Personoitu verkkosivusto käyttäjätarinan näkökulmasta – mistä perheelle kotikaupunki?

Olen Maria, 35-vuotias kahden pienen lapsen äiti. Perheemme on asunut samassa kaupungissa jo pitkään, mutta viime aikoina olemme pohtineet muuttoa rauhallisempaan ja perheystävällisempään ympäristöön. Tavoitteenamme on löytää paikka, jossa lapsemme voisivat kasvaa turvallisesti ja nauttia kaikista kunnan tarjoamista palveluista lähellä kotiamme.

Ajattelimme, että pääradan varrelta löytyisi sopiva alue, josta on hyvät yhteydet etelään ja pohjoiseen. Tunnin matkan sisällä on useita kiinnostavia kaupunkeja, kuten Vantaa, Kerava, Riihimäki ja Hämeenlinna. Nämä kaikki kaupungit taatusti tarjoavat lapsiperheelle hyviä kouluja ja päiväkoteja, kulttuuritapahtumia ja muuta mukavaa tekemistä. Mutta mistä löytyisi meidän perheellemme sopivin?

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

13.3.2025

Anna Availa

Löytyisikö täältä meille uusi koti?

Käperryn sohvan kulmaan ja alan tutkia läppärillä radanvarsikuntien verkkosivustoja. Jo ensimmäinen kuntasivusto, jolle päädyin, pyysi valitsemaan olenko nykyinen asukas, potentiaalinen asukas vai matkailija. Valitsin itse ”potentiaalinen asukas” -vaihtoehdon, ja heti etusivulle ilmestyi näyttäviä kuvia kaupungista ja nosto talvisista liikuntapalveluista, jotka kiinnostivat meitä. Klikkasin heti vilkuilemaan latureittejä – hyvältä näytti! Palasin takaisin etusivulle, josta huomasin kutsun Tonttimarkkina-tapahtumaan, joka olisi heti ensi kuun alussa.

Seuraavaksi minua kiinnosti kaupungin koulut, joten surffailin kouluista kertovaan osioon, jossa koulut oli listattu selkeästi, ja niitä oli helppo vertailla keskenään. Erityisesti kiinnostuin siitä, mitä kieliä kouluissa opetetaan, ja huomasin myös, että peruskoulun ilmoittautuminen päättyy loppukeväällä. Samalla sivulla kerrottiin, että koulun lähelle oli rakentumassa uusi asuinalue, josta voi ostaa tontin tonnilla! – klik, ja pääsin lukemaan tonteista ja alueen asukkaista lisää. Pääsinpä samalla laskemaan myös arvioidun kuntaveron, jos tänne kuntaan päätyisimme.

Jatkoin tutustumista alueen palveluihin ja harrastusmahdollisuuksiin, koska meidän perhettämme kiinnostavat niin kulttuuri kuin liikunta. Ne olikin koottu omalle sivulle lapsiperheen näkökulmasta, joten yhdellä silmäyksellä tutustuin koko tarjontaan. Lisäksi perheellemme on tärkeää, että harrastuksiin pääsee kulkemaan helposti, joten tarkastelin karttapalvelusta erityisesti pyörätiet ja bussireitit.

Tämä kaupunki pääsee ehdottomasti jatkoon. Merkkasinkin jo kiinnostavia verkkosivuja muistiin, joita voin vertailla muiden kuntien palveluihin. Etenkin uusi omakotialue suurine tontteineen jäi mieleeni.

Paluu verkkopalveluun

Viikon päästä palasin sivustolle kännykällä Instagramin innoittamana. Tonttitarjous oli jäänyt kutkuttelemaan ja halusin vielä tarkastella yksityiskohtia. Sivun alalaitaan ilmestyi uusia suosituksia ja muistutuksia: ”Olet tervetullut kulttuurikävelylle”, ”Kirjastossa nukketeatteri 23.3.” ja ”Metsälän ladut loistokunnossa”. Kyllä, nämä kaikki kiinnostavat minua.

Etusivun oikopolkuihin oli poimittu linkit kouluihin, päiväkoteihin, kirjastoon ja liikuntaryhmiin. Etusivulta pääsin jatkamaan suoraan Peuhulan päiväkotiin, josta olin lukenut viime kerralla. Peuhulan sivuilla oli heti tyrkyllä tiedot päiväkotiryhmistä, erityisesti metsäeskarin kuvaus oli houkutteleva. Sivun alareunassa kerrottiin myös mitä Peuhulassa oli puuhailtu viime viikolla, mikä auttoi saamaan paremman käsityksen päiväkodin toiminnasta.

Halusin vielä tarkistaa, miten bussit kunnassa oikeasti kulkevat, joten näppäsin valikon auki ja pääsin saman tien tutkimaan joukkoliikenteen toimimista.

Kun sivusto seuraavaksi tarjosi minulle mahdollisuuden kysyä lisää hakuun tulevista tonteista, olin jo ihan valmis juttelemaan, joten varasin heti käynnin tonttiasiantuntijalle.

Käyttäjälleen luotu kokemus

Kaiken kaikkiaan verkkosivuston personointimahdollisuudet tekevät kävijän kokemuksesta miellyttävän. Käyttäjä ei ole enää satunnainen vierailija, vaan sivusto tarjoaa sitä, mistä hän on kiinnostunut.

Erityisesti kuntasivustoilla personointi on kiinnostava mahdollisuus, koska sivustoja käyttävät monet erilaiset ryhmät ja heidän odotuksensa sisältöjä kohtaan ovat hyvin erilaisia. Ja toisaalta laajalla sivustoilla on paljon samoja asioita, jotka kiinnostavat eri käyttäjiä.

Kun ensimmäistä kertaa sivustoa käyttävältä kysytään heti kärkeen näkökulma tai rooli, voidaan samantien tarjota käyttäjälle sopivat sisällöt. Hyvän esimerkin tarjoaa Kööpenhaminan visit-sivusto, jossa matkailija voi valita näkökulman selatako tarjontaa kotisohvalta tai paikan päällä.

Kööpenhaminassa matkailijalta kysytään, onko hän suunnittelemassa matkaa vai onko hän jo paikan päällä miettimässä vaihtoehtoja.

Eri puolilla sivustoa klikkailevalle voidaan tarjolla tietoa, josta käyttäjä on oikeasti kiinnostunut. Esimerkiksi suositukset ja muistutukset kohdennetaan ja muotoillaan käyttäjälle sopiviksi sitä mukaa, kun hän sivustoa käyttää. Laajaa sivustoa käyttäessään hän pääsee tarvitsemansa tiedon äärelle nopeasti. Uddevallassa etusivun oikopolut eivät ole kaikille käyttäjille samanlaisia.

Uddevallassa etusivun oikopolut vaihtuvat sen mukaan, kun käyttäjä klikkailee sivustoa.

Hyvin kohdennettu sivusto lisää käyttäjän sitoutumista kuntaan, kun kävijä voi merkitä tarkastelemansa sivut muistiin ja palata suosikkisivujensa pariin myöhemmin. Kynnys vierailla sivustolla madaltuu ja kunta alkaa tuntua tutummalta kerta toisensa jälkeen. Matkailusivustoille sivustojen merkitseminen muistiin on yksi tärkempiä toiminnallisuuksia. Tukholman visit-sivusto on panostanut kunnolla suosikit-toiminnallisuuteen, sillä kohteet esitetään kartalla ja käyttäjän tarvitse ei kirjautua palveluun merkitäkseen suosikkejaan. Ja voipa hän lähettää listan myös matkakavereille.

Tukholmasta innostunut kävijä näkee yhdestä näkymästä, selkeältä listalta ja kartalta kiinnostavat kohteet.

Personoitu kokemus auttaa käyttäjää arvioimaan, miten kunta soveltuu juuri hänen omiin tarpeisiinsa. Uuden muuttajan tapauksessa ei pelkästään sijainnin puolesta, vaan myös sen, miten se palvelee perheen tarpeita. Potentiaalinen muuttaja voi vakuuttua siitä, että kunta huolehtii asukkaidensa hyvinvoinnista ja arjen sujuvuudesta.

PS. Jokainen kertomuksen lihavoitu kohta sisältää personointia, joista kerromme mielellämme lisää – mitä ne tarkoittavat ja miten ne sivustolle saadaan.

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Webinaari: Miten chatbot istuu palvelukonseptiisi? (23.4.2025 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Anna Availa

FM, KK Anna Availa on verkkoviestinnän sekä sisäisten ja ulkoisten verkkopalvelujen asiantuntija. Anna konsultoi asiakkaita verkkohankkeiden valmistelussa, vaatimusten määrittelyssä ja konseptisuunnittelussa.

Anna on työskennellyt verkkoviestinnän parissa useissa organisaatioissa julkisella ja yksityisellä sektorilla. Yritysten ja kaupunkiorganisaation viestintäpäällikkönä hän on kehittänyt voimakkaasti verkkoviestintää ja luonut organisaatioiden sähköisen viestinnän kokonaisuuksia, joista ovat löytyneet verkkopalvelujen ja introjen lisäksi muun muassa verkkolehdet, -vuosikertomukset ja -lehdet sekä sisäiset ja ulkoiset sosiaaliset mediat.

Annalla on parinkymmenen vuoden ajalta kokemusta lukuisista järjestelmistä, teknologioista ja toimittajista. Johtoryhmätyöskentely useissa organisaatioissa on antanut ymmärryksen siitä, miten liiketoimintaa tuetaan verkkoviestinnän keinoin.

Työssään Anna on vastannut viestintäjärjestelmistä ja toiminut useissa eri rooleissa kehittäessään ja ylläpitäessään niitä niin projektien vetäjänä kuin sisällöntuottajana.

Tietosivustot

Autamme laajojen tietosivustojen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Muotoilemme konseptin, tietorakenteet, käyttökokemuksen ja toiminnot hyötypalveluksi, jota on miellyttävä käyttää, helppoa ylläpitää ja kustannustehokasta kehittää koko elinkaarensa ajan.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun