Reilusti yli puolet kotimaisista verkkokaupoista on täysin suomenkielisiä ja kansainvälisen kaupan strategian on määritellyt vain alle viidennes vastanneista yrityksistä.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Peräti 61% verkkokaupoista on täysin suomenkielisiä. Vain 14% verkkokaupoista on käytössä enemmän kuin kaksi kieliversiota. Suomen lisäksi käytetyimmät kielet ovat englanti, ruotsi, venäjä ja viro.
Myös verkkokauppojen asiakkaista suurin osa on Suomessa. Vain 5% vastanneista kertoo asiakkaidensa olevan EU- ja EFTA-maissa, koko Euroopassa (ml. Venäjä) tai missä tahansa maailmalla.
Kansainvälisen kaupan strategian on määritellyt vain 18% vastanneista yrityksistä. Moni on pohtinut asiaa ja kokenut kansainvälistymisen haastavaksi. 23% vastaajista aikoo panostaa tähän jatkossa enemmän. Kansainvälisiä maksupalveluja, esim. Paypal, hyödyntää vain kolmannes vastanneista.
Suurimmiksi esteiksi kansainvälistymiselle nähdään yleisesti logistiikan kustannukset, verotuskäytännöt ja tullijärjestelyt. Monissa verkkokaupoissa myyntituotteiden luonne tai markkinatilanne sanelee sen, ettei kansainvälinen kauppa ole millään tavalla relevantti asia.
Monellako kielellä kauppaanne voi käyttää?
- 61 % — Yksi kieliversio
- 25 % — Kaksi kieliversiota
- 9 % — Kolme tai neljä kieliversiota
- 5 % — Enemmän kuin neljä kieliversiota
Missä verkkokauppanne asiakkaat lähinnä ovat?
- 88 % — Suomessa
- 5 % — EU- ja EFTA-maissa
- 3 % — Koko Euroopassa (ml. Venäjällä)
- 3 % — Missä tahansa maailmalla
Mikäli verkkokauppanne ei toimi kansainvälisesti, mitkä syyt estävät teitä laajentumasta kansainväliseksi?
- 40 % — Logistiikan järjestäminen ja kustannukset
- 32 % — Muu syy
- 12 % — Poikkeavat verotuskäytännöt
- 12 % — Poikkeukset tullin toiminnassa eri maissa
- 12 % — Tuotteillemme/palveluillemme ei ole kansainvälisiä markkinoita
- 7 % — Eri valuutat
- 3 % — En tiedä
- 2 % — Poikkeva lainsäädäntö
Muina syinä mainittiin mm. strategia, ulkomaiden hintataso, resurssien puute, kova kansainvälinen kilpailu sekä laiskuus.
Tämä artikkeli on osa aiemmin toteuttamaamme selvitystä suomalaisten verkkokauppojen kehittämisestä, johon liittyvät seuraavat tulosartikkelit:
Verkkokauppojen tila ja tulevaisuus
- Verkkokaupan tulevaisuustrendit
- Verkkokaupan menestystekijät ja haasteet
- Verkkokauppiaan neljä strategiaa
Verkkokaupan perustaminen
- Miksi verkkokauppa perustetaan?
- Mitä prosesseja verkkokauppa muuttaa eniten?
- Verkkokauppojen tuotevalikoima
- Millä verkkokaupassa maksetaan?
- Mitä verkkokauppojen asiakkaalle tarjotaan?
Ylläpito
- Kuka verkkokaupasta vastaa?
- Verkkokaupan työllistävyys
- Ulkoa ostetut palvelut verkkokaupassa
- Miten toimii verkkokauppojen organisoituminen ja työnjako?
Kehittäminen
- Verkkokauppa kirittää myynnin kasvuun
- Harva verkkokauppiaista valjastaa asiakkaansa sisältömarkkinoijiksi
- Verkkokaupankäynnissä hyödynnetyt markkinointikeinot
- Verkkokauppojen kansainvälistyminen
Teknologia
- Verkkokauppojen teknologiavalinnat
- Verkkokauppojen integroinnit taustajärjestelmiin
- Ovatko verkkokauppojen tekniset edellytykset kunnossa?
- Mitä verkkokaupoissa seurataan ja analysoidaan?
Tutustu myös muihin verkkokauppa-aiheisiin artikkeleihimme:
Kaipaatko neuvoa omaan verkkopalvelu-uudistukseesi? » Ota yhteyttä!
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin