Intranetin lanseeraus ja hyvä viestintä henkilöstölle

Intranetin lanseeraus onnistuu, kun se on hyvin suunniteltu, viestitty monilla eri keinoilla sekä osallistettu aktiivisesti henkilöstöä. Viestinnällisesti lanseeraus on paljon enemmän kuin sähköposti ja uutinen (uudessa) intranetissä.

Huolehdi ainakin näistä asioista ennen uuden intranetin käyttöönottoa:

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Artikkelia päivitetty 24.9.2025

Anna Availa

1. Suunnittele ja aikatauluta huolella

  • Valitse ajankohta huolella: Työntekijöillä tulisi olla aikaa ja mahdollisuuksia perehtyä uuteen intranetiin.
  • Kerro projektista joka vaiheesta: Lanseeraus ei ole pelkästään uuden intranetin ”avaamista”, vaan se ulottuu jo aikaan, kun intranetiä aletaan suunnitella. Mieleenpainuvan intranetin uudistamisesta saa, kun tarinallistaa sen esimerkiksi matkan muotoon, jolloin voi luontevasti hypätä uudistuksen kyytiin. Intranetin lanseerauksen yhteydessä kootaan koko projektin vaiheet yhteen aikatauluineen ja budjetteineen.

2. Satsaa julkistukseen

  • Käytä kaikkia keinoja ja kanavia: Kun julkistuksen päivä lähestyy, jokaisen työntekijä pitää tietää, että intranet on uudistunut. Tähän tarvitaan kaikki viralliset ja epäviralliset sekä välilliset ja välittömät keinot käyttöön.
  • Innosta lanseerauskampanjalla: Uuden intranetin käyttöä vauhdittaa lanseerauskampanja, johon sopii erilaiset kilpailut ja haasteet, uuden intranetin nimen julkaiseminen ja avajaistilaisuus. Aina ei tarvitse konfetit lennellä, mutta pienimuotoisen tilaisuuden ansaitsevat vähintäänkin projektiin osallistuneet. Pelillistäminen buustaa mukavasti käymään intranetin sisältöjä läpi. Esimerkiksi aarrejahti, jossa käyttäjien pitää löytää mahdollisimman monta ”aarretta” sivuston syövereistä, pistää vauhtia klikkailuun.

3. Osallista ja sitouta henkilöstöä

  • Ota työntekijät mukaan kaikkiin vaiheisiin: Intranet on työntekijöitä varten, joten heidän panokselleen on paikka joka vaiheessa. Suunnitteluvaiheessa eri työtehtävissä olevilta ja eri puolilla organisaatiota työskenteleviltä saa tärkeää tietoa vähintäänkin kyselyllä; testausvaiheessa pilottiryhmä on kullanarvoinen.
  • Käytä avainhenkilöitä käyttöönotossa: Esihenkilöt, heavy userit sekä pilotteihin ja kyselyihin osallistuneet ovat niitä, jotka pystyvät kertomaan tarkemmin uuden intranetin tavoitteista ja sen käyttämistä. Ja mikä tärkeintä, heitä löytyy jokaisen intranet-käyttäjän läheltä.
  • Kouluta ja tue: Säännöllisten koulutusten, klinikoiden ja kyselytuntien järjestäminen auttaa käyttäjää ottamaan uusi väline omakseen. Selkeät ohjeistukset ovat tukena niillekin käyttäjille, joille intranet ei ole niin tuttu.
  • Vaadi jonkun teon tekemistä: Pelkästään henkilöstön sitouttamisen kannalta on hyvä asia, että uusi intranet vaatii jotain toimenpiteitä kaikilta työntekijöiltä. Esimerkiksi omalle profiilisivulle pitää käydä vaihtamassa kuva tai siirtää omia dokumentteja osaksi yhteisiä tietovarastoja.

4. Viesti selkeästi muutoksista

  • Korosta lanseerausviestinnässä hyötyjä: Tuo esille, miten uusi intranet helpottaa arkea, tehostaa työskentelyä ja parantaa tiedonkulkua. Kerro, miten koko organisaation viestintä ja toiminta parantuu. Mitä konkreettisemmin hyödyt saa kuvattua, sitä parempi. Tärkeintä kuitenkin hyötyjen kuvauksessa on uskaltaa nostaa 2 – 3 asiaa ylitse muiden. Pari kovaa hyötyä on aina parempi kuin pitkä lista ympäripyöreitä hyötyjä.
  • Osoita muutokset ja tärkeimmät avainominaisuudet: Näytä esimerkkien avulla, miten uutta intranetiä käytetään eri tilanteissa. Esiteltäviksi kannattaa valita ominaisuuksia, jotka tuovat nopeita ja selkeitä hyötyjä henkilöstölle. Esimerkiksi jos neuvotteluhuoneiden varaus on uudistunut, kannattaa näyttää videolla, kuinka helppoa se on ja samalla tehdä gallup-kysymys asiaan liittyen.

5. Kerää palautetta ja kehitä jatkuvasti

  • Kerää palautetta aktiivisesti: Seuraa intranetin käyttöä herkeämättä ensimmäisinä päivinä käyttöönoton jälkeen: mitä klikkaillaan ja mitä siitä ajatellaan. Pyydä lisäksi erilaisilta pienryhmiltä erikseen palautetta. Palautteeseen kannattaa reagoida nopeasti. Statistiikka näyttää, mitä sisältöä käytetään ja mitä ei. Jos joku viesti ei tavoita, sen voi nopeasti muotoilla uudelleen ja nostaa paremmin esille.
  • Esittele kehityssuunnitelmat: Jatkokehityksestä kannattaa olla jo konkreettisia suunnitelmia esiteltävänä, ja erityisesti kannattaa kertoa, millaisia uudistuksia on tulossa jo lähiaikoina lanseerauksen jälkeen. Kokemus on osoittanut, että on parempi kertoa, että intranetiä tullaan parantamaan ja pienkehittämään seuraavien kuukausien aikana kuin kertoa vain suurista seuraavista askeleista. On realistisempaa luvata fiksua pienkehitystä lähikuukausina ja kertoa isommista uudistuksista sitten, kun niille on budjetista rahat varmistettuna.

Suunnittelemme toimivan intranetin

Digitaalisen työympäristön ratkaisuissa on työkaluvalintojen rinnalla aina kyse myös konsepteista, sisällöistä, strategiasta ja toimintakulttuurista. Intranetin suunnittelutyössä painottuu kokonaisuuden hahmottaminen ja hyvän sisältökonseptin luominen: digitaalisen työympäristön työkalujen keskinäiset roolit ja käyttötavat on kirkastettava.

Intranetit ja digitaaliset työympäristöt ovat North Patrolin konsulttien ydinosaamista. Suunnittelussamme lähtökohtana ovat aina sekä työntekijöiden tarpeet että organisaation tavoitteet ja toimintatavat. Autamme mahdollisimman hyvän työntekijäkokemuksen tarjoamisessa loppuun asti suunnitelluilla tiedonhallinnan, ryhmätyön ja yhteisöllisyyden luomisen ratkaisuilla.

Tutustu myös viimeisimpään intranet-selvitykseemme, joka sisältää runsaasti tietoa kotimaisten isojen organisaatioiden intranettien ja tiedonhallinnan tilasta.

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Onnistunut digihanke alkaa tiekartasta – Näin valmistaudut ja johdat muutosta tehokkaasti (29.10.2025 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Anna Availa

FM, KK Anna Availa on verkkoviestinnän sekä sisäisten ja ulkoisten verkkopalvelujen asiantuntija. Anna konsultoi asiakkaita verkkohankkeiden valmistelussa, vaatimusten määrittelyssä ja konseptisuunnittelussa.

Anna on työskennellyt verkkoviestinnän parissa useissa organisaatioissa julkisella ja yksityisellä sektorilla. Yritysten ja kaupunkiorganisaation viestintäpäällikkönä hän on kehittänyt voimakkaasti verkkoviestintää ja luonut organisaatioiden sähköisen viestinnän kokonaisuuksia, joista ovat löytyneet verkkopalvelujen ja introjen lisäksi muun muassa verkkolehdet, -vuosikertomukset ja -lehdet sekä sisäiset ja ulkoiset sosiaaliset mediat.

Annalla on parinkymmenen vuoden ajalta kokemusta lukuisista järjestelmistä, teknologioista ja toimittajista. Johtoryhmätyöskentely useissa organisaatioissa on antanut ymmärryksen siitä, miten liiketoimintaa tuetaan verkkoviestinnän keinoin.

Työssään Anna on vastannut viestintäjärjestelmistä ja toiminut useissa eri rooleissa kehittäessään ja ylläpitäessään niitä niin projektien vetäjänä kuin sisällöntuottajana.

Tutustu Annaan

Intranetit ja digitaaliset työympäristöt

Autamme intranettien ja muiden työympäristöratkaisujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Etsimme oikean palvelukonseptin ja siihen soveltuvimmat työkalut sisäiseen viestintään, tiedon etsimiseen, työtehtävien hallintaan, osaamisen jakamiseen, työn johtamiseen, vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on yhdeksän konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 40 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat laadukasta vaatimusten määrittelyä, sopivimman konseptin ja ratkaisun muotoilua, tarjouskilpailun läpivientiä tai toteuttajan valvontaa ja apua testaukseen.

Ota selvää firmastamme

Miksi valita North Patrol?

  • Laadukasta dokumentaatiota lopputuloksena

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden suunnittelutyöhön ja laadukkaaseen vaatimusmäärittelyyn. Tehtävämme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Kokemuksen tuomaa tietoa päätöksentekoon

    Me emme myy koodausta emmekä lisenssejä. Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Projekti etenee aikataulussa

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta. Me myös pidämme huolen, että oma organisaatiosi tekee päätöksiä sovitussa aikataulussa ja dokumentit valmistuvat annetuissa työmäärissä.

Siirry takaisin sivun alkuun