Selvitimme Intranet-palvelut Suomessa 2016 -kartoituksessa intranetin roolia ja tehtäviä organisaatiossa (ks. kysymyksenasettelu ja annetut vastausvaihtoehdot tämän postauksen lopusta).
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 7 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreempana lukemisena sinua voisi kiinnostaa vaikkapa jokin näistä artikkeleista:
Selvitimme Intranet-palvelut Suomessa 2016 -kartoituksessa intranetin roolia ja tehtäviä organisaatiossa (ks. kysymyksenasettelu ja annetut vastausvaihtoehdot tämän postauksen lopusta).
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Kyselytutkimuksen mukaan intranet on lähes kaikille organisaatioille (96 %) organisaatioviestinnän väline. Intrassa viestitään työnantajan ohjeet, linjaukset, yhteiset politiikat sekä niiden muutokset. Intranet on työnantajan virallisen sisäisen ja strategiaviestinnän väline.
Lähes kaikki (84 %) myös hyödyntävät intranetiään työohjeiden jakeluun. Intranetin kautta jaellaan henkilöstölle prosessien, yksikköjen/segmenttien/divisioonien ja/tai tehtäväroolien toimintatapojen ohjeistukset.
Intranetin kolmanneksi tyypillisin rooli on yhteisön rakentaminen (76 %). Intranet on yhteinen väline, jolla pyritään vahvistamaan yhteisöllisyyttä ja yhteistä kulttuuria.
Intranetin hyödyntäminen arkisen ja käytännönläheisen työskentelyn alustana jakaa organisaatioita. Tähän on kaksi vaikuttavaa syytä: 1) organisaation luonne ja toiminta, sekä 2) intranetin alustateknologian ominaisuudet.
Yli puolet organisaatioista hyödyntää intranetiä sisäisen vuorovaikutuksen (61 %) alustana eli projektien, ryhmien, tiimien ja/tai tehtäväroolien sisäisessä työyhteisöviestinnässä ja vertaistuessa.
Varsinaisen digitaalisen ryhmätyöskentelyn, työryhmien ja tiimien digitaalisen työskentelyn, alustana intraa hyödyntää lähes yhtä moni (58 %). Tämä on tyypillistä tietotyöintensiivisille organisaatioille ja/tai organisaatioille, jotka käyttävät intranet-alustana SharePointtia (pilvestä tai on-premise).
Organisaatioille, joissa henkilöstö työskentelee paljon suorittavissa tehtävissä (esim. vähittäiskauppa), intranet voisi olla työnteon johtamisen väline. Mutta vain harva (24 %) varsinaisesti hyödyntää intraa päivittäisten käytännön toimintaprosessien ohjaamisessa kuten ketjuohjauksessa, tehtävien seurannassa tai tavoitemittarien viestimisessä.
Intranet on myös ulkoisen toimintaympäristön luotauksen väline (42 %). Ulkoisten sidosryhmien ja ympäristön seurannalla tarkoitimme mm. mediaseurantaa, asiakaspalautetta, markkinakatsauksia ja some-kanavien seurantaa.
Tulos on mielestäni yllättävä. Muun muassa siksi, että ulkoisten sidosryhmien äänen tuominen näkyväksi intranetiin on teknisesti hyvin helppoa esimerkiksi sisällyttämällä organisaation somepresenssi intran sivulle tai feedaamalla esim. RSS-virta mediaseurantajärjestelmän osumista. Ehkä kaikilla organisaatioilla ei ole näitä kanavia?
Neljäsosalle organisaatioista intranet toimii myös extranetinä (27 %) eli viestinnässä ja työskentelyssä ulkoisten sidosryhmien kanssa.
Vastaajat luonnehtivat intranetinsä roolia ja tehtäviä sekä intran suhdetta organisaation muihin järjestelmiin kyselyn avoimissa vastauksissa mm. seuraavasti:
Briiffasimme intranetin roolin vastaajille seuraavasti: ”’Intranet’ on organisaation sisäinen digitaalinen toimintaympäristö, joka käsitetään eri organisaatioissa hieman eri tavoin. (’Intranet’ voi olla myös useamman teknologia-alustan päällä oleva kokonaisuus.) Vastaa alla olevaan kysymykseen sekä koko kyselyyn jatkossa sen mukaan, mitä teidän organisaatiossanne ’intranet’ käsittää.”
Vastausvaihtoehdot olivat seuraavat:
» Intranet-palvelut Suomessa 2016 -selvitys: Kaikki artikkelit
7.12.2016 - Virpi Blom
6.6.2022 - Noora Linnermo
14.9.2017 - Hanna P. Korhonen
27.9.2016 - Hanna P. Korhonen
8.10.2018 - Virpi Blom
20.2.2018 - Virpi Blom
14.8.2018 - Mikko Jokela
8.12.2017 - Hanna P. Korhonen
5.10.2023 - Camilla Heikkilä
20.1.2023 - Camilla Heikkilä
18.1.2023 - Camilla Heikkilä
16.1.2023 - Anna Availa
Digitaalinen työympäristö tarjoaa hyvin toteutettuna työntekijöille välineet viestintään, tiedon etsimiseen, työtehtävien hallintaan, sisäiseen vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön. Intranet erityisesti on sisäisen viestinnän väline, mutta mahdollistaa myös työn johtamisen ja mahdollistaa osaamisen jakamisen ja sitouttaa työntekijöitä.
Meitä on kymmenen konsulttia, kaikki kokeneita suunnittelijoita tai teknologia-asiantuntijoita. Vuosittain meillä suunnitellaan ja valmistellaan yli 50 erilaista digipalvelu-uudistusta ja tietojärjestelmähanketta. Asiakkaamme ovat olleet erittäin tyytyväisiä työhömme (arvosana 9,5/10), ja monet heistä palaavat asiakkaiksi yhä uudestaan.
Olemme erikoistuneet digipalveluiden laadukkaaseen suunnittelutyöhön ja vaatimusmäärittelyyn. Missiomme on auttaa asiakkaita onnistumaan hankkeissaan luomalla mahdollisimman hyvät lähtökohdat toteutusvaiheelle – oli sitten kyse ketterästä toteutuksesta omalla tiimillä tai kumppanin kanssa tehtävästä hankkeesta tai julkisesti kilpailutettavasta urakasta.
Moni teknologiakonsultti suosittelee asiakkailleen teknisiä ratkaisuja, joita sama talo myös toteuttaa. Meillä tätä vinoumaa ei ole, koska meiltä ei voi ostaa koodausta tai lisenssejä eikä meillä ole riippuvuuksia teknologiatoimittajiin. Näkökulmamme ohjelmistomarkkinaan on laaja-alainen. Tavoitteena on aina löytää asiakkaalle parhaiten soveltuva ohjelmistoratkaisu, oli se sitten räätälöity ratkaisu, saas-palvelu, avoimen lähdekoodin alusta tai näiden yhdistelmä.
Suunnittelemme digipalveluiden palvelukonsepteja, toteutustapoja ja arkkitehtuureja, jotka kestävät aikaa ja jatkokehittämistä. Me painotamme ratkaisujen toteutuskelpoisuutta, hyvien kumppaniehdokkaiden löytymistä ja kustannusten ennustettavuutta.