Myytinmurtajat asialla: Virhekäsityksiä tehokkaasta ryhmätyöstä

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 13 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Tiimien johtamisen tunnettu guru J. Richard Hackman kirjoittaa Harvard Business Reviewssa muutamasta mielenkiintoisesta tutkimustuloksesta joka liittyy tehokkaaseen ryhmätyöhön.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Hackman murtaa jutussa kuusi ryhmätyöhön liittyvää käsitystä. Tässä kolme allekirjoittaneen mielestä osuvinta myyttiä:

1. Myytti: Ryhmän harmonia on hyvä asia.

Ei näin. Harmonisesti toimiva ryhmä etenee liian suoraviivaisesti ja ei kyseenalaista toimintamallejaan. Tietty määrä debattia ryhmän sisällä sen toimintatavoista ja tekemisen tavoitteista tuottaa parempia tuloksia. On jopa havaittu, että keskenään hieman eripuraiset orkesterit soittavat yhdessä paremmin kuin keskenään erittäin hyvin toimeentulevat rytmipumput.

Kannattaa siis muistaa, että seuraavan kerran kun joku ryhmän jäsen kyseenalaistaa toimintamalleja, niin se on hyvä asia! Oli sitten kyse tuntikirjauskäytänteistä, tiedon tallennuspaikoista, kokouskäytänteistä tai vaikkapa siitä millainen dokumentti tuotetaan prosessin lopputuloksena.

Oppi tietotyöläiselle: Opettele sietämään pientä vääntöä ryhmän keskinäisessä toiminnassa.

2. Myytti: Tiimien kokoonpanoja kannattaa sekoittaa.

Ei näin. Jatkuvasti kokoonpanoa vaihtavat ja sekoittavat tiimit eivät toimi yhtä tehokkaasti kuin pitkään samassa kokoonpanossa olleet tiimit. Vaikka ajatus vaihtelusta ja uusista ajatuksista tuntuu houkuttelevalta, niin tutkimuksien mukaan on aivan selvää, että samassa kokoonpanossa pitkään toimineet tiimit ovat ylivoimaisesti tehokkaimpia!

Tämä tiimien jatkuva sekoittaminen on etenkin IT-alaa vaivaava asia, koska projektiliiketoiminnassa resursointi on ikuinen haaste. Lisäksi alalla on yllättävän paljon ihmisiä joiden mielestä ainut tapa saada osaaminen kiertämään on vaihtaa kokoonpanoja jokaiseen projektiin. Näitä henkilöitä tulisi haastaa rohkeammin miettimään muita tiedon ja osaamisen jakamistapoja kuin jatkuva tiimikokoonpanojen sekoittelu.

Tähän myyttiin liittyvä toinen myytti on myös isojen tiimien ihannointi. Monesti kannattaisi keskittyä rakentamaan vaikkapa hyvin toimivia työpareja tai kolmen hengen ydintiimejä joiden ympärille sitten kasattaisiin esimerkiksi laajempi projektin tukiryhmä. Näin ainakin ryhmätyön tehokkuuden näkökulmasta päästäisiin parempiin tuloksiin.

Oppi tietotyöläiselle: Pyri toistamaan samoja ryhmäkokoonpanoja eri projekteissa, ja älä ainakaan estä sitä jos ihmiset haluavat työskennellä tuttuina työpareina. Jatkuvasti vaihtuvista työpareista ei ole havaittua hyötyä ryhmätyön tehokkuudelle. Nyrkkisääntönä voi pitää, että mitä enemmän ryhmän pitää saada aikaan, niin sitä tärkeämpää on valita keskinäisessä ryhmätyössä jo harjaantunut kokoonpano ja pitää tiimin jäsenten lukumäärä mahdollisimman pienenä.

3. Myytti: Hajaantuneet tiimit ovat tehokkaita nyt kun meillä on monipuoliset sähköiset viestintävälineet.

Ei näin. Etäpalaverit eivät edelleenkään yllä kasvokkain pidettyjen palaverien ja yhteistyön tehokkuuteen. Hajaantuneet tiimit ovat edelleen tehottomampia kuin samassa paikassa työskentelevät kilpakumppanit. Sähköiset ryhmätyövälineet ja etäpalaverit auttavat paljon ryhmätyön tehokkuudessa, mutta eivät missään tapauksessa auta niin paljon, että hajaantuneet tiimit olisivat yhtäkkiä ratkaisu kaikkeen.

Tämä myytti on erityisen herkkä asia IT-alalla jossa uusista sähköisistä viestintävälineistä jaksetaan rummuttaa isoon ääneen. Aivan katteettomia nämä lupaukset eivät tietysti olekaan. Hajaantuneet tiimit ovat todellakin saaneet käyttöönsä mahtavia välineitä ja pystyneet nostamaan valtavasti tehokkuuttaan viime vuosina. On kuitenkin valheellista väittää, että hajaantuneet tiimit olisivat tiiviissä ryhmätyössä erittäin kilpailukykyisiä verrattuna samassa paikassa työskenteleviin tiimeihin. Edelleen on erittäin tärkeätä panostaa projekteissa kunnon kick-off-päiviin, välitapaamisiin ja päätöstapaamisiin.

Oppi tietotyöläiselle: Älä rakenna hajaantuneita tiimejä ellei siihen ole välttämätöntä pakkoa. Hajaantunut tiimi vaatii enemmän johtamista ja panostuksia joten sen käyttöön täytyy olla hyvät syyt. Jos taas joudut jatkuvasti työskentelemään hajautetuissa tiimeissä, niin panosta paljon kasvokkaisten tapaamisten järjestämiseen.

>> Lue koko artikkeli ryhmätyön myyteistä.

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: B2B-verkkokauppojen eri mallit ja menestystekijät (13.3.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Perttu Tolvanen

KTM Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu konsultoi asiakkaita hankkeiden valmistelussa ja vaatimusten määrittelyssä sekä tukee asiakkaita teknologia- ja toteuttajakumppaneiden valinnassa.

Pertulla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisista web-, extranet- ja intranet-projekteista mm. projektipäällikön, suunnittelijan ja konsultin rooleissa. Aiemmassa työhistoriassaan Perttu on toiminut tilaajana ja projektipäällikkönä suuressa mediayhtiössä, sisällönhallintajärjestelmien konsulttina isossa IT-alan yrityksessä sekä itsenäisenä, riippumattomana konsulttina omassa yrityksessään. Hän on myös tunnettu kouluttaja ja bloggaaja. Perttu on myös päätoimittaja web-aiheisessa Vierityspalkki.fi -blogissa.

Digitaaliset työympäristöt

Autamme intranettien ja muiden työympäristöratkaisujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Etsimme oikean palvelukonseptin ja siihen soveltuvimmat työkalut sisäiseen viestintään, tiedon etsimiseen, työtehtävien hallintaan, osaamisen jakamiseen, työn johtamiseen, vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol lyhyesti

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Vuosittain meillä suunnitellaan ja valmistellaan yli 50 erilaista digipalvelu-uudistusta ja tietojärjestelmähanketta. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Lue lisää meistä

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Realistisuus ja kaukonäköisyys

    Suunnittelemme digipalveluiden palvelukonsepteja, toteutustapoja ja arkkitehtuureja, jotka kestävät aikaa ja jatkokehittämistä. Me painotamme ratkaisujen toteutuskelpoisuutta, hyvien kumppaniehdokkaiden löytymistä ja kustannusten ennustettavuutta.

Siirry takaisin sivun alkuun