Kun verkkokauppa perustetaan, täytyy tuotetiedon hallinnan sekä myynnin ja markkinoinnin tavat ajatella aivan uusiksi. Luonnollisesti myös tuotteiden toimituslogistiikka on varsin erilainen verkkokaupassa kuin kivijalkamyymälässä.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Tuotevalikoiman laajuus ja soveltuvuus verkkokauppaan on suunniteltava uusiksi, joten tämä aiheuttaa liiketoimintaan vääjäämättä prosessien muutosta.
Varastonhallintaa, hinnoittelua sekä tilaus- ja laskutusprosessien muutosta eivät vastaajat pitäneet ollenkaan niin suuresti muuttuneina kuin olisi voinut arvata.
Kun verkkokauppaanne perustettiin, mille sisäisille prosesseillenne se aiheutti suurimmat muutokset?
- 43 % — Tuotetiedon hallinta
- 38 % — Myynti ja markkinointi
- 32 % — Tuotteiden toimituslogistiikka
- 30 % — Tuotevalikoiman suunnittelu
- 28 % — Verkkoviestintä
- 27 % — Asiakaspalvelu
- 27 % — Varastonhallinta
- 20 % — Tilaus ja laskutus
- 18 % — Tuotteiden palautuslogistiikka
- 17 % — Hinnoittelu
- 17 % — Asiakkuuksien hallinta
- 10 % — Markkina-, kilpailija- ja kohderyhmäanalyysit
- 5 % — Liiketoiminnan johtaminen
Tämä artikkeli on osa aiemmin toteuttamaamme selvitystä suomalaisten verkkokauppojen kehittämisestä, johon liittyvät seuraavat tulosartikkelit:
Verkkokauppojen tila ja tulevaisuus
- Verkkokaupan tulevaisuustrendit
- Verkkokaupan menestystekijät ja haasteet
- Verkkokauppiaan neljä strategiaa
Verkkokaupan perustaminen
- Miksi verkkokauppa perustetaan?
- Mitä prosesseja verkkokauppa muuttaa eniten?
- Verkkokauppojen tuotevalikoima
- Millä verkkokaupassa maksetaan?
- Mitä verkkokauppojen asiakkaalle tarjotaan?
Ylläpito
- Kuka verkkokaupasta vastaa?
- Verkkokaupan työllistävyys
- Ulkoa ostetut palvelut verkkokaupassa
- Miten toimii verkkokauppojen organisoituminen ja työnjako?
Kehittäminen
- Verkkokauppa kirittää myynnin kasvuun
- Harva verkkokauppiaista valjastaa asiakkaansa sisältömarkkinoijiksi
- Verkkokaupankäynnissä hyödynnetyt markkinointikeinot
- Verkkokauppojen kansainvälistyminen
Teknologia
- Verkkokauppojen teknologiavalinnat
- Verkkokauppojen integroinnit taustajärjestelmiin
- Ovatko verkkokauppojen tekniset edellytykset kunnossa?
- Mitä verkkokaupoissa seurataan ja analysoidaan?
Tutustu myös muihin verkkokauppa-aiheisiin artikkeleihimme:
Kaipaatko neuvoa omaan verkkopalvelu-uudistukseesi? » Ota yhteyttä!
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin