North Patrol on digipalvelujen ja tietojärjestelmien suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Muotoilemme ideoista vision ja palvelukonseptin, löydämme parhaat arkkitehtuuri- ja teknologiaratkaisut, suunnittelemme toimivan käyttökokemuksen ja kilpailutamme ihannekumppanin toteutustyöhön. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Intranet WordPress-alustalla? – plussat ja miinukset
Tällä hetkellä kaksikolmasosaa suomalaisista organisaatioista rakentaa intranetinsä Microsoftin työkaluilla. Mutta intranetin voi rakentaa myös alustoille, joita on totuttu pitämään vain julkisten verkkosivustojen alustana – kuten WordPressillä, jolla toteutetaan yli puolet Suomen verkkopalveluista.
WordPress sopii mainiosti intranetin alustaksi, jos intranetin on tarpeen olla viestinnällinen, mutta jos intranetin avulla halutaan ratkaista myös muita digitaalisen työympäristön tavoitteita, ei WordPress ole oikea valinta.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Ennen intranetin alustan valintaa, on hyvä pysähtyä digitaalisen työntekijäkokemuksen ja organisaation tarpeiden äärelle. Intranetin rakentaminen käynnistyy selvittämällä, millaisen palvelukonseptin organisaatio tarvitsee ja millainen kokonaisuus sen digitaalisesta työympäristöstä muodostuu.
Palvelukonseptia suunnitellessa mietitään, mitä intranetiltä halutaan, miten sitä käytetään ja miten sinne tuotetaan sisältöä tuotetaan; kokonaisuutta hahmotellessa ensinnäkin tunnistetaan, millaisia välineitä tarvitaan, ja toiseksi ratkaistaan, mikä on kanavien suhde toisiinsa ja missä kanavissa milloinkin viestitään.
Intranet osa digitaalista työntekijäkokemusta
Teemme työtä digitaalisessa työympäristössä, jossa johdetaan, ohjeistetaan ja tehdään työtä, luodaan me-henkeä ja sitoutetaan työntekijöitä. Digitaalinen työympäristö tarjoaa välineet koko organisaation sekä ryhmien väliselle ja sisälle viestinnälle, tiedon etsimiselle ja jakamiselle, työtehtävien hallinnalle, sisäiselle vuorovaikutukselle ja yhteistyöhön niin oman työyhteisön jäsenille kuin ulkopuolisillekin.
Koko organisaatiota käsittävät yhteiset asiat kerrotaan usein viestinnällisissä intraneteissä; ryhmien sisäiset ja väliset asiat hoidetaan muilla työkaluilla esimerkiksi sähköpostilla, Teamsissä, työtiloissa, asianhallintajärjestelmissä tai dokumentinhallintajärjestelmissä.
Kun viestitään koko organisaatiolle, se suuntautuu usein ylhäältä alaspäin virallisemmalla sävyllä ja asiat liittyvät työsuhteeseen, työtekemisen tukemiseen ja organisaatioon. Ryhmien välillä ja sisällä tekeminen painottuu työntekoon ja tiedon jakoon.
Työntekemiseen tarvitaan aina osallistumista ja kommunikointia, joka digitaalisessa työympäristössä on minissään reagointia, mutta se on myös keskustelua, kommentointia ja kysymistä.
Erilaiset palvelukonseptit mahdollisia
WordPress-intranetillä voidaan tehdä palvelukonseptiltaan erilaisia intranetejä. Se esimerkiksi soveltuu hyvin uutiskeskukseksi, johon tuotetaan uutisia ja välitetään niitä myös muihin kanaviin, mm. mediamaisen intranetin alustaksi WordPress sopii mainiosti. WordPressillä voi helposti useampikin ylläpitäjä tuottaa sisältöä, mutta käyttäjänhallinta pitää huomioida, koska lähtökohtaisesti WordPressin kyvykkyydet ei ole siinä. Arkisen työn tukijana WordPress toimii myös hyvin, jos pääpaino on verkkosivumuotoisissa ohjeissa, joita voi helposti hakea ja lukea vaikka mobiilisti.
Miten johdat uudistusta tiekartan avulla? Millainen on hyvä tiekartta, joka toimii tietojärjestelmähankkeen johtamistyökaluna? Tähän pureutuvat North Patrolin konsultit Noora Linnermo ja Perttu Tolvanen lokakuun ilmaisessa webinaarikoulutuksessa.
Koulutus pidetään keskiviikkona 29.10.2025. Tilaisuus on ilmainen. Tule mukaan kuulemaan tiekartalla johtamisen hyvistä käytänteistä!
Työn tekemisen keskuksena WordPress-intranet on kömpelö.
Työn tekemisen keskuksena WordPress-intranet on kömpelö, koska se ei ole paikka työntekemiseen tai yhteisten dokumenttien työstämiseen. Toki sieltä voidaan ohjata muiden järjestelmien äärelle.
Se ei ole myöskään parhaimmillaan yhteisenä virtuaalisena kahvihuoneena, jossa aktiivisesti otetaan kantaa, kysellään ja jaetaan ideoita. WordPressiin tuotettuja sisältöjä voi helposti kommentoida, mutta toiminnallisemmat vuorovaikutuselementit täytyy ratkaista erikseen.
WordPress-intranetillä voidaan palvella erilaisia käyttäjiä erilaisissa tilanteissa, joita voivat olla esimerkiksi, kun työntekijä on
etsimässä tietoa äkillisen sairastumiseen > ohjeet
vain läpikulkumatkalla toiminnanohjausjärjestelmään > linkit
pysymässä ajanhermolla organisaation tapahtumista > uutiset ja tapahtumat
vaikuttamassa työkavereihinsa > työntekijöiden blogit.
Viestinnälliseksi intranetiksi sopiva
Jos organisaation virtuaalinen työ ja vuorovaikutus käydään muissa kanavissa, kuten Google Workspace tai M365-työkalujen avulla, intranetin luonteva rooli on toimia viestinnällisenä kanavana kaikille organisaation jäsenille. WordPress toimii mainiosti viestinnällisen intranetin alustana, jolloin se hoitaa koko organisaation massaviestintää ja sisältö on yhteisiä uutisia, ohjeita ja ohjauksia eteenpäin.
WordPress-intraprojekti on myös sisältöprojekti, koska sisällöt vaativat uudeenajattelua.
Kun tehdään viestinnällistä intranetiä, korostuu intranet-projekti sisältöprojektina, Jo WordPress-intranetiä luodessa on mietittävä, millaisia sisältötyyppejä tarvitaan, miten sisältö jäsentyy sekä mitä tehdään nykyisille ohjeille, lukuisille tiedostoille tai jo hiukka vanhentuneille artikkeleille. Sisältöjen suunnitteluun, kirjoittamiseen ja muotoiluun pitää varata aikaa. Viestinnällisen intranetin laadukas tietopohja on perusta sille, että siinä voidaan hyödyntää esimerkiksi tekoäly-chatbotia, joka vastailee työntekijöiden kysymyksiin näppärästi ja täsmällisesti.
Ekstraneteiksi WordPressistä on silloin, kun ne ovat viestinnällisiä ja niitä käytetään satunnaisesti. Esimerkiksi moni järjestö tarjoaa jäsenistölleen hyvin intranetien kaltaisia jäsenpalveluita. Tällaiseen tarpeeseen esimerkiksi Microsoftin käyttäjäkohtaisesti lisenssoidut ratkaisut voivat tulla arvokkaiksi.
Jos organisaation tiedon etsinnässä nojataan yhä enemmän tekoälyyn, esim. Copilotiin, ei ohjeet ja organisaatiotieto ole enää intranetin keskeistä ja käytetyintä sisältöä. Tällöin intranetin kärjeksi voi nousta esimerkiksi uutiset, jolloin intranet voisi olla käyttökokemukseltaan verkkolehtimäinen. Ja tähän tarkoitukseen WordPress sopii erinomaisesti.
Osaksi WordPress-sivustokokonaisuutta
Organisaatio voi hyötyä WordPress-intranetistä silloin, kun on käytettävissä sellainen WordPress-teema, jonka voi kopioida intranetin tarpeisiin. Esimerkiksi kunnalle on tehty jo WordPressillä ulkoinen sivusto ja teemaa kopioidessa hyödynnetään siinä tehtyjä ratkaisuja kuten ilmettä, käyttökokemusta sekä sivupohjia ja sisältöelementtejä.
Jos WP-intranet hankitaan samalla kertaa kuin julkinen sivusto, voidaan saada hyötyjä yhteisessä suunnittelu- ja toteutustyössä jasaada sama kumppani toteuttajaksi. Esimerkiksi Riihimäen ja Keuruun kaupungit päätyivät tähän ratkaisuun ja suunnittelivat ja toteuttivat julkiset sivustot ja intranetit samanaikaisesti WordPressillä.
Mutta koska ulkoinen sivusto ja intranet ovat tehtävältään ja tarpeiltaan niin erilaisia, sivustojen kehittäminen jatkuu julkaisun jälkeen omina sivustoinaan.
Omaleimainen intranet
WordPressillä toteuttava intranet voi näyttää ja tuntua samalta kuin mikä tahansa verkkosivusto visuaalisine sivuineen, notkeine sisältöelementteineen ja kiinnostavine nostoineen. Kun organisaatiolle on tärkeää luoda käyttökokemukseltaan erilainen ja omaleimainen intranet, WordPress on hyvä vaihtoehto.
WordPress-intranetin kustannukset ovat hyvin ennustettavia.
WordPress-intranetin kustannukset ovat hyvin ennustettavia, koska ne eivät ole käyttäjäkohtaisia. Isollekin ryhmälle saadaan intranet ilman merkittäviä, jatkuvia kuukausikuluja. Sivuston kuukausittaiset ylläpito- ja hosting-palvelut maksavat noin 3 000–5 000 € vuodessa, eikä summa muutu vaikka käyttäjiä olisi satoja tai tuhansia.
Viestinnällisten WordPress-intranetien kustannukset ovat vastaavia kuin WordPress-sivustojen muutenkin – muutamista kymppitonneista ylöspäin. Koska WordPress on avoimen lähdekoodin ohjelma, sen kuluja ei kasvata ohjelmistolisenssit.
Suunnittelemme toimivan intranetin
Digitaalisen työympäristön ratkaisuissa on työkaluvalintojen rinnalla aina kyse myös konsepteista, sisällöistä, strategiasta ja toimintakulttuurista. Intranetin suunnittelutyössä painottuu kokonaisuuden hahmottaminen ja hyvän sisältökonseptin luominen: digitaalisen työympäristön työkalujen keskinäiset roolit ja käyttötavat on kirkastettava.
Intranetit ja digitaaliset työympäristöt ovat North Patrolin konsulttien ydinosaamista. Suunnittelussamme lähtökohtana ovat aina sekä työntekijöiden tarpeet että organisaation tavoitteet ja toimintatavat. Autamme mahdollisimman hyvän työntekijäkokemuksen tarjoamisessa loppuun asti suunnitelluilla tiedonhallinnan, ryhmätyön ja yhteisöllisyyden luomisen ratkaisuilla.
Tutustu myös viimeisimpään intranet-selvitykseemme, joka sisältää runsaasti tietoa kotimaisten isojen organisaatioiden intranettien ja tiedonhallinnan tilasta.
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme:
Onnistunut digihanke alkaa tiekartasta – Näin valmistaudut ja johdat muutosta tehokkaasti (29.10.2025 klo 10:00).
Ilmoittaudu webinaariin
FM, KK Anna Availa on verkkoviestinnän sekä sisäisten ja ulkoisten verkkopalvelujen asiantuntija. Anna konsultoi asiakkaita verkkohankkeiden valmistelussa, vaatimusten määrittelyssä ja konseptisuunnittelussa.
Anna on työskennellyt verkkoviestinnän parissa useissa organisaatioissa julkisella ja yksityisellä sektorilla. Yritysten ja kaupunkiorganisaation viestintäpäällikkönä hän on kehittänyt voimakkaasti verkkoviestintää ja luonut organisaatioiden sähköisen viestinnän kokonaisuuksia, joista ovat löytyneet verkkopalvelujen ja introjen lisäksi muun muassa verkkolehdet, -vuosikertomukset ja -lehdet sekä sisäiset ja ulkoiset sosiaaliset mediat.
Annalla on parinkymmenen vuoden ajalta kokemusta lukuisista järjestelmistä, teknologioista ja toimittajista. Johtoryhmätyöskentely useissa organisaatioissa on antanut ymmärryksen siitä, miten liiketoimintaa tuetaan verkkoviestinnän keinoin.
Työssään Anna on vastannut viestintäjärjestelmistä ja toiminut useissa eri rooleissa kehittäessään ja ylläpitäessään niitä niin projektien vetäjänä kuin sisällöntuottajana.
Autamme intranettien ja muiden työympäristöratkaisujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Etsimme oikean palvelukonseptin ja siihen soveltuvimmat työkalut sisäiseen viestintään, tiedon etsimiseen, työtehtävien hallintaan, osaamisen jakamiseen, työn johtamiseen, vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.
Meitä on yhdeksän konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 40 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.
Olemme apunasi, kun kaipaat laadukasta vaatimusten määrittelyä, sopivimman konseptin ja ratkaisun muotoilua, tarjouskilpailun läpivientiä tai toteuttajan valvontaa ja apua testaukseen.
Olemme erikoistuneet digipalveluiden suunnittelutyöhön ja laadukkaaseen vaatimusmäärittelyyn. Tehtävämme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.
Kokemuksen tuomaa tietoa päätöksentekoon
Me emme myy koodausta emmekä lisenssejä. Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.
Projekti etenee aikataulussa
Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta. Me myös pidämme huolen, että oma organisaatiosi tekee päätöksiä sovitussa aikataulussa ja dokumentit valmistuvat annetuissa työmäärissä.