Intranet-projekti vai jatkuva kehitys?

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 12 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Intranet-ammattilaiset puhuvat paljon intranetin jatkuvasta kehityksestä, ja siitä miten intranettia on kehitettävä systemaattisesti vuosittain. Kuulostaa kauniilta ja loogiselta. Valitettavasti realismi on sitä, että hyvin, hyvin harvaa intranettia oikeasti kehitetään säännöllisesti sen jälkeen kun se on kerran julkaistu.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Yleensä sisällöntuottajista on imetty kaikki mehut viimeistään siinä vaiheessa kun intranet on ollut julkaistuna muutaman kuukauden. Tämän jälkeen aktiivisuus intranetin parantamista kohtaan laskee dramaattisesti. Uutiset toki julkaistaan ja sisältöjä pidetään ajantasalla, mutta sen suurempiin ponnistuksiin ei yleensä energia ja aika vain riitä.

Tästä syystä oma suositukseni on ollut jo jonkin aikaa, että intranetteihin kannattaa varsin usein suhtautua projektimaisesti – eli kerralla kuntoon ne asiat mihin budjetti riittää – ja kun homma toimii ja käyttäjät tykkäävät, niin kehittäjät voivat ottaa parin vuoden hengähdystauon.

Myös liian rohkeisiin vaiheistamisiin suosittelen suhtautumaan varauksella. On kovin yleistä, että suunniteltu vaihe 2 ei koskaan toteudu kun seuraavan vuoden budjetista ei löydykään rahaa tai projektipäällikkö päättää vaihtaa työpaikkaa. Sitten vuosien kuluttua ihmetellään kun jotkut asiat ovat edelleen hieman omituisesti – koska jatkokehitysvaiheeseen siirrettyjä perustoimintoja ei koskaan tehtykään.

On tärkeätä, että jo intranetin ensimmäinen kehitysvaihe sisältää kokonaisuuden jonka kanssa voi tarvittaessa elää sen seuraavat viisi vuotta.

Tärkeintä on kuitenkin yleensä saada taloon vain uusi, parempi intranet järkevässä ajassa ja kohtuullisella budjetilla. Kaikkien organisaatioiden ei tarvitse sitoutua jatkuvan kehityksen tiekarttaan ja intranet-kehitysryhmien jatkuviin kokouksiin.

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: B2B-verkkokauppojen eri mallit ja menestystekijät (13.3.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Perttu Tolvanen

KTM Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu konsultoi asiakkaita hankkeiden valmistelussa ja vaatimusten määrittelyssä sekä tukee asiakkaita teknologia- ja toteuttajakumppaneiden valinnassa.

Pertulla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisista web-, extranet- ja intranet-projekteista mm. projektipäällikön, suunnittelijan ja konsultin rooleissa. Aiemmassa työhistoriassaan Perttu on toiminut tilaajana ja projektipäällikkönä suuressa mediayhtiössä, sisällönhallintajärjestelmien konsulttina isossa IT-alan yrityksessä sekä itsenäisenä, riippumattomana konsulttina omassa yrityksessään. Hän on myös tunnettu kouluttaja ja bloggaaja. Perttu on myös päätoimittaja web-aiheisessa Vierityspalkki.fi -blogissa.

Digitaaliset työympäristöt

Autamme intranettien ja muiden työympäristöratkaisujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Etsimme oikean palvelukonseptin ja siihen soveltuvimmat työkalut sisäiseen viestintään, tiedon etsimiseen, työtehtävien hallintaan, osaamisen jakamiseen, työn johtamiseen, vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol lyhyesti

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Vuosittain meillä suunnitellaan ja valmistellaan yli 50 erilaista digipalvelu-uudistusta ja tietojärjestelmähanketta. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Lue lisää meistä

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Realistisuus ja kaukonäköisyys

    Suunnittelemme digipalveluiden palvelukonsepteja, toteutustapoja ja arkkitehtuureja, jotka kestävät aikaa ja jatkokehittämistä. Me painotamme ratkaisujen toteutuskelpoisuutta, hyvien kumppaniehdokkaiden löytymistä ja kustannusten ennustettavuutta.

Siirry takaisin sivun alkuun