North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Tallenne toisesta toteutuksesta löytyy Vimeosta:
>> Katso tallenne: Sopivan verkkokauppa-alustan valinta (Suomen Yrittäjien tietoisku, 7.5.2020)*
Tunnin mittaisessa koulutuksessa käydään ensin läpi vaihtoehtoja verkkokaupan perustamiseen oman verkkosivuston rinnalle. Monella alueellahan tämä malli on kaikkein tyypillisin malli. Esimerkiksi ajanvaraukseen perustuvissa palveluissa, kuten kampaajat ja hierontapalvelut, on markkinoilla erikoistuneita palveluntarjoajia, jotka tarjoavat ajanvaraus- ja verkkomaksamisen ratkaisut kuukausihintaisena palveluna. Samantyyppinen tilanne on erittäin monella muullakin sektorilla, kuten lippukaupassa, matkailupalveluissa ja hotellivarauksissa.
Ja vaikka erikoistuneita palveluntarjoajia ei olisi tarjolla, on usein järkevää aloittaa perustamalla esimerkiksi Shopify-kauppa oman verkkosivuston rinnalle hoitamaan maksujen kotiuttamista. Esimerkiksi koulutusten myymisessä ja monien isompien tuotteiden myymisessä tämä malli on kaikkein tyypillisin malli. Monen yrittäjän kannattaakin edelleen panostaa oman verkkosivuston toimivuuteen ja sisältöihin, eikä täyttä remonttia kannata tehdä omalle sivustolle pelkästään sen takia, jos haluaa mahdollistaa verkkomaksamisen asiakkailleen.
Tunnetuimmat pk-yrityksille tarjottavat verkkokauppajärjestelmät, kuten Shopify, MyCashflow, Vilkas ovat kaikki suunniteltu melko yksinkertaiseen tuotekauppaan, joten niitä kannattaa useimmiten käyttää vain näissä tilanteissa. Koulutuksessa käydään läpi näiden soveltuvuutta ja esimerkkejä erilaisista liiketoiminnoista. Mainituilla tuotteillahan pääsee liikenteeseen jo muutamien satojen eurojen budjetilla, jos tuotekuvat ja muu ”rekvisiitta” löytyy valmiina.
Räätälöidympään verkkokauppaan ja hieman monimutkaisempiin toteutuksiin Suomessa eniten käytetty alusta on taas WordPress+WooCommerce-yhdistelmä, jonka soveltuvuutta ja projektien hintaluokkia myös koulutuksessa käsitellään. WooCommercehan on huomattavasti taipuisampi erikoisempiin ostoprosesseihin kuin esimerkiksi tuotekaupassa suosittu Shopify, mutta WooCommercella tehdyt räätälöidymmät toteutukset ovat myös varsin eri hintaluokassa. Tyypillisesti laadukasta jälkeä WooCommercella tehdään vasta yli 20 000 euron budjeteilla, ja usein puhutaan jopa 30 000 – 50 000 euron budjeteista, jos kyse on vähänkin isommasta liiketoiminnasta.
Muitakin alustoja ja lähestymisiä käsitellään koulutuksessa.
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme:
Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00).
Ilmoittaudu webinaariin
Lue palveluistamme
Pyydä tarjous