Intranettien tavoiteasetanta usein ohitetaan kokonaan, tai sitten puhutaan ympäripyöreyksiä. Usein johdolle esitellään melko latteita ja laveita tavoitteita, kuten ”tietämyksen leviäminen organisaatiossa”, ”sisäisen viestinnän tehostuminen” tai ”yhteisen kulttuurin kehittyminen”.Nämäkin tietysti voivat olla totta, mutta yleensä johtoa puhuttelee paremmin konkreettisempi ilmaisu, ja erityisesti kytkentä organisaation omaan liiketoimintaan.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Tavoiteasetannassa kannattaakin ottaa inspiraatiota Jari Parantaiselta, joka puhuu ”törkeiden lupausten” antamisesta ja kannustaa myös negatiivisten asioiden käyttämiseen lupauksissa.Asiakkaita palvelevien organisaatioiden kannattaa puhua asiakaspalvelun laadun nostamisesta, tai jopa palveluvirheiden välttämisestä. Tuotteita valmistavien organisaatioiden kannattaa puhua vaikkapa valmistusvirheiden minimoimisesta, uusien tuoteinnovaatioiden synnyttämisestä tai markkinointi-ideoiden nopeasta leviämisestä organisaatiossa. Tärkeintä on, että tavoitteessa on jotain konkreettista. Näitä tavoitteita voi myös olla useita, koska intranetit yhdistävät organisaatioyksiköitä ja usein tuottavat monenlaisia hyötyjä. Ainakin yksi näistä kannattaa myös kytkeä hyvin suorasti ajankohtaisiin tavoitteisiin oman organisaation toiminnassa.
Tehokkuustavoitteetkin on hyvä konkretisoida. Saadaanko intranetilla myyjien työpäivästä pois puoli tuntia epämääräistä käytävillä vaeltelua? Vähentääkö intranet uuden työntekijän perehdyttämiskoulutuksen tarvetta kahdella päivällä? Saadaanko puuduttavia tiimipalavereita vähennettyä talossa 50%:lla intranetin avulla? Vähentyykö esimiesten koulutuspäivien tarve viikolla per vuosi? Vai paraneeko työntekijöiden tyytyväisyys esimiestoimintaan 20%:lla?
Parempi monta konkreettista tavoitetta, kuin yksi ympäripyöreä ja lattea.
PS. Inspiraatioksi kannattaa lukea ”Törkeys takaa tulevaisuutesi” -kirjoitus Jari Parantaiselta. Ostajia ne johtajatkin ovat, ja usein intranet-projektin budjetti kilpailee suoraan toisten projektien budjettien kanssa – paras myyjä voittakoon!
PSS. Inspiraatio tähän kirjoitukseen lähti alunperin Samuel Driessenin presentaatioesityksestä, joka käsitteli intranet-tavoitteiden asettamista.
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Onnistu verkkopalvelu-uudistuksen läpiviennissä (20.11.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin