Löydä omat avainlukusi

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 9 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Yksi viime vuosien isoimpia ”design-trendejä” intranet-maailmassa on ollut lukujen ja numeroiden nousu. Useimmissa uusissa intraneteissa on tänä päivänä vähintään etusivulla muutamia organisaation avainlukuja.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Tällä hetkellä näitä lukuja nostetaan myös yhä enemmän eri osioihin. Esimerkiksi henkilöstöjärjestelmästä saatavia avainlukuja tuodaan usein henkilöstöosioon tai käyttäjän profiilisivulle näkyviin. Myös erillisiä henkilökohtaisia raporttinäkymiä voi olla järkevää tuoda intranettiin.

Esimerkiksi Kööpenhaminassa Intrateam-seminaarissa puhunut intranet-guru James Robertson näytti esimerkkinä erään organisaation HR-osiota, johon oli nostettu työntekijän vuosiloman kertymä. Tämän oli havaittu olevan yksi tärkeimmistä asioista, jonka perässä käyttäjät tulivat intranetin HR-osioon.

Laajemmin tämä trendi liittynee lisääntyneeseen ”mittaustietoisuuteen” maailmassa. Organisaatioita johdetaan numeroilla, ja tärkeimpiä numeroita halutaan viestiä myös työntekijöille. Tämä tuntuu koskettavan niin yksityistä sektoria kuin julkishallintoa. Esimerkiksi Kelankin intranet kertoo työntekijöille statistiikkaa hakemusten läpimenoajoista.

Sama trendi on tosin lisääntynyt myös yksilötasolla. Urheilijat seuraavat sykkeitään ja terveyttään. Pelit opettavat kilpailuhenkisyyttä numeroiden kautta. Jopa tietojärjestelmien saralla puhutaan ”pelillistymisestä”. Ehkä intraneissakin tämä pelillisyys tulee hiljakseen, ainakin sosiaalisten palveluiden kautta.

Kovin hyvin pelillisyys ei suomalaiseen kulttuuriin istu, mutta amerikkalaiset tuotteet ja palvelut toki altistavat sille koko ajan. Trendistä voikin varmasti olla montaa mieltä.

Selvää on, että avainlukujen nostaminen intranetteihin toimii, ja tuottaa käyttäjätyytyväisyyttä – niin Suomessa kuin muualla.

Käytä siis hetki oman organisaatiosi avainlukujen miettimiseen.

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Webin teknologiat ja digimarkkinoinnin työkalut 2024 – ja mikä sopii mihinkin tilanteeseen? (29.5.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Perttu Tolvanen

KTM Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu konsultoi asiakkaita hankkeiden valmistelussa ja vaatimusten määrittelyssä sekä tukee asiakkaita teknologia- ja toteuttajakumppaneiden valinnassa.

Pertulla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisista web-, extranet- ja intranet-projekteista mm. projektipäällikön, suunnittelijan ja konsultin rooleissa. Aiemmassa työhistoriassaan Perttu on toiminut tilaajana ja projektipäällikkönä suuressa mediayhtiössä, sisällönhallintajärjestelmien konsulttina isossa IT-alan yrityksessä sekä itsenäisenä, riippumattomana konsulttina omassa yrityksessään. Hän on myös tunnettu kouluttaja ja bloggaaja. Perttu on myös päätoimittaja web-aiheisessa Vierityspalkki.fi -blogissa.

Digitaaliset työympäristöt

Autamme intranettien ja muiden työympäristöratkaisujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Etsimme oikean palvelukonseptin ja siihen soveltuvimmat työkalut sisäiseen viestintään, tiedon etsimiseen, työtehtävien hallintaan, osaamisen jakamiseen, työn johtamiseen, vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun