Sosiaalinen intranet johdon näkökulmasta

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 11 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Sosiaalisen intranetin eduista on puhuttu paljon asiantuntijoiden ja muiden tietotyöläisten näkökulmasta. Esimerkiksi Heidi Selkäinaho kirjoitti hiljattain kattavan artikkelin* joka esittelee sosiaalisen intranetin hyötyjä tietotyöläisille. Johdon näkökulmasta sosiaalinen intranet voi olla kuitenkin kovin erilainen peto kuin asiantuntijoiden näkökulmasta.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Johdolle sosiaalinen intranet tuottaa ainakin kolme merkittävää muutosta:

  1. Johto ei enää samalla tavalla päätä milloin asioista keskustellaan julkisesti. Tämä korostaa johdon tarvetta olla valmiina reagoimaan ja keskustelemaan asioista silloin kun ne nousevat pinnalle. Tämä ei ole johdolle uusi vaatimus, mutta aiemmin vastaavaa reaktiovaatimusta ei ole ollut oman henkilökunnan suunnasta.
  2. Johdolta edellytetään aiempaa olennaisesti parempaa kirjallista ilmaisukykyä. Sosiaalisen intranetin keskusteluihin on osallistuttava omalla persoonalla ja ilman viestintäyksikön tukea. Johdolta on toki aiemminkin edellytetty hyvää kirjallista ilmaisukykyä, mutta mitä laajemmin sosiaaliset kanavat otetaan käyttöön, niin sitä monipuolisemmin johdon tulee pystyä niihin osallistumaan.
  3. Johdon legitimiteetti ja organisaation yhtenäisyys muodostuu yhä vahvemmin organisaation sisäisten vaikuttajatahojen kautta. Vahvat asiantuntijatahot pystyvät olemaan sosiaalisten kanavien kautta aiempaa vaikuttavampia ja näin näistä vaikuttajahenkilöistä tulee yhä tärkeämpiä johdon viestin viejiä. Jos nämä tahot eivät ole johdon kanssa samaa mieltä, niin keskustelut voivat kääntyä aivan muihin suuntiin.

Johdolle sosiaalinen intranet tarjoaa parhaimmillaan mahtavan alustan kuunnella henkilökuntaa ja vaikuttaa henkilökunnan mielipiteisiin. Suora kanava ei kuitenkaan tarjoa hyötyjä ilman panostuksia. Johdolta vaaditaan yhä enemmän reaktiokykyä, monipuolista kirjallista ilmaisukykyä ja uskollista kannattajajoukkoa.

Keskusteluihin osallistuminen ja niiden ohjaaminen johdon haluamiin suuntiin tarvitsee kuitenkin uudenlaisia viestintävalmiuksia sekä vaikuttajayksilöiden joukon keräämistä.

Etenkin vaikutusvaltaisten seuraajien merkitys korostuu sosiaalisissa intraneteissa. Ilman näitä asiantuntevia ja ilmaisukykyisiä seuraajia voivat keskustelut ”karata käsistä” ja päätyä aivan toisenlaisiin johtopäätöksiin kuin mihin johto haluaisi.

Ilmaisukykyiset ja näkemykselliset johtajat voivat itsekin vaikuttaa paljon keskusteluiden kautta, mutta todennäköisesti etenkään ylimmällä johdolla ei yksinkertaisesti ole isossa organisaatiossa riittävästi aikaa suoraan vaikuttamiseen. Siksi vaikuttajayksilöiden merkitys korostuu.

Lyhyesti: Johdolla on perusteltuja syitä olla ajoittain varovainen sosiaalisten intranet-konseptien käyttöönotossa. Ilman riittävää reaktiovalmiutta ja kirjallisia ilmaisutaitoja voivat asiantuntijat todellakin ottaa vallan organisaation mielipiteiden ohjailemisessa.

Tällaisesta ”vallankaappauksesta” lienee kuitenkin monissa organisaatioissa enemmän hyötyä kuin haittaa. Innostuneiden ja osaavien ihmisten energia pitää vain pystyä kanavoimaan oikeisiin asioihin. Keskusteluihin osallistuminen ja niiden ohjaaminen johdon haluamiin suuntiin tarvitsee kuitenkin uudenlaisia viestintävalmiuksia sekä vaikuttajayksilöiden joukon keräämistä.

Matkalla kohti sosiaalista intranettia kannattaa myös johtoa kuunnella ja kouluttaa.

Suunnittelemme toimivan intranetin

North Patrolin suunnitteluprojekteissa määritellään toimivimmat työkaluratkaisut kuhunkin intranet-ympäristöön. Lisäksi intranetin palvelumuotoilulla ja prototyypeillä suunnitellaan sellaiset sisältöratkaisut, jotka tukevat sisäistä viestintää, tiedon löydettävyyttä ja arkisista työsuorituksista selviämistä.

Lue intranettien suunnittelupalveluistamme tai varaa suoraan Teams-palaveri Sarin kanssa

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Perttu Tolvanen

KTM Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu konsultoi asiakkaita hankkeiden valmistelussa ja vaatimusten määrittelyssä sekä tukee asiakkaita teknologia- ja toteuttajakumppaneiden valinnassa.

Pertulla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisista web-, extranet- ja intranet-projekteista mm. projektipäällikön, suunnittelijan ja konsultin rooleissa. Aiemmassa työhistoriassaan Perttu on toiminut tilaajana ja projektipäällikkönä suuressa mediayhtiössä, sisällönhallintajärjestelmien konsulttina isossa IT-alan yrityksessä sekä itsenäisenä, riippumattomana konsulttina omassa yrityksessään. Hän on myös tunnettu kouluttaja ja bloggaaja. Perttu on myös päätoimittaja web-aiheisessa Vierityspalkki.fi -blogissa.

Intranetit ja digitaaliset työympäristöt

Autamme intranettien ja muiden työympäristöratkaisujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Etsimme oikean palvelukonseptin ja siihen soveltuvimmat työkalut sisäiseen viestintään, tiedon etsimiseen, työtehtävien hallintaan, osaamisen jakamiseen, työn johtamiseen, vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun