Mikä oikein riivaa kaikkia portaali- ja sisällönhallintajärjestelmiä?! Miksi kaikkien pitää juosta yhden ainoan tavoitteen perässä? Uusin Liferay (versio 7, lisänimeltään ”digital experience platform”) on tästä hullutuksesta viimeisin tyylinäyte. Kyvykkään ja monipuolisen portaalituotteen päälle on ripoteltu iso kasa trendikkäitä markkinointiominaisuuksia, on käyttäjätiedon seurantaa ja analysointia, kirjautumattomien käyttäjien kokemuksen personointia ja vaikka mitä. Miksi?
North Patrol on suunnitteluun erikoistunut konsulttitoimisto. Suunnittelemme, autamme teknologiavalinnoissa, kilpailutamme. Emme myy toteutusprojekteja, emmekä lisenssejä, olemme aidosti asiakkaan puolella.
Maailmassa on kymmenittäin web-julkaisujärjestelmiä jotka palvelevat markkinointi-ihmisiä varsin hyvin. Maailmassa ei kuitenkaan ole kovin paljon järjestelmiä joilla saa tehtyä vaativia itsepalvelukanavia, tilausjärjestelmiä ja muita oikeasti monimutkaisia verkkopalveluita. Liferay on hyvä järjestelmä näihin vaativiin skenaarioihin, mutta se ei edelleenkään pärjää vaativiin markkinointiskenaarioihin suunnitelluille kilpailijoilleen kuten Episerverille tai Sitecorelle, Adobesta puhumattakaan. Miksi Liferayn markkinointi silti kopioi suoraan näiden kilpailijoiden markkinointia?
Huulipunaa on siis markkinointiosastolla räiskitty tuotteen päälle paksu kerros. Tämä ei helpota ostajien elämää ollenkaan, ja se on kovin valitettavaa. Etenkin kun toimittajat tietysti yhtyvät kuoroon ilman kritiikin hiventäkään.*
Jutun otsikossa oleva possuvertaus ei kuitenkaan Liferayn kohdalla aivan tee kunniaa. Tässä tapauksessa on kyse mallikelpoisesta ja kyvykkäästä portaalituotteesta, jonka ominaisuuksille ja kumppaneille on markkinassa aidosti kysyntää. Tuotteen oma markkinointiosasto tuntuu kuitenkin häpeävän omaa tuotettaan. Mitään muuta järkevää selitystä en paksulle, punaiselle huulipunakerrokselle keksi.
Melko perusteellisesti uudistuneen Liferayn isoimmat muutokset eivät myöskään aidosti liity näihin markkinoinnin vouhottamiin ”experience”-ominaisuuksiin. Uudessa versiossa on paljon enemmän kyse teknisen pohjan uudistuksesta kuin aivan uuteen markkinaan hyökkäämisestä. Tuotteen perusfilosofia on edelleen sama, peruskyvykkyydet samat. Isointa uutta on vain aivan uusi markkinointikulma, jota ei voida edes perustella uusien kyvykkyyksien kautta.
Seuraavan vuoden-parin ajan tullaan Liferayn uudesta versiosta varmasti vouhkaamaan merkittävästi. Asiakkaita kehotan aiheessa terveeseen kriittisyyteen uuden kuorrutuksen kanssa.
Aikanaan SharePointistakin vouhotettiin maailmanluokan web-julkaisujärjestelmänä, mutta vasta kun Microsoft tajusi sen olevan parhaimmillaan intraneteissä ja ryhmätyötiloissa, alkoi sen todellinen valtakausi.
Liferaylla on kaikki edellytykset nousta isoksi peluriksi vaativissa itsepalvelukanavissa ja monissa digitalisaatiokehityksen tuomissa palvelukanavissa. Markkinointiosaston toiminta ei tätä tavoitetta juuri nyt kuitenkaan edistä.
Lue lisää: Aina ajantasainen tilanne löytyy North Patrolin ylläpitämästä Julkaisujärjestelmät ja verkkokauppajärjestelmät -hakemistosta.
Teknologiavalinta on vuosikymmenen investointi
Teknologiaratkaisuissa ei kannata tehdä valintojaan kuumimpien trendien mukaan, vaan soveltuvuuden, skaalautuvuuden, ylläpitokokemuksen, yhteensopivuuden ja elinkaarikustannuksien ehdoilla. North Patrol auttaa näkemään teknologiavaihtoehtojen plussat ja miinukset puolueettomasti, konkreettisesti ja kaukonäköisesti.
PS. Sinua voisi kiinnostaa tulossa oleva ilmainen webinaarimme: Digitaaliset asiointipalvelut – Erilaiset konseptit ja toteutuksen eri vaihtoehdot (11.12.2024 klo 10:00). Ilmoittaudu webinaariin