Jos vierailee säännöllisesti intranet-seminaareissa, niin on tärkeätä tiedostaa, että seminaarit voivat vääristää käsitystä siitä mikä on ”yleistä”. Seminaarien case-esitykset kun valitaan usein sponsoreiden suosituksien perusteella. Tämä johtaa helposti siihen, että case-esityksissä on paljon uusimpien teknologioiden käyttäjiä, usein jopa varsin eksoottisia caseja.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Olennaista kun monesti casejen valinnassa on se, että kyseisen sponsorin käyttämät teknologiat ovat hyvin esillä. Siksi esimerkiksi Yammer-käyttöönotoista kertovia caseja näkee intranet-seminaareissa tällä hetkellä varsin paljon.
Seminaarien järjestäjät myös suosivat case-esityksiä, joista mahdollisimman moni osallistuja voi oppia jotain. Tämäkin kallistaa seminaarien case-aiheita yleisten aiheiden suuntaan, kuten sosiaalisuuden ja ryhmätyön.
Tämä kaikki on toki inhimillistä ja fiksuakin. Tärkeintä on tiedostaa tämä vinouma. Intranettien kohdalla tämä vinouma tarkoittaa sitä, että seminaareissa näkee varsin vähän intranetteja, jotka olisivat hyvin keskeisiä liiketoiminnan työkaluja. Tällaisista liiketoimintavetoisista intraneteista kun on kovin vaikea saada seksikkäitä presentaatioita. Näitä liiketoiminnalle tärkeitä, ja ehkä jossain määrin siis ”tylsiä” introja, näkee etenkin perinteisissä valmistavissa organisaatioissa – tai ylipäätään missä tahansa isossa organisaatiossa, jossa valtaosa työntekijöistä ei istu tietokoneen ääressä. Yleensä nämä ”tylsät” intranetit kuitenkin toimivat, tuottavat hyötyjä, ovat henkilökunnalle tärkeitä, jopa johdon arvostamia – mutta seminaareissa niitä näkee vain harvoin.
Seminaareissa näkee tällä hetkellä runsaasti erilaisia sosiaalisia kokeiluja, intranettiin integroituja ryhmätyötiloja sekä uusien pilvipalveluiden käyttöönottoja. Tärkeitä ja kiinnostavia asioita, mutta nämä eivät ole koko kuva. Oikeastaan nämä kertovat lähinnä sen, mitkä asiat ovat Microsoftin tuotteita käyttäville organisaatioille ajankohtaisia asioita.
Asiakkaiden kannattaakin seminaarien lisäksi käydä tutustumassa samantyyppisiin organisaatioihin ja heidän intranetteihinsa. Näistä vierailuista voi saada paljon irti, vaikka niihin toki aikaa menee helposti enemmän kuin parin päivän seminaariin. Joskus myös intranet-toteuttajien luottamukselliset tapaamiset voivat olla hyvä tiedonlähde, koska henkilökohtaisessa tapaamisessa voidaan referensseistä aina kertoa enemmän kuin seminaariesityksessä – ja ilman seminaarin tuomaa painetta esitellä väkisin jotain uutta ja ihmeellistä.