Verkkokaupan johtaminen ja kehittäminen -selvitykseemme osallistuneista kauppiaista lähes puolet tekee merkittävän osan liikevaihdostaan verkkokaupalla.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Verkkokauppatoiminnan käynnistäminen on kirittänyt myynnin kasvuun 60 %:lla kauppiaista. Selvityksemme mukaan lähes missään tapauksessa verkkokaupan pystyttäminen ei laskenut kokonaismyyntiä.
Vastaajat analysoivat myynnin muutoksia mm. seuraavasti:
”Kivijalka- ja verkkokauppamyynti kasvanut tasaisesti.”
”Verkkomyyntimme on kasvanut ja kasvaa osana koko yhtiön myynnin kehittymistä.”
”Verkkokauppamyynti on pysynyt ennallaan ja muissa kanavissa hieman kasvanut.”
Jos kaupan valikoima on laaja, vaihtelua on paljon:
”Vaihtelee tuotekategorioittain: joissain molemmat kanavat kasvaneet, joissain kasvua vain verkossa, jossain kasvua ei kummassakaan.”
Ei ole mikään itsestäänselvyys, että liiketoiminta olisi alkanut kivijalasta ja siirtynyt myöhemmin verkkoon:
”Verkkokauppamme on ollut pohjana alusta asti liiketoiminnalle. Myymälämyynti on tullut lisäksi vasta jälkikäteen.”
”Verkkokauppamme on yksi kanava muiden joukossa, jonka tehtävänä on tukea B2B-myyntiä.”
Ihanteellisimmillaan verkkokauppa ja kivijalka voivat tukea toisiaan. Verkkokauppa ei välttämättä näivetä kivijalkaa, vaan tukee sitä:
”Verkkokauppamme ohjaa ihmisiä vierailemaan kivijalkaan.”
Tämä artikkeli on osa aiemmin toteuttamaamme selvitystä suomalaisten verkkokauppojen kehittämisestä, johon liittyvät seuraavat tulosartikkelit:
Verkkokauppojen tila ja tulevaisuus
- Verkkokaupan tulevaisuustrendit
- Verkkokaupan menestystekijät ja haasteet
- Verkkokauppiaan neljä strategiaa
Verkkokaupan perustaminen
- Miksi verkkokauppa perustetaan?
- Mitä prosesseja verkkokauppa muuttaa eniten?
- Verkkokauppojen tuotevalikoima
- Millä verkkokaupassa maksetaan?
- Mitä verkkokauppojen asiakkaalle tarjotaan?
Ylläpito
- Kuka verkkokaupasta vastaa?
- Verkkokaupan työllistävyys
- Ulkoa ostetut palvelut verkkokaupassa
- Miten toimii verkkokauppojen organisoituminen ja työnjako?
Kehittäminen
- Verkkokauppa kirittää myynnin kasvuun
- Harva verkkokauppiaista valjastaa asiakkaansa sisältömarkkinoijiksi
- Verkkokaupankäynnissä hyödynnetyt markkinointikeinot
- Verkkokauppojen kansainvälistyminen
Teknologia
- Verkkokauppojen teknologiavalinnat
- Verkkokauppojen integroinnit taustajärjestelmiin
- Ovatko verkkokauppojen tekniset edellytykset kunnossa?
- Mitä verkkokaupoissa seurataan ja analysoidaan?
Tutustu myös muihin verkkokauppa-aiheisiin artikkeleihimme:
Kaipaatko neuvoa omaan verkkopalvelu-uudistukseesi? » Ota yhteyttä!
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin