SharePoint-intranettien hintaskaala: 15 000 – 250 000 euroa

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 11 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Isojen organisaatioiden SharePoint-intranet-projektien hinnat ovat tyypillisesti vaihdelleet 100 000 ja 250 000 euron välillä (työkustannukset ilman lisenssejä). Tämä skaala on edelleen voimissaan vahvasti. SharePoint 2013 -versio ei ole olennaisesti laskenut isojen intranet-projektien kustannuksia.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Markkinoille on kuitenkin viime vuosina tullut uusia vaihtoehtoja. Muutama SharePoint-firma on tuotteistanut intranet-tarjontaansa, ja näiden tuotteiden avulla varsin pätevän intranetin saa pystyyn jopa alle 60 000 euron kokonaisbudjetilla (työkustannukset ilman lisenssejä). Edellytyksenä on kuitenkin omien vaatimuksien osuminen näiden tuotepakettien raamien sisäpuolelle.

Jos tekee suunnittelutyön edelleen perinteisellä intranet-konseptoinnin mallilla, niin iso organisaatio päätyy edelleen todennäköisesti yli 100 000 euron toteutusprojektiin. Tuotteistettujen pakettien saatavuus ei siis ole tehnyt intranet-toteutuksen ostamisesta välttämättä helpompaa. Pakettien soveltuvuus on myös edelleen heikko esimerkiksi julkishallinnon organisaatioille, koska määrittelytyössä pitäisi tuntea pakettien rajoja jonkin verran.

Kolmantena markkinan sekoittajana on Office 365, jolla Microsoft itse kannibalisoi SharePoint-liiketoimintaansa. Office 365 on toki rajoitettu ja riisuttu, mutta rajallisilla tarpeilla ja reunaehdot hyväksyen voi isokin organisaatio viedä intranettinsa pilvialustalle. Pilviprojekteissakin tosin perustamisprojekti on helposti useamman kymppitonnin jos organisaatio on yhtään isompi.

Microsoft myös panostaa Office 365 -malliin kaikilla voimillaan tällä hetkellä joten tätä mallia voi pitää jopa kaikkein turvallisimpana tulevaisuuden kannalta.

Asiakkaiden kannalta tilanne on käytännössä kovin erikoinen. SharePoint on selkeä markkinajohtaja, mutta SharePointin ostaminen on monimutkaisempaa kuin vuosiin – eikä SharePointin ostaminen koskaan ole ollut yksinkertaista.

Intranet-hankkeiden näkökulmasta tilanne on myös haasteellinen. Vaadittavan budjetin ja sopivimman teknologiareitin arviointi on hyvin haasteellista ennenkuin perustarpeiden selvitys ja konseptin kirkastus on tehty. Uudistushankkeet onkin yhä useammin aloitettava esiselvityksellä tai vastaavalla konseptia ja tahtotilaa kirkastavalla projektilla. Vasta tämän jälkeen voi suunnata katseita teknologiavalintaan ja näiden erilaisiin kustannusvaikutuksiin.

SharePointista on ehkä tullut de facto -järjestelmävalinta monelle Microsoftiin sitoutuneelle talolle, mutta edes heille SharePointin käyttöönottoprojektin ostaminen ei ole tällä hetkellä selkeätä ja suoraviivaista.

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Webin teknologiat ja digimarkkinoinnin työkalut 2024 – ja mikä sopii mihinkin tilanteeseen? (29.5.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Perttu Tolvanen

KTM Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu konsultoi asiakkaita hankkeiden valmistelussa ja vaatimusten määrittelyssä sekä tukee asiakkaita teknologia- ja toteuttajakumppaneiden valinnassa.

Pertulla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisista web-, extranet- ja intranet-projekteista mm. projektipäällikön, suunnittelijan ja konsultin rooleissa. Aiemmassa työhistoriassaan Perttu on toiminut tilaajana ja projektipäällikkönä suuressa mediayhtiössä, sisällönhallintajärjestelmien konsulttina isossa IT-alan yrityksessä sekä itsenäisenä, riippumattomana konsulttina omassa yrityksessään. Hän on myös tunnettu kouluttaja ja bloggaaja. Perttu on myös päätoimittaja web-aiheisessa Vierityspalkki.fi -blogissa.

Digitaaliset työympäristöt

Autamme intranettien ja muiden työympäristöratkaisujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Etsimme oikean palvelukonseptin ja siihen soveltuvimmat työkalut sisäiseen viestintään, tiedon etsimiseen, työtehtävien hallintaan, osaamisen jakamiseen, työn johtamiseen, vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun