Intranet-megatrendit 2016

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 8 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Intraneteissä korostuu tänään ja lähitulevaisuudessa yhteisöllisyys ja kulttuuri, kuvallisuus, vapaamuotoinen keskustelu (strukturoidun sijaan), yhteinen työskentely sekä saavutettavuus millä tahansa laitteella. Samaan aikaan intranetin hyödyntäminen johtamisen välineenä näyttää hiipuvan.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

27.9.2016

Hanna P. Korhonen

1. Yhteisöllisyys ja kulttuuri

Intranet on yhteisöllisen kulttuurin vahvistamisen väline. Intran kautta yhteisö luo itse itsensä ja kulttuurinsa. Intra ei ole vain julkaisukanava, vaan yhteisön liima. Introissa henkilöstö luo organisaation kulttuurin yhä useammin itse, eikä ylhäältä johdetusti. Henkilöstö jakaa tunnelmia ja fiiliksiä arjen työstä kuvin ja videoin, se tykkää, kannustaa, keskustelee ja kommentoi.

2. Kuvallisuus

Myös organisaatioiden sisäinen verkko pyrkii vastaamaan nykyisen mediamaailman visuaalisuuteen ja tarinallisuuteen. Videoiden käyttö intraneteissä on kasvanut merkittävästi ja kasvu jatkuu. Introissa jaetaan myös yhä enemmän tunnelmia ja fiiliksiä työarjesta kuvallisin keinoin. Myös some-virtojen näyttäminen tuo intraan kuvallista kerrontaa.

3. Vapaamuotoinen keskustelu

Perinteistä keskustelupalstaa notkeampien välineiden (esim. Yammer, Slack, HipChat) myötä vapaamuotoinen keskustelu on kokemassa intraneteissä uuden renessanssin. Mahdollisesti tähän vastareaktiona strukturoitujen ennaltamääriteltyjen keskustelualueiden kuten Kysymys–vastaus-palstan ja aloitelaatikon suosio introissa on laskenut rajusti.

4. Työskentely

Intranet on monelle organisaatiolle myös työskentelyn alusta: projekteille, yksiköille, tiimeille, ja jopa extranet-käyttöön. Tämä ei välttämättä tarkoita pelkkää valkokaulusväen tekemää dokumenttien yhteismuokkausta tai wikiä; työskentely voi olla myös töiden koordinointia ja tietämyksen jakamisten yhteisten keskustelusovellusten kautta, joihin myös tuotannon ja ”kentän” henkilöstö voi osallistua.

5. Saavutettavuus

Tietoturvanäkemykset ovat höllentyneet ja intranetin saavutettavuus on edistynyt: nyt jo yli puoleen introista pääsee miltä tahansa laitteelta ulkoverkosta ja lähes kaikkiin etäkäyttöratkaisuin työnantajan välineillä. Introjen mobiilikäyttö kasvaa. Vajaa puolet ilmoittaa intranetinsä olevan responsiivinen. Omia mobiiliapplikaatioita introja varten ei kuitenkaan tehdä.

Organisaation johtaminen?

Intranetin hyödyntäminen organisaation johtamisessa on hiipunut: intrassa julkaistaan yhä harvemmin strategisia tunnuslukuja tai perustellaan johdon päätöksiä. Johdon blogi on sentään säilynyt heillä, joilla se on ollutkin. Näihin sekä strategian ja liiketoimintaraporttien viestimiseen halutaan kuitenkin panostaa merkittävästi jatkossa. Onko notkahdus väliaikainen? Onko syynä taantuma taloudessa ja resursseissa?

» Intranet-palvelut Suomessa 2016 -selvitys: Kaikki artikkelit

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun