Työelämän muutoksia pandemiassa: enemmän palavereita, enemmän mailia, pidemmät päivät

The Economist kirjoittaa tuoreesta Harvard Business Schoolin tutkimuksesta, jossa tutkijat ovat analysoineet anonymisoitua tietoliikennedataa USA:ssa ja Euroopassa. Tulokset eivät yllätä lopulta kovin paljon.

Tietotyöläisten palaverimäärät ovat kasvaneet 13 prosentilla. Palavereihin osallistuvien ihmisten määrä on kasvanut 13,5 prosenttia. Työhön käytetty aika on myös kasvanut lähes 50 minuutilla, joka on enemmän kuin mitä keskimäärin ihmisillä aiemmin meni työmatkoihin.

Ainut kenties positiivinen löydös liittyy palaverien pituuteen, joka on laskenut 20 prosenttia (keskimäärin 12 minuuttia). Erityisesti Euroopassa pandemia-aika oli lyhentänyt keskimääräisen palaverin pituutta.

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

North Patrolissa olemme pandemian aikana tehneet töitä varsin erilaisten isojen organisaatioiden kanssa, ja nämä havainnot on helppo allekirjoittaa myös omien kokemusten perusteella. Etenkin julkishallinnon puolella palavereihin osallistuvien henkilöiden määrät ovat kasvaneet selvästi, kun enää eivät neukkareiden seinät rajoita kutsuttavien määrää.

Palaverimäärien kasvuakin on helppo ymmärtää. Aiemmin monessa organisaatioissa käytäväkeskustelut ja epäviralliset palaverit auttoivat edistämään asioita. Nyt useammalle asialle pitää buukata virallinen palaveri.

Tosin tämä asia ei ole aivan näin suoraviivainen. Olemme myös havainneet, että välillä asiakkaat eivät pidä palavereita riittävästi. Monenlaisia tilannepalavereita ja Teams-kahvihetkiä kyllä riittää, mutta juuri niitä tärkeitä käytäväkeskusteluja ja epävirallisia hetkiä ei tunnuta osaavan korvata. Yksi tekijä on ainakin se, että moni on tottunut juttelemaan vähänkin aremmat asiat pomon kanssa kahdestaan. Nyt kun asioita pitäisi nostaa esiin isomman porukan Teams-kokouksissa, eivät projektit etenekään samalla tavalla.

Aiemmassa blogiartikkelissa Noora esimerkiksi kirjoittaa siitä miten keväällä meillä oli North Patrolissa vaikeuksia saada projekteissa kaikki osallistujat ”samalle sivulle” tai edes sisäistämään sen mitä ryhmässä oli päätetty. Etänä oltaessa moni asia on haastavampi hahmottaa ja kynnys kysyä selvennystä on korkeampi. Siksi ryhdyimme suosittelemaan asiakkaille erilaisia ”väliyhteenvetoja”, lyhyitä sisäisiä palavereita virallisten työpajojen välissä, jotta asiakkaiden oma projektiryhmä saa purkaa tuntemuksiaan ja kommentoida vapaasti ilman tiukkaa agendaa.

Myös palavereiden pituudesta tuli kevään aikana ristiriitaisia viestejä. Me esimerkiksi olemme suosineet lyhyempiä työpajoja, koska kolmen tunnin sessiot ovat etäsessioina varsin raskaita. Asiakkailta tuli kuitenkin keväällä myös palautetta siitä, että kahden tunnin sessiot eivät välttämättä riitä siihen, että vaikeita asioita todella ehdittäisiin sulatella ja käsitellä riittävästi.

Kumpikin lienee totta, pitkät palaverit voivat olla erityisen uuvuttavia etänä, mutta vaativien ja moniulotteisten asioiden sulatteluun voi kolmituntinen sessio olla myös välillä aivan paikallaan.

Täysin selvää tuntuukin olevan lopulta vain se, että työelämä muuttuu pandemian seurauksena, mutta lopullisten johtopäätösten hetki ei vielä ole käsillä.


Tiedonhallinta ja sisällönhallinta on vahva osaamisalueemme

North Patrol on ollut mukana vaatimusmäärittelemässä ja kilpailuttamassa monenlaisia dokumenttien hallinnan ja asianhallinnan järjestelmiä. Tunnemme erilaiset sisälllönhallinnan ratkaisut, kotimaiset ja ulkomaiset. Osaamme kartoittaa ja analysoida asiakkaan vaatimukset ja dokumentoida ne laadukkaiksi vaatimusmäärittelyiksi.

Lue lisää vaatimusmäärittelyn palveluistamme

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Webinaari: ERP-järjestelmät Suomessa ja vinkit onnistuneeseen uudistukseen (3.9.2025 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Perttu Tolvanen

KTM Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu konsultoi asiakkaita hankkeiden valmistelussa ja vaatimusten määrittelyssä sekä valvoo toteutusprojekteja ja avustaa jatkokehityksen suunnittelussa.

Pertulla on yli 20 vuoden kokemus erilaisista verkkopalvelu-, verkkokauppa- ja CRM-projekteista mm. projektipäällikön, suunnittelijan ja konsultin rooleissa. Aiemmassa työhistoriassaan Perttu on toiminut tilaajana ja projektipäällikkönä suuressa mediayhtiössä, sisällönhallintajärjestelmien konsulttina isossa ohjelmistoalan yrityksessä sekä itsenäisenä, riippumattomana konsulttina omassa yrityksessään. Hän on myös tunnettu kouluttaja ja bloggaaja. Perttu on myös päätoimittaja ohjelmistoprojekteihin ja web-teknologioihin keskittyvässä Vierityspalkki.fi -blogissa.

Jos olet kiinnostunut North Patrolin konsultointipalveluista, voit varata Pertulta 30 minuutin palaverin keskustelua varten. Varaa 30 minuutin Teams-palaveri Pertun kalenterista.

Tutustu Perttuun

Intranetit ja digitaaliset työympäristöt

Autamme intranettien ja muiden työympäristöratkaisujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailuttamisessa. Etsimme oikean palvelukonseptin ja siihen soveltuvimmat työkalut sisäiseen viestintään, tiedon etsimiseen, työtehtävien hallintaan, osaamisen jakamiseen, työn johtamiseen, vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on yhdeksän konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 40 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat laadukasta vaatimusten määrittelyä, sopivimman konseptin ja ratkaisun muotoilua, tarjouskilpailun läpivientiä tai toteuttajan valvontaa ja apua testaukseen.

Ota selvää firmastamme

Miksi valita North Patrol?

  • Laadukasta dokumentaatiota lopputuloksena

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden suunnittelutyöhön ja laadukkaaseen vaatimusmäärittelyyn. Tehtävämme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Kokemuksen tuomaa tietoa päätöksentekoon

    Me emme myy koodausta emmekä lisenssejä. Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Projekti etenee aikataulussa

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta. Me myös pidämme huolen, että oma organisaatiosi tekee päätöksiä sovitussa aikataulussa ja dokumentit valmistuvat annetuissa työmäärissä.

Siirry takaisin sivun alkuun