Vihreät vaatimukset digipalveluiden hankinnassa

Internet ja sen käyttäminen vaatii energiaa. Paljon. Arvio on (vähän lähteestä riippuen), että tällä hetkellä kaikesta maailman energiantuotannosta ICT-ala nielaisee jopa kymmenyksen ja aiheuttaa jo reilusti enemmän kasvihuonepäästöjä kuin vaikkapa lentoliikenne. Ja jos jatkamme tällä polulla, määrä tulee vain kasvamaan, mikä tietää luonnon kantokyvyn kannalta lisää huonoja uutisia. Energiankulutuksen vähentäminen on siis oleellista.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

20.11.2023

Tuija Latva

Toki suurimpien parannusten ja korjausliikkeiden täytyy tulla ICT-alan sisältä huomioimalla paremmin vihreän koodin periaatteet, kiinnittämällä huomiota teknisiin valintoihin ja kouluttamalla koodareita. Esimerkiksi Kollegani Perttu Tolvanen on jo aiemmin kirjoittanut yleisemmällä tasolla web-palveluiden energiatehokkuudesta. Osa alan toimistoista onkin herännyt tämän asian tärkeyden suhteen, ja onpa aiheesta julkaitu kokonainen kirjakin.

Mutta on paljon asioita, joissa myös yksittäisen sivuston tilaaja, ylläpitäjä ja digimarkkinoija voivat kantaa kortensa kekoon turhan energiankulutuksen vähentämiseksi.

  1. Vaadi uusiutuvan energian käyttöä palvelimissa
  2. Optimoi kaikki käyttämäsi kuvat ja videot
  3. Harkitse, ovatko kaikki kolmansien osapuolien tarjoamat palvelut oikeasti tarpeellisia palvelussasi

Aalto-yliopistossa analysoitiin vuonna 2022 suomalaisia verkkosivuja (jatkossa ”analyysi”) ja sen mukaan keskimääräisen aineistossa mukana olleen sivun koosta HTML-koodi – joka siis sisältää sekä sivun rungon että varsinaisen tekstisisällön – on vain vaivaiset pari prosenttia kokonaisuudesta. Vaikka kävijä näkisikin pelkän HTML-sisällön, siitä olisi jo luettavissa se tieto, jota hän todennäköisesti on tullut sivulta etsimään. Kovin 90-lukulaiseltahan pelkkää tekstiä sisältävä sivu tietenkin näyttäisi, mutta varsinaisen sisällön viemä pikkiriikkinen prosenttimäärä kertoo vain sen, kuinka paljon kaikkea ylimääräistä tauhkaa me sivuillemme tungemmekaan.

1. Vaadi uusiutuvan energian käyttöä

Sivustot tarvitsevat toimiakseen tallennustilaa ja laskentatehoja, ja näitä tarjoavat erilaiset palvelinkeskukset (esim. Googlella on Haminassa tällainen megalaitos). Nämä keskukset ovat melkoisia energiasyöppöjä, joten sillä, miten niiden käyttämä energia tuotetaan, on väliä.

Vaadi digipalvelusi toimittajalta, että he käyttävät sellaista palveluntarjoajaa, joka pyörittää palvelimiaan uusiutuvalla energialla.

Palvelinkeskusten näkökulmasta ei ole välttämättä edullisinta käyttää uusiutuvaa energiaa, elleivät asiakkaat sitä vaadi. Täten muutoksen avainhenkilöitä ovat asiakkaat, jotka näitä palveluita ostavat. Varsin monet toimijat ovat jo ryhtyneet käyttämään uusiutuvaa energiaa. Esimerkiksi suomalainen Upcloud hyödyntää jo nyt varsin paljon uusiutuvaa energiaa, ja asiakkaat voivat valita sitä käyttävän palvelinympäristön.

Vaadi siis digipalvelusi toimittajalta, että he käyttävät sellaista palveluntarjoajaa, joka pyörittää palvelimiaan uusiutuvalla energialla. Mitä kovempaan ääneen linjan toisessa päässä vaaditaan puhtaamman energian käyttöä, sen todennäköisemmin sitä myös tuodaan enemmän ja selkeämmin tarjolle palveluntuottajien toimesta.

Kannattaa pitää mielessä se, että jos kuluttajien käytössä oleva digipalvelusi porskuttaa eteenpäin fossiilisten polttoaineiden voimalla, voi siitä aiheutua myös mainehaittaa, ainakin jossain vaiheessa.

2. Optimoi kaikki käyttämäsi kuvat ja videot

Tämän päivän kaikesta internetliikenteestä videosisällön osuus on jopa 80 %, josta suurimpina vastuullisina ovat lukuisat striimaus- ja somepalvelut. Mutta myös tavalliset webbisivut, mobiilisovellukset ja asiointipalvelut tuuppaavat käyttäjän silmille kuvia ja videoita, joiden todellisesta hyödyllisyydestä voidaan olla montaa mieltä. Se oleellinen tieto, jota kävijä on tullut sivustolta etsimään, on kuitenkin tekstimuodossa – ainakin useimmiten.

Toimittajataholta on syytä vaatia, että kuvat tarjoillaan moderneissa tiedostomuodoissa (EI: .jpg tai .png. KYLLÄ: .webp tai .avif) sekä että ne ladataan sivuille oikean kokoisina eli pienemmillä näytöillä näytetään fyysisestikin pienempiä kuvia. Analyysissä havaittiin, että työpöytä- ja mobiiliversiot sivuista olivat melkein järjestäen kooltaan lähes yhtä suuria, vaikka mobiililaitteissa on huomattavasti pienemmät näytöt. Tänä päivänä kuvia siis harvemmin optimoidaan mobiilikäyttöön ja siinä on paljon parantamisen varaa.

Aalto-yliopiston analyysin mukaan keskimäärin suurimmat säästöt sivujen koossa, ja tätä myöten myös energiankulutuksessa, saadaan kuvien optimoinnilla.

Videotiedostot ovat suurikokoisia ja melko hankalasti optimoitavia, joten niitä kannattaa käyttää äärimmäisen harkiten. Vähintäänkin jos sivulla on gif-tiedostoja, ne on syytä vaihtaa videoiksi – giffit kun ovat helposti aivan järisyttävän kokoisia, jopa videotiedostoihin verrattuna. Mutta yleisellä tasolla: mitä vähemmän liikkuvaa kuvaa, sen parempi.

Aalto-yliopiston analyysin mukaan keskimäärin suurimmat säästöt sivujen koossa, ja tätä myöten myös energiankulutuksessa, saadaan kuvien optimoinnilla. Tässäkin pätee kohtuullisuuden periaate eli käytä kuvia vain, kun niille on perusteltu tarve.

3. Harkitse, ovatko kaikki kolmansien osapuolien tarjoamat palvelut oikeasti tarpeellisia palvelussasi

Vähän toimialasta riippuen, iso osa keskimääräisen verkkosivun koosta muodostuu kaikenmaailman kolmannen osapuolen mainonta-, seuranta- ja evästeskripteistä, ja ne vievät suhteessa paljon energiaa ja hidastavat sivua. Koskaan ei myöskään voi olla täysin varma, onko se kolmas osapuoli hyvisten puolella eli siihen, mitä ne tekevät taustalla, ei pysty itse vaikuttamaan millään tavalla.

Raskaat sivut ja sovellukset voivat olla tuskallisen hitaita tai jopa käyttökelvottomia vanhemmilla laitteilla tai hitaammilla mobiiliyhteyksillä.

On siis syytä harkita tarkkaan, onko kaikille käytetyille palveluille perusteita hyödyllisyyden ja tietoturvan kannalta, vai voisiko ne tehdä jollain toisella tavalla. Tai pärjätä jopa kokonaan ilman. Puhumattakaan siitä, että ne voivat aiheuttaa kävijöille harmaita hiuksia pop-upeineen tai jopa rikkoa lakeja (esim. eväste- ja analytiikkaskriptien ongelmat GDPR:n suhteen).

Mitä raskaampi sivu (eli mitä enemmän se sisältää tauhkaa), sen enemmän ongelmia se myös aiheuttaa. Ei siis pelkästään energiankulutuksen näkökulmasta vaan myös hakukonelöydettävyyden, käytettävyyden ja saavutettavuuden osalta. Hakukoneet arvostavat keveitä ja nopeita sivuja. Raskaat sivut ja sovellukset voivat olla tuskallisen hitaita tai jopa käyttökelvottomia vanhemmilla laitteilla tai hitaammilla mobiiliyhteyksillä. Ja jos sivusto on koodattu huonosti, oleellinen sisältö voi kadota outojen rakenteiden taakse tai estää sen käytön jopa kokonaan, joka on saavutettavuusongelma. Kaikki nämä voivat johtaa (maksavan) asiakkaan menetykseen.

Bonusvinkit

Bonusvinkkeinä tähän lopuksi vielä, mitä me kaikki yksittäisinä internetin kuluttajina voimme ottaa huomioon energiankäytön suhteen.

  1. Käytä päätelaitteet niin loppuun kuin mahdollista ennen vaihtamista. Suurin osa päätelaitteen energiankulutuksesta aiheutuu valmistusvaiheessa. Laitteiden korjaaminen on myös nykyaikainen ekoteko.
  2. Älä katso videoita mobiiliverkossa (3G, 4G, 5G). Mobiiliverkossa energiankulutus voi olla jopa 1000-kertainen kuituverkkoon verrattuna.
  3. Pyri ottamaan taukoja sosiaalisen median käytöstä aina silloin tällöin. Erityisesti videopainotteiset some-palvelut voivat kuluttaa huomattavan paljon resursseja lyhyessä ajassa.

Energiankulutuksen ongelmat on tiedostettu ja niitä on tutkittu paljon, joten tietoa kyllä löytyy ja sitä saadaan koko ajan lisää. Enää ei voi piilottaa päätään pensaaseen ja vain todeta, että kyllä se joku muu™ miettii näitä asioita. Se ei riitä. Vaikka se tuntuisikin mitättömän pieneltä kokonaiskuvassa, voivat kaikki onneksi tehdä omalta osaltaan edes jotain. Sanoohan sen jo sananlaskukin: ”pienistä puroista syntyy suuri virta”.

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Parhaat muotoiluratkaisut tuote- ja palvelusivuille (15.5.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Tuija Latva

IT-tradenomi Tuija Latva on käytettävyyden, saavutettavuuden ja digipalvelujen toteutuksen asiantuntija. Tuija konsultoi asiakkaita hankkeiden valmistelussa, käyttökokemuksen muotoilussa ja tarkoituksenmukaisten toteutusratkaisujen määrittelyssä.

Tuijan osaaminen kattaa käyttökokemuksen kaikki ulottuvuudet asiakasymmärryksestä käyttöliittymien esitystapoihin, toiminnallisuuksiin, visuaaliseen ulkoasuun ja tekniseen toteutukseen. Tuija on kokenut käyttöliittymien, design systeemien, mallinnusten, saavutettavuusratkaisujen ja käyttäjätestausten suunnittelija.

Tuija on ollut IT-alalla yli 20 vuotta ja taustanaan hänellä on koodarin kokemus niin verkkopalveluista kuin taustajärjestelmistäkin. Vuodesta 2016 lähtien hän on keskittynyt käyttöliittymien suunnitteluun, visualisointiin ja toteutukseen. Uransa aikana hän on toiminut sekä konsultin roolissa että myös osana toteutustiimejä.

Tietosivustot

Autamme laajojen tietosivustojen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Muotoilemme konseptin, tietorakenteet, käyttökokemuksen ja toiminnot hyötypalveluksi, jota on miellyttävä käyttää, helppoa ylläpitää ja kustannustehokasta kehittää koko elinkaarensa ajan.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun