Webin yleistrendit vuonna 2018

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 6 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:

Kirjoitin syksyllä Vierityspalkissa pitkän epistolan siitä mitkä ovat viisi huomionarvoisinta trendiä tällä hetkellä web-alalla. Tiivistän ja jatkan tuota artikkelia tässä, tarkoituksena antaa konkreettisia vinkkejä siihen mitä kaikkien asiakkaiden kannattaisi tehdä pitääkseen verkkopalvelunsa ja verkkotekemisen ajantasalla.Webin trendithän ovat tiivistetysti juuri nyt: 1) mobiilin merkitys kasvaa edelleen, 2) Facebookin suljettuihin ryhmiin siirtyy yhä enemmän asioita, 3) verkkokauppa kasvaa ja vaikuttaa koko netin kehitykseen, 4) webin tekninen toteutus moninaistuu, 5) valmispalveluita on saatavilla moneen asiaan yhä enemmän. (Lue alkuperäinen artikkeli, joka avaa näitä trendejä tarkemmin.)

North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.

Seuraavaksi tuosta artikkelista käännetyt top-3-vinkit asiakkaille:

1) Poista umpikujat verkkopalvelustasi, tee jokaisesta sivusta opastaja

Yksi tärkeimpiä mobiilikäytön sujuvuutta parantavia asioita on rakentaa kaikkien sivujen loppuun järkevät johdatukset eteenpäin muihin sisältöihin. Yksikään sivu ei saisi olla umpikuja, josta joutuu poistumaan selaimen Takaisin-nappulaa painamalla.

Perinteiset navigaatiomallithan ovat kriisissä juuri mobiilin takia, ja sivustojen kehityksessä on panostettava valtavasti aiempaa enemmän käyttäjien ohjaamiseen sivujen sisäisillä linkeillä sekä erilaisilla kannustavilla tilannekohtaisilla navigaatioratkaisuilla.

Tarvitsemme yhä enemmän erilaisia ”Sinua voisi kiinnostaa myös nämä” -elementtejä ja sisällöntuottajien pitää oppia kertomaan tarinoita jotka houkuttelevat klikkaamaan eteenpäin.

Hyvä käytettävyys syntyy yhä vähemmän perinteisten navigaatiorakenteiden miettimisellä.

2) Mieti miten voisit hyödyntää Facebookin keskusteluryhmiä

Facebook on etenkin Euroopassa saavuttanut todella hallitsevan aseman sosiaalisen median palveluissa. Yhdessä Instagramin ja WhatsAppin kanssa Facebook hallitsee ajankäyttöämme niin vapaa-ajalla kuin yhä enemmän myös työaikana.

Monet ammatilliset foorumitkin ovat jo siirtyneet Facebookin suljettuihin ryhmiin, ja vaikka tästä kehityksestä voi olla montaa mieltä (ja pitääkin olla), niin silti kannattaa miettiä oman organisaation toiminnan kannalta, että miten Facebookin ryhmiä voisi hyödyntää? Millainen asiakasklubi kannattaisi perustaa? Millainen oman asian tai aiheen ympärillä pyörivä keskusteluryhmä kannattaisi luoda osaksi omaa toimintaa?

Monella kuluttajabrändillä on todella paljon erilaisia ryhmiä, esimerkiksi Novitalla. Tämän lisäksi Facebookissa käydään paljon erilaista ammatillista keskustelua, esimerkiksi verkkokauppiaiden toimesta.

Pidimme siitä tai emme, Facebook on yhä isompi osa internettiä, jopa rinnakkaisulottuvuus avoimelle verkolle. Siksi sitä kannattaa tutkia ja kokeilla eri malleja. Esimerkiksi YLE testaa parhaillaan Facebook Messenger -botteja, joiden avulla YLE voisi tiedottaa lukijoilleen kiinnostavista uutisista henkilökohtaisesti.

3) Ota oppia verkkokaupoista

Verkkokauppa kehittyy vauhdilla, ja sitä kautta kuluttajat oppivat fiilistelemään, vertailemaan ja tutustumaan asioihin verkon kautta. Verkkokaupat myös panostavat testaamiseen ja käyttöliittymien kehitykseen huomattavasti enemmän aikaa ja rahaa kuin ”tavalliset sivustot”, ja siksi verkkokaupoilta voi oppia paljon.

Esimerkiksi moni verkkokauppa on hylännyt perinteiset navigaatiomallit, ja suunnittelee navigaationsa aidosti asiakasvirtojen perusteella. Tästä kehityksestä hyvä perinteisen puolen esimerkki on vaikkapa uusi Vero.fi, jolla on päänavissa rohkeasti ”Auto”. Tämä on hyvä esimerkki aiemminkin todetusta trendistä, että päänavigaation ”järkevällä ja loogisella” suunnittelulla on yhä vähemmän merkitystä.

Navigointijärjestelmän miettiminen sivustoille on toki edelleen todella tärkeä asia, mutta uusi navigointisysteemi on vain kovin erilainen kuin edellinen standardi.

Moni verkkokauppa on esimerkiksi siirtynyt muotoilemaan tarjontaansa asiakkaiden erilaisten tilanteiden kautta. Tästä ajatuksesta perinteisempää sektoria edustava taho on vaikkapa Danske Bank, jonka uudessa sivustossa on vahvasti tilannelähtöistä ohjaamista (esim. ”ostan oman kodin”, ”pääsin opiskelemaan”).

>> Lue pidempi versio: Webin trendit vuonna 2017 / Perttu Tolvanen / Vierityspalkki.fi

PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin

Lue palveluistamme Pyydä tarjous

Perttu Tolvanen

KTM Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu konsultoi asiakkaita hankkeiden valmistelussa ja vaatimusten määrittelyssä sekä tukee asiakkaita teknologia- ja toteuttajakumppaneiden valinnassa.

Pertulla on yli viidentoista vuoden kokemus erilaisista web-, extranet- ja intranet-projekteista mm. projektipäällikön, suunnittelijan ja konsultin rooleissa. Aiemmassa työhistoriassaan Perttu on toiminut tilaajana ja projektipäällikkönä suuressa mediayhtiössä, sisällönhallintajärjestelmien konsulttina isossa IT-alan yrityksessä sekä itsenäisenä, riippumattomana konsulttina omassa yrityksessään. Hän on myös tunnettu kouluttaja ja bloggaaja. Perttu on myös päätoimittaja web-aiheisessa Vierityspalkki.fi -blogissa.

Markkinoinnin verkkopalvelut

Autamme innostavien markkinointiviestinnällisten digipalvelujen suunnittelussa, määrittelyssä ja kilpailutuksessa. Etsimme oikean sisältöstrategian ja digimarkkinoinnin keinot, joilla voit edistää brändiäsi, kerätä liidejä, ohjata vakuuttaville asiakaspoluille sekä innostaa yhteydenottoihin, tilauksiin ja sitoutuneeseen asiakkuuteen.

Lue palveluistamme

Pyydä tarjous

North Patrol auttaa onnistumaan

Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Joka vuosi viemme läpi yli 50 projektia, joissa autamme hankkeensa eri vaiheissa olevia asiakkaitamme luomaan uusia digipalveluja ja tietojärjestelmiä. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.

Olemme apunasi, kun kaipaat puolueetonta näkemystä teknologiavalintoihin, kirkastusta palvelukonseptin ideaan, tarkennusta vaatimusten määrittelyyn, konkreettista tukea tarjouskilpailuun tai ohjausta toteutusprojektin läpivientiin.

Ota selvää firmastamme

Miten erotumme kilpailijoistamme?

  • Digipalveluiden suunnitteluun erikoistuminen

    Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.

  • Emme myy koodausta emmekä lisenssejä

    Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.

  • Tehokkuus, tavoitteellisuus ja tuloksellisuus

    Toimeksiannoillemme sovitaan aina konkreettinen lopputuotos, jonka avulla asiakas pääsee hankkeessaan eteenpäin. Hioutuneiden menetelmiemme ja kokeneiden konsulttiemme ansiosta pystymme tuottamaan sen tehokkaasti, yllättävän vähäisillä työmäärillä, ja rahallesi syntyy vastinetta.

Siirry takaisin sivun alkuun