiitos: olla kokemusten mahdollistaja.
Villi vapaus
Semmasta paistoi se, että nyt eletään sitä syklin vaihetta, jossa villi vapaus, kokeileminen – yritys ja erehdys – ovat arvostettuja.
Yksikään esitys ei käsitellyt sisäisen somen strategiaa, manageerausta, intranetin hallintamallia tai vastaavaa. Anteeksi, että latistan, mutta niihin aiheisiin palataan varmasti taas parin vuoden päästä, kun aletaan pohtia sisällön olennaisuutta käyttäjien kannalta, laatua ja välineiden/kanavien keskinäistä roolitusta.
Ville Tolvanen haastoi osallistujia siitä, miksei organisaation intranet voisi olla avoin koko maailmalle. Miksi se on kirjautumisen takana? Miksei kaikkea tietoa voisi vain jakaa? Sillä tieto on yksi niistä harvoista asioista, jotka rikastuvat ja jalostuvat jakamisen kautta.
Kultareunainen pilvi
Sponsorien (mm. Sulava ja Innofactor) vaikutuksesta Office 365 -pilvipalveluympäristöä luukutettiin jälleen urakalla. Vielä keskeneräisiä suurin odotuksin varustettuja caseja esiteltiin ylimalkaisesti toteuttajatahon käskynkässä.
Ei sillä, Office 365 on tiettyihin asioihin ihan oiva väline. Kun O365:n käytöstä kertyy kokemusta, niin seminaarien aihekenttiinkin varmasti ilmestyy parin vuoden päästä myös ne 365:n haasteet.
Teknologiavalinta
Se on selvää, että maailma on menossa siihen suuntaan, että intranetien konseptit ja teknologivalinnat ovat yhä tiukemmin sidoksissa organisaation muuhun digitaalisen työympäristön järjestelmiin ja infrastruktuuriin.
Esimerkiksi jos organisaatio päättää siirtää sähköpostinsa ja kalenterinsa Office 365 -pilvipalveluun, myös intranet kannattaa tehdä O365:n palikoilla, SharePoint Onlinellä ja Yammerilla, sillä alustat ja lisenssit ovat jo olemassa (esim. ELY-keskukset, VR Track, Veho).
Jos organisaatio päättää käyttää sähköpostiinsa Googlen yrityspalveluita, myös intran voi rakentaa niille (kuten Yle), tai vaikkapa viestinnällisen intran WordPressillä (kuten Algol).
Jos organisaatiossa on paljon freelancereita, joilla ei ole työnantajan sähköpostia, voidaan heidän intrakäyttäjätunnuksista hallinnoida intrassa (esimerkiksi Helsingin kaupunginteatterin Confluence-pohjainen intra).
Kun eri organisaatioiden intranetejä verrataan toisiinsa, ovat ne yhä erilaisempia ja monimuotoisempia olioita, joiden käyttötarkoitukset ja roolitukset määrittyvät valitun teknologia-alustan kautta ja suhteessa muun digitaalisen työympäristön välineistöön.
Yksi on silti varmaa: viestinnällinen intranet on minkä tahansa intran sydän.
PS: Puhuimme seminaarissa intranetin mobiilistrategiasta ja vedimme klinikan intranetin ostamisesta.
PS2: Seminaarin antia kommentoitiin ahkerasti Twitterissä hashtagillä #intra15.