Organisaatioiden digihankkeet voivat olla hyvin monimuotoisia. Kehityksen tiekartalla voi olla uusia teknologioita testaavia nopeita pilottiprojekteja, asiointi- tai verkkopalvelujen uudistuksia, laajoja asiakkuudenhallinnan tai toiminnanohjauksen järjestelmäuudistuksia tai koko organisaation toimintaa muokkaavia digitransformaatiohankkeita. Yhteistä kaikille hankkeille on tarve selkeälle visiolle ja kehittämisen suunnalle sekä järjestelmälliselle hankkeiden johtamiselle ja järkevälle päätöksenteolle. Tätä varten niin isoille kuin pienemmillekin hankkeille tarvitaan tuoteomistaja, jonka tehtävänä on ohjata kehitystä ja varmistaa, että hankkeilla tuotetaan todellista arvoa käyttäjille ja organisaatiolle.
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Erilaiset kehittämishankkeet vaativat erilaista tuoteomistajuutta
Pienessä pilotissa tuoteomistajan työ on usein käytännönläheistä. Hän osallistuu määrittelyyn, testaa ratkaisuja yhdessä käyttäjien kanssa ja tekee nopeita päätöksiä, jotta kokeilusta opitaan mahdollisimman paljon. Esimerkiksi uusien verkkopalveluteknologioiden pilotoinneissa tuoteomistaja voi olla käytännössä myös projektipäällikön ja palvelumuotoilijan roolissa.
Uudistettaessa asiakasportaalia, verkkopalvelua tai intranetiä, tuoteomistajan on tärkeää tuntea palveluiden ulkoiset ja sisäiset käyttäjät ja heidän tarpeensa. Tällöin tarvitaan kykyä varmistaa, että toteutettava ratkaisu on aidosti helppokäyttöinen, saavutettava ja hyödyllinen sen käyttäjille. Usein esimerkiksi intranet-hankkeissa tuoteomistajan tulee pystyä toimimaan ns. sillanrakentajana eri käyttäjäryhmien tarpeiden välillä tilanteessa, jossa henkilöstö kaipaa arkea helpottavia palveluja ja työkaluja, johto haluaa toimivat kanavat strategian ja organisaation yhteisen tahtotilan viestimiseen ja viestintäosasto painottaa arjen viestinnän ja sisällönhallinnan sujuvuutta.
Teknisiin integraatioihin painottuvissa hankkeissa tuoteomistajan odotetaan ottavan vahvemmin kantaa järjestelmäpuolen asioihin. Esimerkiksi rakennettaessa yhteyksiä taustajärjestelmien ja asiakasportaalin välille, tuoteomistajan on kyettävä arvioimaan eri ratkaisujen vaikutuksia tietoturvaan, skaalautuvuuteen ja ratkaisun ylläpidettävyyteen. Tämä edellyttää sekä kykyä ymmärtää toteutuksen teknisiä reunaehtoja, että kykyä ottaa ne huomioon organisaation tarpeita vastaavia toiminnallisuuksia ja ratkaisuja määriteltäessä ja toteutettaessa.
Laajoissa monitoimittajahankkeissa, kuten silloin, kun kansainvälinen organisaatio rakentaa kokonaan uutta digitaalista palvelualustaa, tuoteomistajuus ei välttämättä voi enää olla vain yhden henkilön varassa. Usein on järkevää nimetä hankkeelle ns. pääomistaja, joka pitää kiinni suuresta visiosta, sekä useita osa-aluekohtaisia tuoteomistajia, jotka vastaavat yksittäisistä palveluista tai ominaisuuksista. Näissä hankkeissa kriittistä on kehittämisen koordinointi ja yhteisen suunnan ylläpitäminen huolehtien kuitenkin siitä, että kunkin osa-alueen lopputuotokset palvelevat käyttäjiään mahdollisimman hyvin.
Mitä osaamista hyvä tuoteomistaja tarvitsee?
Tuoteomistajan rooli on haastava. Tuoteomistajan tulee ymmärtää organisaation strategisia tavoitteita ja osata kääntää ne konkreettisiksi ratkaisuiksi. Hänen tulee kuunnella ja osata ymmärtää käyttäjiä, priorisoida tehtäviä ja huolehtia siitä, että kehittämisessä keskitytään eniten arvoa tuottaviin asioihin. Myös tekninen perusymmärrys on välttämätöntä, jotta pystyy arvioimaan toteutukseen liittyviä vaihtoehtoja realistisesti.
Roolissa korostuvat myös viestintä- ja yhteistyötaidot. Tuoteomistaja toimii jatkuvasti yhteistyössä eri sidosryhmien kanssa ja joutuu mm. perustelemaan päätöksiä ja valintoja niin johdolle, käyttäjille kuin teknisille asiantuntijoillekin. Parhaat tuoteomistajat kykenevätkin samaan aikaan ylläpitämään kokonaiskuvaa sekä sukeltamaan tarpeen tullen hyvinkin syvälle yksityiskohtiin. He myös osaavat tunnistaa vaatimukset, jotka eivät palvele hankkeen tärkeimpiä tavoitteita tai jotka eivät ole ainakaan vielä ajankohtaisia.
Hyvässä tuoteomistajassa yhdistyy strateginen ymmärrys, kuuntelemisen taito, tekninen perusosaaminen, vahvat viestintä- ja yhteistyötaidot sekä kyky sanoa ”ei”.
Miten tuoteomistajuuden onnistumista voidaan mitata?
Tuoteomistajan työ ei välttämättä näy suoraan yksittäisinä konkreettisina tuotoksina, vaan siinä, mihin suuntaan hanke kehittyy. Onnistumista voidaan kuitenkin mitata useilla tavoilla. Tärkeitä mittareita ovat mm. palveluiden tekninen laatu sekä kehityksen sujuvuus eli kuinka nopeasti uusia ominaisuuksia saadaan käyttöön ja kuinka hyvin suunnitellut kokonaisuudet valmistuvat. Toinen näkökulma on arvo. Parantaako ratkaisu asiakaskokemusta, lisääkö se palvelun käyttöä ja tuoko organisaatiolle säästöjä ja/tai lisätuloja?
Miten johdat uudistusta tiekartan avulla? Millainen on hyvä tiekartta, joka toimii tietojärjestelmähankkeen johtamistyökaluna? Tähän pureutuvat North Patrolin konsultit Noora Linnermo ja Perttu Tolvanen lokakuun ilmaisessa webinaarikoulutuksessa.
Koulutus pidetään keskiviikkona 29.10.2025. Tilaisuus on ilmainen. Tule mukaan kuulemaan tiekartalla johtamisen hyvistä käytänteistä!
Myös sidosryhmien tyytyväisyys kertoo paljon. Mikäli käyttäjät, liiketoimintayksiköt ja johto kokevat, että tuoteomistaja kuuntelee ja tekee perusteltuja päätöksiä, hanke etenee yleensä hallitusti. Myös kehitystiimin motivaatio on yksi tärkeistä onnistumisen mittareista. Tuoteomistajan valinnat vaikuttavat suoraan siihen, kuinka hyvin tiimityö toimii ja kuinka laadukas ja hallittava lopputulos on pitkällä aikavälillä.
Menestyksen avaimina selkeä roolitus, riittävät resurssit ja päätöksenteon tuki
Usein digihankkeet onnistuvat parhaiten, kun tuoteomistajan rooli määritellään selkeästi jo hankkeen alussa. On myös tärkeää muistaa, että organisaation johdon on tuettava roolia selkeällä mandaatilla ja riittävällä resursoinnilla.
Tuoteomistajan tehtävä ja vastuu harvemmin päättyy hankkeen valmistumiseen. Palvelu tarvitsee myös jatkuvaa kehittämistä, ja uudet ratkaisut tuovat lähes poikkeuksetta mukanaan myös muutoksia organisaation toimintatapoihin. Parhaimmillaan tuoteomistaja ei pelkästään organisoi vastuullaan olevan järjestelmän tai palvelun ulkoapäin saneltua kehitystä, vaan toimii aktiivisena muutosjohtajana, joka osallistuu palvelun muotoiluun ja kehittämisen toimintamallien parantamiseen sekä tukee organisaatiota mm. uusien ratkaisujen ja toimintamallien käyttöönotoissa.
Menestyäkseen tällaisessa roolissa, tuoteomistajan tulee voida osaltaan vaikuttaa siihen mihin suuntaan palvelun kehitystä viedään, millaisilla resursseille kehitystä tehdään tai millaisia käytäntöjä ja rakenteita noudatetaan esimerkiksi laadunvarmistukseen ja testaukseen liittyen.
Tuoteomistajat eivät ole vain kehittämisen työjonojen hallinnoijia, vaan digihankkeiden onnistumisen avainhenkilöitä ja tärkeitä organisaatioiden jatkuvan kehittämisen moottoreita.
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Onnistunut digihanke alkaa tiekartasta – Näin valmistaudut ja johdat muutosta tehokkaasti (29.10.2025 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin