Personoidut näkymät ja yhteisöllisyys voivat olla ristiriidassa intraneteissä

Yksi intranetin suurimmista ongelmista on, ettei siellä käydä riittävästi. Toinen on, että intranetistä ei ”löydä mitään”. Personoitujen näkymien tarjoaminen on yksi yleinen tapa parantaa sekä tiedon löydettävyyttä että intranetin houkuttelevuutta.

Sen lisäksi, että intranet on organisaation tietopankki, ja ajankohtaiskanava, pyritään intranet usein valjastamaan yhteisön ja yhteisen kulttuurin rakentajaksi. Tavoite on korostunut entisestään etätyön aikakaudella. Tässä piilee kuitenkin ristiriita. Hyvä intranet ei voi olla samalla erittäin henkilökohtainen ja yhteisöllinen, sillä personoidut näkymät eivät lisää tiedonvaihtoa eikä oppimista. Ristiriitaa on kuitenkin mahdollista ratkoa.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Personointi palvelee yksilöä, ei organisaatiota

Lisääntyneen etätyön myötä on herätty siihen, että yhteisöllisyyttä on tarve tukea organisaatioissa. Intranetin on ajateltu olevan yksi vaihtoehtoinen ratkaisu. Jos intranet halutaan valjastaa yhteisöllisyyden työkaluksi, tulee meidän ensiksi saada työntekijät omista poteroista ja tiedonjakotyökaluista yhteiseen tilaan, ja kiinnostumaan myös siitä, mitä muualla organisaatiossa tehdään.

Nykyisessä toimintakulttuurissa tämä on helpommin sanottu kuin tehty.  Työvälineitä on pilvin pimein, ja työntekijät ovat jakautuneet omiin siiloihinsa. Hajautettu viestintä- ja työympäristö mahdollistaa sen, että keskitytään vain siihen, mikä on oman tuottavuuden kannalta järkevää. Tyypillinen intranetin käyttäjä haluaa vain sen tiedon, joka koskettaa juuri häntä. Muu tieto on turhaa hälyä, joka lisää informaatioähkyä.

Käyttäjä on onnellinen silloin, kun hän löytää vastauksensa omaan kysymykseen mahdollisimman vaivattomasti. Muu, ympyröivä tieto on siinä tilanteessa epärelevanttia.

Sisältöjen kohdentamisella ja esimerkiksi uutisvirtojen personoinnilla, saadaan poimittua käyttäjälle rusinat pullasta. Hänelle annetaan tarjolle vain se tieto, joka on hänelle tärkeää. Intranet tuntuu houkuttelevalta ja yksilö on tyytyväinen. Mutta miten on yhteisön laita?

Etätöitä perustellaan usein sillä, että se on työntekijän tuottavuuden kannalta paras ratkaisu, mikä voi hyvin pitää paikkansa, mutta se ei ole välttämättä paras ratkaisu organisaation ja yhteisöllisyyden kannalta. Sama ajattelu voidaan ulottaa digitaaliseen työympäristöön ja työkaluihin. Kun kukin keskittyy vain omaansa ja saa tietoa siitä, mikä on itselleen relevanttia kulloinkin, ei synny keskustelua, ei tiedonvaihtoa eikä oppimista, eli sitä kuuluisaa vuorovaikutusta ja yhteisöllisyyttä.

Personoidut ratkaisut vievät käyttäjän yhä vahvemmin yksilökeskeisyyden ja itsekkyyden suuntaan, kuten Olli-Pekka Heinonen kirjoitti tänä keväänä Satakunnan Kansassa julkaistussa kolumnissaan. Kumartamalla yksilöille pyllistämme yhteisön hyvinvoinnille, hän totesi. Kolumnin konteksti on aivan eri kuin tässä kirjoituksessa, mutta idea on hyvin sovellettavissa organisaation sisäiseen viestintään ja yhteisöllisyyteen.

Yhteisöllisyyden ensimmäinen askel on katsoa oman navan ulkopuolelle ja tämä on vaikeaa, jos digitaalinen käyttökokemus on kovin henkilökohtainen. Liian personoitu ja yksilöllinen kokemus ei palvele organisaation tavoitteita tai yhteisöllisyyttä, mutta toisaalta liian persoonaton kokemus ei houkuttele käyttäjiä paikalle. Ristiriita on valmis.

Tasapainon löytyminen on haastavaa, mutta mahdollista

Jos intranet halutaan valjastaa organisaation yhteisöllisyyden työvälineeksi, ensimmäinen haaste on saada työntekijät käymään siellä. Pakottaminen onnistuu harvoin, samoin kun pakottaminen läsnätöihin on huomattu monessa organisaatiossa olevan huono idea. Jos on hyvä syy käydä toimistolla, siellä käydään, jos on hyvä syy käydä intranetissä, myös siellä käydään. Relevantin tiedon tarjoaminen ja personoidut näkymät on tässä yksi keino, mutta näiden kanssa on oltava varuillaan, ettei näkökenttä kavennu liikaa.

Miten sitten löydetään intranetin suhteen sopiva tasapaino? Ensinnäkin on syytä kirkastaa, mitä meidän intranet on, ja onko se edes paras (digitaalinen) paikka yhteisen kulttuurin rakentamiseen. Työkalupaletissa voi olla parempia digitaalisia työvälineitä yhteisöllisyyden edistämiseen, jolloin intranet voi hyvin olla personoitu tietopankki, jossa on lupa keskittyvä vain siihen, mitä itseään kiinnostaa.

Toinen vaihtoehto on rakentaa intranetistä oikeasti yhteisöllinen työväline, joka tarjoaa kullekin työntekijälle hänelle relevanttia sisältöjä yhteisten sisältöjen rinnalla ja kannustaa vuorovaikutukseen työyhteisön kanssa. Työntekijä saa hänelle kohdennetun kokemuksen ja syyn käydä intranetissä, mutta altistuu samalla yhteiselle tiedolle ja viesteille ja on näin osa laajempaa yhteisöä.  

Yhtälö ei ole helpposti ratkaistavissa eikä yleiskäyttöistä reseptia voi antaa, mutta tasapainoa haettaessa, kannattaa pitää seuraavat asiat mielessä:

  1. Intranetillä ei ratkaista kaikkia organisaation ongelmia.

Kirkastakaa, mitä juuri teidän organisaatiossanne haluatte intranetillä saada aikaiseksi, ja löytäkää siihen soveltuvimmat ratkaisut. Valitkaa, mikä on intranetin ensisijainen tehtävä ja keskittykää sen ratkaisemiseen. Yhteisöllisyys, vuorovaikutus ja toisilta oppiminen voi syntyä luonnostaan helpommin jossain toisessa digitaalisessa ympäristössä. Väkisin taivuttamalla harvemmin onnistuu.

  1. Suunnitellaan kokonaisuus työntekijöiden, ei teknologian ehdoilla.

Toimivan intranetin aikaansaaminen vaatii suunnittelua ja priorisointeja. Jos intranet syntyy täysin orgaanisesti ja teknologian mahdollistamien rajojen puitteissa, riski on, että siitä tulee epärelevantti tiedon hautausmaa, jossa on paljon kivoja toiminnallisuksia, joita ei kukaan käytä. Personoidut näkymät voi olla tarpeellinen lisä, mutta niiden aikaansaaminen vaatii hyvää pohjatyötä. Jos intranet on jokaiselle työntekijälle erilainen, sitä on myös vaikea hallita.

  1. Sopvitaan yhteiset pelisäännöt, jotka tukevat intranetin tavoitetta.

Jos vanhaa intranettiä ei ole käytetty halutulla tavalla, ei tilanne muutu itsestään, vaikka uusi intranet olisi ihan eri maata. Tavoitteiden saavuttamisen eteen täytyy tehdä töitä mutta myös kompromisseja. Joidenkin kohdalla se voi tarkoittaa sitä, että omista lempityökaluista tai viestintäkanavista on luovuttava yleisen edun nimissä. Pelisäännöt on siis hyvä sopia.

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Camilla Heikkilä

VTM, IT-tradenomi Camilla Heikkilä on verkkopalvelusuunnittelun ja palvelukonseptien asiantuntija. Camilla konsultoi asiakkaita erityisesti julkisten ja sisäisten verkkopalveluiden ratkaisujen muotoilussa ja sisältökonseptoinnissa, sekä niiden hankintaan liittyvissä asioissa.

Camillalla on vahva viestinnällinen osaaminen ja hän auttaa kiteyttämään organisaation tarpeet ja sisällöt toimivaksi verkkosivukokonaisuudeksi, jossa myös loppukäyttäjän tarpeet on huomioitu. Teknisen osaamisen ansiosta, Camilla pystyy sujuvasti yhdistämään asiakkaan viestinnälliset tarpeet ja eri teknologioiden tarjoamat mahdollisuudet.

Palvelu- ja sisältökonseptien suunnittelun lisäksi, Camilla auttaa hankkeiden valmistelussa sekä optimaaliseen käyttäjäkokemukseen tähtäävien vaatimusten määrittelemisessä.

Camillalla on vuosien kokemus verkkopalveluiden suunnittelusta sekä sitä ennen yli kymmenen vuoden kokemus erilaisista verkkoviestintätehtävistä järjestösektorilla ja julkishallinnossa. Aikaisemman työuran aikana, Camilla on vastannut useasta verkkopalveluprojektista ja toiminut myös tuoteomistajan roolissa.

Intranetit ja digitaaliset työympäristöt

Autamme intranettien ja muiden työympäristöratkaisujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Etsimme oikean palvelukonseptin ja siihen soveltuvimmat työkalut sisäiseen viestintään, tiedon etsimiseen, työtehtävien hallintaan, osaamisen jakamiseen, työn johtamiseen, vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun