WordPressin osuus organisaatioiden web-palveluiden alustana on huikea. WP:n päällä pyörii maailmanlaajuisesti miljoonia sivustoja, ja North Patrolin 2 500 sivustoa kattaneessa selvityksessäkin todettiin, että lähes 40 % tämän maan web-sivustoista pyöri WP:llä. Prosenttiosuus vaikuttaisi olevan vain kasvussa, kun uusia WP-sivustoja syntyy jatkuvalla syötöllä. Tämä ei kuitenkaan ole aina pelkästään hyvä asia.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Uhkana markkinan yksipuolistuminen
WordPressin prosenttiosuuden kasvu tarkoittaa samalla myös sitä, että verkkojulkaisujärjestelmien markkina uhkaa pahasti yksipuolistua. Ehkäpä eniten uhka koskee tällä hetkellä muita alustoja, joilla tässä maassa on perinteisesti tehty paljonkin sivustoja. WordPress on lähtökohtaisesti varsin kustannustehokas ratkaisu moneen tarpeeseen, joten esimerkiksi Drupalilla, Optimizelyllä (ent. Episerver) tai Liferayllä ei välttämättä ole mitään palaa kilpailussa WP:tä vastaan. Ainakaan, jos vertaillaan pääasiassa vain euroja.
Kolmen viime vuoden aikana olemme lukeneet yli 200 tarjousta verkkosivustoprojekteista, ja näistä reilusti yli puolet on ollut WordPress-tarjouksia. Drupal-tarjouksiakin on tuossa joukosta ollut vielä kohtuullisesti, noin reilu viidennes, mutta tarjouksia muille alustoille melkeinpä vain satunnaisesti.
Nähtävissä on myös, että pätevimmät WordPress-toimijat haalivat parhaat WP-osaajat itselleen ja kasvavat pikkuhiljaa mammuttiluokkaan. Samalla pienemmät toimistot lakkaavat tarjoamasta kokonaan, tai ainakin lakkaavat tarjoamasta vaihtoehtoisia ratkaisuja, kun kokevat, että taistelu WP:tä ja isoja toimijoita vastaan on turhaa. Uhka ei ole ainakaan vielä täysin toteutunut WP-toteuttajien joukossa, onneksi, mutta merkkejä siitä on ollut kyllä jo ilmassa.
Innovatiiviset ratkaisut loistavat poissaolollaan
Teknologian naulaaminen voi toisinaan vähentää myös toimistojen innovatiivisuutta. Isot toimistot hiovat ratkaisunsa siten, että ne alkavat enemmän tai vähemmän muistuttaa toisiaan. Tällaista ilmiötä on jo ollut nähtävissä esim. kuntasivustojen osalta. Kuntien toki pitää samat perusasiat sivuilleen tuodakin, mutta ei niitä kaikkia silti aina samaan muottiin tarvitsisi tunkea.
Usein on niin, että mitä isompi tuote, sitä enemmän saatetaan joutua tekemään myös kompromisseja. Aika moneenhan se WP onneksi taipuu, mutta ei kaikkeen. Haluaisitko esimerkiksi eri sisältölajit samaan dynaamiseen listaukseen aikajärjestyksessä? Kuulostaa helpolta, mutta ei välttämättä sitä olekaan.
Projektien koko ja kustannukset kasvussa
Mitä sitten tapahtuu hintapuolella? WordPress-toimittajien keskituntihinnoissa on viime aikoina ollut pientä vaihtelua projekteittain, mutta mitään massiivista tuntihintojen korotusta ei ainakaan vielä olla nähty. Ja hyvä näin. Mutta projektien kokojen suhteen vaihtelu onkin sitten ollut isompaa, ja sitä myötä tietysti myös projektien hintahaitarikin on ollut melkoinen.
Laajimmassa meidän tuellamme kilpailutetussa WP-kokonaisuudessa projektin työmääräarvio oli jo lähes 600 henkilötyöpäivää. Tämä ei tokikaan ole kovin tyypillistä, mutta yli sata henkilötyöpäivää toteutusprojektille ei ole enää mikään harvinaisuus. WordPress-kilpailutuksissa varaudutaan usein myös tuleviin rinnakkaissivustoihin, joita suunnitellaan ja rakennetaan vasta ylläpito- ja jatkokehitysvaiheessa. Tämä puolestaan luo isoa haitaria tarjousten vertailuhintoihin, joihin tyypillisesti lasketaan mukaan myös arvioidut jatkokehityskustannukset neljän vuoden ajalta.
Seuraava kuva havainnollistaakin hyvin sitä, miten huikean paljon sekä työmäärät että myös kokonaiskustannukset vaihtelevat eri projekteissa. Kuvaan on otettu mukaan kilpailutukset voittaneet WordPress-tarjoukset, joissa North Patrol on ollut mukana konsultoimassa kolmen viime vuoden aikana. Projektien työmäärien osalta vaihteluväli on 36 – 578 htp, projektihinnoissa 34 000 – 370 000 € ja vertailuhinnoissa 90 000 – 500 000 €. Melkoisia lukemia!
Samaan hengenvetoon on kuitenkin syytä muistuttaa myös siitä, että North Patrolin apua tarvitaan useimmiten juuri niiden vähän laajempien ja monimutkaisempien sivustojen kilpailuttamisessa, joten em. kuva ei suinkaan ole täysin kattava läpileikkaus tämän maan kaikista WordPress-toteutuksista. Yksinkertaisempia markkinointi- ja kampanjasivustoja, seurojen ja järjestöjen infosivustoja ja muita vastaavia pienempiä kokonaisuuksia rakennetaan edelleen WordPressillä paljon, ja niiden hinnat saattavat jäädä jopa kymppitonnin luokkaan.
WordPressin suosiolle on kyllä syynsä
WordPressiltä tai sen parissa työskenteleviltä ei ole tarkoitus tässä ottaa mitään pois. WP on erinomainen alusta ja sopii monen organisaation tarpeisiin kuin nenä päähän. Olemme sitä itsekin olleet monet kerrat suosittelemassa asiakkaillemme. WP:n monisivustomalli esimerkiksi on usein kuin täsmälääke organisaatioille, jotka tarvitsevat paljon samakaltaisia, pieniä sivustoja, joita kuitenkin halutaan hallinnoida keskitetysti. Osaavia WP-toimittajia on myös tässä maassa yllin kyllin, eli kysyntä ja laadukas tarjonta kohtaavat WP-maailmassa kyllä varsin hyvin. Suosion syitä pohdimme myös aiemmin mm. selvityksen tuloksia perkaavassa blogijutussamme.
Mutta vaihtoehtojakin kannattaa selvitellä
Pienten ja keskisuurten verkkosivustojen teknologia- ja toimittajakentässä on harmillista se, että tällä hetkellä WP:lle ei ole tässä maassa oikein uskottavaa kirittäjää. Drupal-, Optimizely- tai Liferay-projektien hinnoissa ei ainakaan ole nähtävissä mitään laskemisen merkkejä, eli sieltä puolelta uusia haastajia tuskin löytyy. Teknisesti päteviä avoimen lähdekoodin järjestelmiä olisi kyllä tarjolla (esim. Umbraco, Concrete CMS), mutta markkina kaipaisi myös uskottavan toimittajakentän näiden ympärille. Mielenkiinnolla seuraamme kuitenkin markkinaa, ja toivomme kovasti, että WP:lle löytyisi relevantteja haastajiakin. Markkinan yksipuolistuminen kun on harvoin pelkästään hyvä juttu.
Eikä WP edes ole mikään käärmeöljy, joka parantaa taianomaisesti kaikki vaivat. Se on alun alkaen tarkoitettu melko pienten blogien pyörittämiseen ja ajan myötä paisunut laajempienkin verkkosivustojen alustaksi, mikä näkyy myös joissakin sen ominaisuuksissa. Esimerkiksi mediatiedostojen hallintaan ja käyttäjäoikeuksien hallintaan WP tarjoaa vain varsin simppelit ratkaisut suoraan paketista.
Isojen sivustojen kohdalla Drupal pärjää edelleen varsin hyvin Suomessa. Moni iso organisaatio valitsee Drupalin, kun WordPressin ominaisuuksia vertailtaessa huomataan, että ominaisuudet tuntuvat loppuvan kesken. Vähän pienempien sivustojen kohdalla taasen kovin kilpailu WP:lle tuntuu tulevan tällä hetkellä kaupallisten SaaS-järjestelmien puolelta. Esimerkiksi HubSpot on usein luonteva valinta liidivetoisille sivustoille, ja verkkokauppoja tekevät tahot valitsevat varsin usein Shopifyn WordPressin päällä toimivan WooCommercen sijasta. Pienempiä kampanjasivustoja tai vaikkapa verkkoasiointiin keskittyviä sivustoja voi kannattaa tehdä myös vähän pidemmästä tavarasta räätälöiden, vaikkapa yhdistelmällä React ja Contentful.
Teknologiavalinta on vuosikymmenen investointi
Teknologiaratkaisuissa ei kannata tehdä valintojaan kuumimpien trendien mukaan, vaan soveltuvuuden, skaalautuvuuden, ylläpitokokemuksen, yhteensopivuuden ja elinkaarikustannuksien ehdoilla. North Patrol auttaa näkemään teknologiavaihtoehtojen plussat ja miinukset puolueettomasti, konkreettisesti ja kaukonäköisesti.
Huolellista suunnittelua ei pidä unohtaa
WordPressiin päätymistä ei toki pidä ajatella mitenkään negatiivisena lopputuloksena, kunhan se vain perustuu huolelliseen harkintaan. Tietynlaisiin tarpeisiin se on erinomainen ja varsin kustannustehokas alusta. Ei kuitenkaan pidä ajatella, että WordPressin valinta julkaisujärjestelmäksi mitenkään takaisi sen, että näyttävät uudet verkkosivut syntyisivät aina pienellä työllä ja pikkurahalla.
Hyvä suunnittelu ja vaatimusmäärittely kannattaa toki tehdä WP-hankkeissakin, koska markkina on varsin kirjava. Etenkin, jos sivusto on vähänkin laajempi tai monimutkaisempi, se halutaan valjastaa vahvasti markkinoinnin ja/tai myynnin kanavaksi tai on esimerkiksi hyvin verkkoasiointivetoinen, huolella tehdyn suunnittelun merkitys korostuu entisestään. Hyviä tuotevaihtoehtoja kyllä löytyy, kunhan tavoitteet, tarpeet ja vaatimukset ovat ensin selvillä. Ja joskus myös täysin räätälöity järjestelmä voi olla juuri se oikea.
Vaatimusmäärittely on digiprojektissa keskeinen dokumentti, jonka avulla konkretisoidaan tietojärjestelmän tai verkkopalvelun suunnittelu, hahmotetaan tekniset ratkaisut, pyydetään toteuttajalta perusteltu työmäärä- tai kustannusarvio ja ohjataan ketterän toteutustyön työtehtäviä. North Patrolin vetämässä määrittelytyössä vaatimukset saadaan kirjattua laadukkaasti, asiantuntevasti ja kustannustehokkaasti.
Tutustu myös aiheeseen liittyviin muihin kirjoituksiimme
- Datakatsaus: Webin teknologiat Suomessa 2022
- Erilaiset lähestymistavat verkkopalveluiden toteutukseen
- Hyvällä uudistuksen valmistelulla vältytään hutiratkaisuilta
- Hyvä vaatimusmäärittely kuvaa mitä halutaan, muttei kerro miten
- Data-analyysi: Julkishallinnon kilpailutuksista huomattava osuus räätälöityjä tietojärjestelmiä
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin