Kirjoitin syksyllä Vierityspalkissa pitkän epistolan siitä mitkä ovat viisi huomionarvoisinta trendiä tällä hetkellä web-alalla. Tiivistän ja jatkan tuota artikkelia tässä, tarkoituksena antaa konkreettisia vinkkejä siihen mitä kaikkien asiakkaiden kannattaisi tehdä pitääkseen verkkopalvelunsa ja verkkotekemisen ajantasalla.Webin trendithän ovat tiivistetysti juuri nyt: 1) mobiilin merkitys kasvaa edelleen, 2) Facebookin suljettuihin ryhmiin siirtyy yhä enemmän asioita, 3) verkkokauppa kasvaa ja vaikuttaa koko netin kehitykseen, 4) webin tekninen toteutus moninaistuu, 5) valmispalveluita on saatavilla moneen asiaan yhä enemmän. (Lue alkuperäinen artikkeli, joka avaa näitä trendejä tarkemmin.)
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Seuraavaksi tuosta artikkelista käännetyt top-3-vinkit asiakkaille:
1) Poista umpikujat verkkopalvelustasi, tee jokaisesta sivusta opastaja
Yksi tärkeimpiä mobiilikäytön sujuvuutta parantavia asioita on rakentaa kaikkien sivujen loppuun järkevät johdatukset eteenpäin muihin sisältöihin. Yksikään sivu ei saisi olla umpikuja, josta joutuu poistumaan selaimen Takaisin-nappulaa painamalla.
Perinteiset navigaatiomallithan ovat kriisissä juuri mobiilin takia, ja sivustojen kehityksessä on panostettava valtavasti aiempaa enemmän käyttäjien ohjaamiseen sivujen sisäisillä linkeillä sekä erilaisilla kannustavilla tilannekohtaisilla navigaatioratkaisuilla.
Tarvitsemme yhä enemmän erilaisia ”Sinua voisi kiinnostaa myös nämä” -elementtejä ja sisällöntuottajien pitää oppia kertomaan tarinoita jotka houkuttelevat klikkaamaan eteenpäin.
Hyvä käytettävyys syntyy yhä vähemmän perinteisten navigaatiorakenteiden miettimisellä.
2) Mieti miten voisit hyödyntää Facebookin keskusteluryhmiä
Facebook on etenkin Euroopassa saavuttanut todella hallitsevan aseman sosiaalisen median palveluissa. Yhdessä Instagramin ja WhatsAppin kanssa Facebook hallitsee ajankäyttöämme niin vapaa-ajalla kuin yhä enemmän myös työaikana.
Monet ammatilliset foorumitkin ovat jo siirtyneet Facebookin suljettuihin ryhmiin, ja vaikka tästä kehityksestä voi olla montaa mieltä (ja pitääkin olla), niin silti kannattaa miettiä oman organisaation toiminnan kannalta, että miten Facebookin ryhmiä voisi hyödyntää? Millainen asiakasklubi kannattaisi perustaa? Millainen oman asian tai aiheen ympärillä pyörivä keskusteluryhmä kannattaisi luoda osaksi omaa toimintaa?
Monella kuluttajabrändillä on todella paljon erilaisia ryhmiä, esimerkiksi Novitalla. Tämän lisäksi Facebookissa käydään paljon erilaista ammatillista keskustelua, esimerkiksi verkkokauppiaiden toimesta.
Pidimme siitä tai emme, Facebook on yhä isompi osa internettiä, jopa rinnakkaisulottuvuus avoimelle verkolle. Siksi sitä kannattaa tutkia ja kokeilla eri malleja. Esimerkiksi YLE testaa parhaillaan Facebook Messenger -botteja, joiden avulla YLE voisi tiedottaa lukijoilleen kiinnostavista uutisista henkilökohtaisesti.
3) Ota oppia verkkokaupoista
Verkkokauppa kehittyy vauhdilla, ja sitä kautta kuluttajat oppivat fiilistelemään, vertailemaan ja tutustumaan asioihin verkon kautta. Verkkokaupat myös panostavat testaamiseen ja käyttöliittymien kehitykseen huomattavasti enemmän aikaa ja rahaa kuin ”tavalliset sivustot”, ja siksi verkkokaupoilta voi oppia paljon.
Esimerkiksi moni verkkokauppa on hylännyt perinteiset navigaatiomallit, ja suunnittelee navigaationsa aidosti asiakasvirtojen perusteella. Tästä kehityksestä hyvä perinteisen puolen esimerkki on vaikkapa uusi Vero.fi, jolla on päänavissa rohkeasti ”Auto”. Tämä on hyvä esimerkki aiemminkin todetusta trendistä, että päänavigaation ”järkevällä ja loogisella” suunnittelulla on yhä vähemmän merkitystä.
Navigointijärjestelmän miettiminen sivustoille on toki edelleen todella tärkeä asia, mutta uusi navigointisysteemi on vain kovin erilainen kuin edellinen standardi.
Moni verkkokauppa on esimerkiksi siirtynyt muotoilemaan tarjontaansa asiakkaiden erilaisten tilanteiden kautta. Tästä ajatuksesta perinteisempää sektoria edustava taho on vaikkapa Danske Bank, jonka uudessa sivustossa on vahvasti tilannelähtöistä ohjaamista (esim. ”ostan oman kodin”, ”pääsin opiskelemaan”).
>> Lue pidempi versio: Webin trendit vuonna 2017 / Perttu Tolvanen / Vierityspalkki.fi
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin